Transport med "racinghoj"

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Jag håller på att införskaffa mig en Honda CRF 450 HM som jag tänker börja köra supermotard med.

Eftersom min ekonomi inte stödjer både bil och motard så måste jag köra hojen till banan och därmed kommer frågorna:

Jag har ca 15 min körtid till banan. Hur tror ni hojen reagerar på landsväg?

Hur pålitlig är CRF:en, vill helst undvika långa promenader med den.
Självklart kommer hojen att konstant servas enligt manual.

Visst borde det inte slita så mycket om man varierar varvtalena och inte högvarvar den på landsväg?

Jag har sökt och kollat runt men inte hittat någon tråd angående detta, därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig.

Olof Eriksson här på SH borde kunna svara på detta men jag skulle avråda dig att just använda den som transportmedel till banan men visst det fungerar nog men kanske inte lönsamt i längden. Det är en attans tunn kolv Honda har på sina
CRF!

Ok. Finns det inga större kolvar som wiseco eller liknande säljer?

Visst borde det slita mycket mindre på motorn att transportera sig än att köra "hård" motard?

Jag har bara haft en CRF cross men jag va helnöjd med den. 15 min på väg är väl inget... ligg inte o tokvara bara, skulle gissa att hojen slits mycket mer när du plågar den på banan!

Jag kör en 10min transport med min lilla 125 nästan varje gång jag till endurobanan, inte fan avlider den av det.
Glida (eller öva wheelies?) i 15min till banan ska den allt klara.

15 minuter är förtusan inga problem. Va lite lekfull bara. De första fem minutrarna kan du försöka få nå värme i den. När man snackar att dom inte e pendlingsvänliga så menar man mormorköra på E4an.

CRFen är förövrigt jäkligt pålitlig bara man håller efter kolvbytena. När du behöver shimsa om gång på gång så äre dags å byta ventiler, gör man det får man inge haveri.

Jag har 15 minuter transport-tid till crossbanan men jag gör det bästa av det :crash

*Edit, och jag skulle inte rekomendera att du börjar trimma den, ur hållbarhetssynpunkt. Min motor e helt standard när det gäller det som ger effekt så att säga.

Last edited:
Låter väldigt bra det ni säger :)

Hojen jag tittar på har ett Akrapovic helsystem i titan, annars är den orginal.
Räknas det som ett dåligt trim inom servicetäthet eller ska jag låta det sitta kvar?

Det blir ju ett väldigt härligt ljud också med systemet :)

4strokeforce skrev:
2066541 Låter väldigt bra det ni säger :)

Hojen jag tittar på har ett Akrapovic helsystem i titan, annars är den orginal.
Räknas det som ett dåligt trim inom servicetäthet eller ska jag låta det sitta kvar?

Det blir ju ett väldigt härligt ljud också med systemet :)
Helsystem funkar :) Men borrning bör du undvika...

Twice och Ikon här ifrån jkpg kör en hel del gata med sina och de verkar hålla. :tummenupp

Kanon :)

Som jag har förstått det hela så är det HM som gör om Hondas cross till enduro och supermotard.

Vad är skillnaden mellan HM:s supermotard och enduro förutom däck och fälgar?

Jag kan tänka mig att fjädringen är hårdare på motarden. Går det att byta endurofjädringen till motard genom att enbart byta fjädrar?

Enda anledningen till att jag skulle avråda att köra till banan är om du krashar blir det långt att leda hem hojen :hihi

Jag gör precis samma sak :crash men jag hoppas på att inga vitala delar går sönder vid marksyning. :lol
Det gick fin fint att köra ett par mil med krokigt clip-on på Tillern, och en SM håller ju för mer tilltuffsning. :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back