Tranicos europa-resa 2013

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hej och hallå!

Det var längesedan jag var aktiv på det här forumet då hojen har legat i delar utspridd över halva socknen och andra saker har prioriterats. För några veckor sedan tog suget över och jag införskaffade en ny (men gammal) hoj att använda i väntan på att min andra båge bygger ihop sig själv. Nu undrar jag förstås hur i hela friden jag tänkte som lät det gå flera år utan mc och för att kompensera för alla mil jag missat tänkte jag göra en liten tripp genom Europa med start i morgon.

Jag köpte packväskor och tankväska på Biltema häromdagen, lämnade tillbaka packväskorna igår och försökte köpa en packrulle istället. Den stod dock inte att finna på Biltema i Skövde så under dagen tänkte jag ta mig till Naturkompaniet och försöka hitta något liknande där. Även tankväskan verkar tämligen oduglig men då jag inte lyckats finna något bättre alternativ tänkte jag modifiera den med silvertape och björntråd och hoppas på det bästa.

Så, hur ser mina planer då ut?

Planering har aldrig varit min starka sida men jag tänker som så att imorgon kör jag via bron till Danmark, stannar där någon dag för att sedan åka vidare genom Tyskland och Holland. På något sätt hoppas jag till slut hamna i Alperna. Längre än så har jag inte tänkt för det blir ändå aldrig som man tror. Jo förresten, jag måste köra några varv på ringen förstås.

Jag har förstått att det inte är de roligaste länderna att köra hoj i men det får jag ta igen när (om) jag når Alperna. I övrigt får det väl bli transport och försöka hitta roliga saker att se/göra på vägen. Tips mottages tacksamt!

Tror ni att jag behöver boka boende i förväg eller är det bara att köra på vinst och förlust och hoppas att jag hittar något på vägen?

/Linus
 
Kör du själv så är inte boendet några problem.
Unvik Holland, en massa bilar och platt-land.
Ta dig till Ringen via Moseldalen, sikta på Rudesheim och följ floden Rhen till Koblenz.
Sedan Mosel söderut.
 
Skippa Tyskland så mycket det går.
Österike är OK.
Parkera på någon camping eller hostel (kommer inte ihåg var det heter i Italien) i norra Italien, typ en bit norr om Bolzano. Kör ca 4 bergspass per dag och kom tillbaka varje kväll. Flytta sovplats efter behov.
Köp en karta på bensinstation med bra upplösning. KOlla upp de mindre vägarna över landsgränserna och åk dem.
Gör inte som italienarna och drick vin o grappa till lunchen.
Köp med lite kall lunch eller värm om du har spritkök och sitt efter vägen i bergen o njut över utsikten.
Det enda som överglänser det är utsikten från bergen i Nepal.
 
Alperna är fint, men jag måste ändå slå ett slag för vårt grannland Norge. Makalöst, överrumplande sceneri, det ligger nära så man slipper tråkiga transportsträckor, gott om boende (hyttor) till rimlig peng.

Jag har kört mycket i både Alperna och Norge, och jag måste nog säga att Norge väger tyngre på totalen.

Nackdelen med Norge är att det är dyrt där (glöm att äta ute tex) och att man inte får köra så snabbt. Var där förra veckan, och vi såg inte EN snut på hela tiden, men det berodde nog mest på att vi höll oss borta från de större vägarna och de stora turiststråken.
 
Just kört i Norge..från Sundsvall till Trondheim, ner till Molde och drog Atlanthavsvägen...ner till Skei via Trollstigen och Geiranger...turistväg 13 grymt vackert..ner till Geilo och avslutade Norgevistelsen i Halden...vidare till Göteborg och sen håller vi på att jobba oss hem till Sundsvall genom landet just nu..extremt vackert landskap och inte heller vi såg en enda polis...och tur det då...
 
Skippa Benelux, lika mycket njutning som E4an när det ösregnar i oktober...

Åk HH, Gedser-Rostock, passera Tyskland på samma dag, njut i tjeckien av ALLT och åk sedan till Alperna!
 
Jag tackar ödmjukast för alla svar! Jag har tagit till mig av era ord och ändrat på allt. Norge får dock bli en annan resa.

Nu tänker jag som så att jag följer Manneman's råd på vägen till Alperna och sedan BMW R90's väg, fast baklänges, hemåt. Det blir nog bra. :banana

Idag har jag preppat hojen med stora mängder silvertape, fått tösen att sy om min tankväska samt slängt på ett nytt framdäck. Packa gör jag imorgon.
 
Och btw boendet är inget problem om du slutar köra sen eftermiddag, finns massor med B&B längs vägen!
 
Skippa Tyskland så mycket det går.
Österike är OK.
Parkera på någon camping eller hostel (kommer inte ihåg var det heter i Italien) i norra Italien, typ en bit norr om Bolzano. Kör ca 4 bergspass per dag och kom tillbaka varje kväll. Flytta sovplats efter behov.

+12 på den!
Även om det är lätt att hitta boende i Alperna (tror det heter albergo i Italien) sparar det mycket tid att komma tillbaks till samma ställe varje kväll. Sen är det fint att packningen kan vara kvar på rummet när man är ute och flågasar på dagarna.
 
Hoppas du hinner lästa detta.
Tänkte att du ändå skulle västra delen av Europa nedåt så jag tipasade inte om bl a Tjeckien.
Tjeckien är jättefint o lättturistat.
Måste tipsa om ett jättetrevligt litet ställe - Ostrov i Malá Skála. ca 5 km NÖ om Turnov (väg E65).
Lite trix att hitta vägen dit från Turnov, men fråga.
Där finns en camping vid en å, närliggande ölhak o restauranger, mysiga byar och småvägar, fantastiskt berg att vandra o klättra på med härlig utsikt över vägen o campingen o andra berg. Åk till andra berget (Suche skaly) med klippväggar. Ät den bästa pastan på den sista restaurangen längst norrut i byn (brunt trähus tror jag). Häftig kyrka m m byggd mot berget.
 
Det låter fantastiskt. Jag ska göra mitt bästa för att hitta dit. Nu sitter jag på en restaurang i Helsingör och dricker öl. :)
 
Ok. Isf måste jag tipsa om staden Loket i Tjeckien. En del av bond-filmen "Casino Royale" filmades där.
Hamnade där av en slump och blev helt överrumplad. Trodde inte såna ställen fanns. Übercool lite stad!

loket.jpg
 
Last edited:
Jahopp. Igår drog jag hela vägen från Helsingör rakt genom Berlin och fram till ca åtta mil från Prag. Då var det väldans mörkt så jag körde av motorvägen, parkerade och lade mig helt sonika och sov på marken. Imorse körde jag genom Prag och vidare till Loket. Jag måste fattat fel för det var typ två hus och ett Mc Donalds. Det gjorde dock inte så mycket för jag tog småvägar till Tábor. Var by på vägen var finare än den andra och Tábor är ju helt fantastiskt vackert. Jag hittade ett fint boende för småpengar med låst garage till hojen så efter 150 mil på tre dagar tycker jag att jag är värd att stanna här två nätter innan jag far mot Österike. :)
 
Nu är jag i Kufstein. Finns det några särskilda ställen att kolla upp eller är det bara att åka lite på måfå? Nästa resa tror jag nog att jag måste planera lite bättre samt införskaffa en karta. :)
 
Grossglockner-vägen tycker jag du skall åka. Ligger rakt söderut om Zell am see. Gerlosspasset och silvrettapasset är fina också.
 
Åk till Zell am See och lägg dig några dar. Gör som Pebl säger, åk över Grossglockner till Heiligenblut och käka lunch. Gasa ännu hårdare på tillbakavägen, men missa inte Frans Josefs höhe! Åk linbana upp på
Kaprun-glaciären, 3000 m.ö.h. Dra bort till Kitsbühel och kolla, eller Bad Gastein kanske.

Sen fixar du ett rum i Canazei och kranar runt i Dolomiterna i några dar. Kolla kartan, allt ligger så nära! Hur länge kan du vara borta..?
 
Tack för alla tips! Får bli Zell am See imorgon och ta Grossglockner. Dum fråga kanske men hur funkar det med avgifter och sådant? Måste jag betala åt båda hållen eller betalar man en gång och får köra bäst man vill hela dagen? Jag hade nog tänkt försöka vara hemma som senast på Söndag. Tänkte ta via Moseldalen och ringen hem efter tips här i tråden men det kanske är bättre att uppleva alperna när jag ändå är här och ta snabbvägen hem? Så får Moseldalen bli en annan resa. Just nu känns dessutom allt så satans dyrt efter Tjeckien... :)
 
Ja, skippa moseldalen på denna resan. Den blir nog lite antiklimax efter alperna.

Det finns billigt boende
I byn fusch i början av grossglockner. Kolla efter små skyltar med Zimmer på. Billigare än zell am see tror jag.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top