Trail tech regulator. Nån som har koll på el?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Lyset på min WR250f blir svagare under gaspådrag. Har mätt upp och konstaterat att reg/rec behöver bytas ut.

Har denna modellen installerad idag http://www.ebay.com/itm/Regulator-R...ash=item542723624d:g:4fsAAOSwAKxWUHbW&vxp=mtr

Hittar denna på MX24 under modellspecifika delar.
p20383.jpg
mer info finns här http://www.trailtech.net/7003-ac01

Ersätter voltregulatorn som MX24 säljer den reg/rec som sitter monterad nu? Eller är det bara en extra regulator för att kontrollera spänningen till lyset?

MX24's regulator har bara två kablar (gul och brun) medans den som sitter monterad idag har 4 kablar (svart, röd, gul och blå). Känns som det blir problem att koppla in som ersättare? :va :3freak
 
Jag har den på min wr och det är en en fas regulator. Har du trefas stator behöver du en annan regulator.
 
Jag har den på min wr och det är en en fas regulator. Har du trefas stator behöver du en annan regulator.

Vilken årsmodell är det på din WR? Min är 2006, alltså året innan faceliften.

Är inte säker om det är 1 eller 3 fas stator. Eftersom det bara är 1 röd ledning (fas?) och en svart (jord) tänker jag att det är 1 fas? Men har 0 koll på elsystem på mc egentligen. Kanske är helt ute och cyklar?
 
Enligt säker källa (internetforum) ska alla årsmodeller ha i stort sett samma reg/rec :fyllisar Så då borde trail tech regulatorn fungera.

Har undersökt lite och kommit fram till:
Vit kabel går till stator samt till baklyset via CDI unit. Kopplas till röd kabel på regulator?
Gul kabel = stator, framlyse. Kopplas till gul kabel på regulator?
Röd kabel = Till batteriet via säkring och switch. Kopplas till röd kabel på regulator?
Svart kabel = jord (behövs ej)

Låter det riktigt eller har jag missat nånting? :va
 
Last edited:
Hmm, troligtvis saknar denna rec omvandling till DC för laddning av batteriet. Så det vart ett bomköp :-(
 

Kjell & Co kanske är lättare att komma åt grejor från.
http://www.kjell.com/se/sortiment/e.../likriktare/likriktarbrygga-100-v-25-a-p90054

Om TS kan lägga upp ett elschema här på SH så kan säkert någon kunnig bistå med kopplingsinstruktioner.
Det är inte direkt så lätt att komma med konkreta råd och tips när allt bara är ett nystan bestående av diverse färgade sladdar som "går via det ena och det andra...". :va

Det går att göra rätt så avancerade saker med elsystem, även om inte alla går så här långt: :3freak
2015-12-16 11-03-27.jpg
 
Övrigt:
Ja, TrailTech-regulatorn är en ren regulator avsedd att hålla spänningen nere på rena växelspännings-system om jag fattat rätt.
Den ska alltså bara se till att det inte går ut för mycket ström till lampan.

Från nätet:
Trail Tech AC Voltage Regulator
- Improved AC Regulator with Adjustable Output.
- Universal voltage regulator limits voltage to 12.0-16.0 volts for AC systems (DC systems require a regulator/rectifier.)


Den typen av regulator fungerar genom att "bränna bort överskottet" och på så sätt säkra att det inte går ut för hög spänning till lampan.
Så här:
Spänningen stiger -> regulatorn "dumpar" (egentligen "kortsluter" mot jord) -> spänningen sjunker.
Generatorn arbetar alltså alltid på 100% kapacitet, överskottet blir värme.

Det du skulle kunna göra är att bygga in den här TrailTech regulatorn i ditt system, ta ut AC (växelström) till ljuset fram och sedan montera en likriktarbrygga (t.ex. från kjell.com) och där få likspänning (DC) för att ladda batteriet.
Det är fullt möjligt att göra, inte alls avancerat, men du riskerar att inte ha 100% koll på laddningsspänningen till batteriet.
Dock är blybatterier rätt så tåliga så det bör inte bli något problem.
 
Hade jag köpt regulatorn från Kina hade jag nog gått för en lösning med separat DC konverterare. Men ska nog gå smidigt att returnera regulatorn till MX24 och köpa en modelanpassad reg/rec istället.

Tack för bra tips! Nu förstår jag i alla fall lite bättre hur elsystemet fungerar :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top