Transport av motorcykel, varberg-Norr

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hej,

Hur skall man bära sig åt med transport av sin hoj?
Jag är nyinflyttad i Skellefteå, behöver ha upp min hoj hit från Skellefteå

Eller så nära som möjligt, kanske Umeå? Någon som vet om transportbolag som inte tar för mycket pengar. Vet att t ex DHL/Schenker osv tar / pallplats, och det brukar väl vara lite saftigt. Sedan är dem väl inte så rädda om godset
/Martin

Ska du skicka det med schenker eller dhl så bör du bygga någon heltäckande låda och klistra på glas lappar helst för att vara säker. Jobbar på terminal och det kan gå rätt hårt åt saker ibland men det hör ju inte till det vanliga.

Hyr en liten lastbil från statoil eller något som du kan lämnapå statoil där du bor

Har jobbat på Schenker och DPD/DFDS och jag skulle aldrig skicka min hoj med någon av dessa.
Många hojar skickas dock, nya direkt från fabrik, fast då är dom emballerade i en specialbyggd stålbur, ändå har jag sett totaldemolerade hojar som blivit tappade från 10m, då hjälper inte en bur...

Köra själv med släp? Hämta-här-lämna-där släp finns ju.

Öjebyn Maskin & Entreprenad är duktiga på syd/norr-trafik. Finns på www.hitta.se och det är Kurt du ska prata med. Mohlins åkeri i Örkelljunga är också duktiga på norrland men lite dyrare.
Hade nog emballerat hojen på något sätt om jag skulle skicka den på lastbil. Inte bara risken att din hoj välter, något kan ju välta på den också...
Kör du med någon av ovanstående slipper du problemet med en ansvarlös omlastning på någon stor terminal, de här åkerierna gör det mesta i egen regi. Skulle tippa på att du får pröjsa nån tusenlapp för frakten, ev någon krona mer.

Tantax: Helt klart skulle en hoj bli rrejält skadad av ett fall från 10m höjd. Frågan som poppar upp är dock, varför har en speditionsfirma en ny hoj 10m upp i luften...?

" Jag är nyinflyttad i Skellefteå, behöver ha upp min hoj hit från Skellefteå "
:D

On Topic:

Vänta på bättre väder och kör upp den själv?

Hyr " hämta här - lämna där " släp/lastbil.

Be någon transportfirma som åker den biten eller i närheten ta med den, kanske kan du fixa det svart för en nätt summa.

Annars håller jag med alla andra, skippa de stora företagen.

Åh vilket äventyr! Genom landet på en SP1:a ! :D

Men, allvarligt... varför inte? Du får se mycket vacker natur o köra på så många fina vägar. Sverige e vackert!

:tummenupp

Tantax: Helt klart skulle en hoj bli rrejält skadad av ett fall från 10m höjd. Frågan som poppar upp är dock, varför har en speditionsfirma en ny hoj 10m upp i luften...?

Ja det kan man fråga sig, 10m kanske var en överdrift, det är det traumatiska minnet när hojen faller i slowmotion som får mig att säga 10m, men det var nog närmare 4-5m.

Det är ofta ganska trångt på terminaler när man ska ut med en stor motviktstruck ur en container, man har en ca 1,5-2m bred manöveryta, därför får man lyfta upp gods bredare än 1,5-2m så att det passerar ovanför hinder på sidorna, ofta ganska högt upp...då tar godset i en balk i taket och när man backar..tja det säger sig självt. :huvet

Ja det kan man fråga sig, 10m kanske var en överdrift, det är det traumatiska minnet när hojen faller i slowmotion som får mig att säga 10m, men det var nog närmare 4-5m.

Det är ofta ganska trångt på terminaler när man ska ut med en stor motviktstruck ur en container, man har en ca 1,5-2m bred manöveryta, därför får man lyfta upp gods bredare än 1,5-2m så att det passerar ovanför hinder på sidorna, ofta ganska högt upp...då tar godset i en balk i taket och när man backar..tja det säger sig självt. :huvet

Jag förstår vad du menar, men 10m var som du själv säger en övderdrift :)
Inte många terminaler som har möjlighet att lasta om gods med truckar som lyfter 10m.

Hej

Kolla med någon av de lokala flyttfirmorna, de har ofta plats i sina flyttlass och kan plocka upp den för en billig peng om de far förbi. De brukar vara väldigt försiktiga och flexibla. Kolla även med de firmorna som passerar Skellefteå på sina vanliga rutter.

De stora har bra koll på samtransport så ring även dem.

Har hört om ett företag som heter möbelexpressen som kör på gbg-sthlm men är mycke möjligt att dom har fler linjer.Blev rekommenderad att anlita dom me min nya hoj som ja plocka ut i götet men fega ur o körde kräket själv med envägs-släp,,nån annan kanske har nåt omdöme om möbelexp?

för bövelen martin, släng hit nyckeln så kör jag gladeligen upp den till dig:)

Trodde grabben ville ha ett SÄKERT transportsätt...:D

Tro mig, jag har gjort den där "spännande-se-hela-sverige"-resan med bil. Vad såg jag? E6 E18 och E4, i ungefär 15 timmar. Värt? Knappast. :) Klart man kan köra småvägar och göra det till en långtur, men med en SP1a så är det inte så kul

2000:- + betald returbiljett till dig om du kör upp den abe ;) + en jävla brakfest när du kommer upp :D

Haft mc kort sedan 2000, o kört massor med mil på de flesta typer av fordon. Betalar du soppa, tågbiljett hem o käk på vägen så kör jag den dörr till dörr åt dig när snön e borta. =) Lär bli billigare, säkrare o smidigare än budfirma / släp i vilket fall som.

PMa vid intresse / behov av referenser o dyl.

/Marcus

Tro mig, jag har gjort den där "spännande-se-hela-sverige"-resan med bil. Vad såg jag? E6 E18 och E4, i ungefär 15 timmar. Värt? Knappast. :) Klart man kan köra småvägar och göra det till en långtur, men med en SP1a så är det inte så kul

2000:- + betald returbiljett till dig om du kör upp den abe ;) + en jävla brakfest när du kommer upp :D

erbjudandet är antaget, bara hojta till när du vill ha upp den:tungan vill inte ha pengar det räcker med en returbiljett och att jag får köra spettan:yoparty

Som sagt, skulle Abe köra o vurpa innan han fått upp din hoj har du en plan B.

Som sagt, skulle Abe köra o vurpa innan han fått upp din hoj har du en plan B.

det var det värsta va du var på då:pannkyss själv hade jag aldrig låtit ngn jag inte kände få köra min hoj en sån sträcka

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT