Trail braking på gata

notrightrider

An assault on the future.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Canyon Chasers har propagerat för Trail braking i ett decennium, typ.

Här en utmärkt uppdatering i ämnet, komplett med vikten av att få fram belastning, ge framhjulet tid att svampa ut - allt det viktiga finliret för att vaska fram harmonin i kurvtagning.
 


Canyon Chasers har propagerat för Trail braking i ett decennium, typ.

Här en utmärkt uppdatering i ämnet, komplett med vikten av att få fram belastning, ge framhjulet tid att svampa ut - allt det viktiga finliret för att vaska fram harmonin i kurvtagning.
Ett decennium var det ja..:hej
Tror nog en del körskollärare i vårt avlånga land skulle må bra av att kika på den där filmsnutten!
 
Jo, jag tror det är direkt skadligt att propagera för att aldrig bromsa i kurvor. Det gör att folk inte är vana vid att bromsa i kurvor, och därför rädda för det. OCh när det sedan dyker upp ett skäl att bromsa i en kurva så blir det på helt fel sätt istället. Bättre att göra det till ytterligare ett av verktygen i hojåkarens repertoar så att det inte är något man måste lära sig i skitnödiga ögonblick med livet som insats.
 
Ja, jag har alltid bromsat in i kurvan och stått helt främmande för det där mantrat om man skall "bromsa klart" innan man gör något annat. Hur tusan skall man få något flyt i sin körning när man delar upp bitarna så?

Vem äter pålägg, mölar ner en skiva bröd och avslutar med en grabbnäve smör in i munnen?

Jag blev så glad när det plötsligt fanns ett namn på det jag alltid gjort.

...ja, och sedan förbannad för att det missförstods tusenfalt och sedan ansågs "kontroversiellt" eftersom folk tog missuppfattningarna ad fri notam och sade att "sådant där är bara för bankörning."

Folk, alltså...
 
Jo, jag tror det är direkt skadligt att propagera för att aldrig bromsa i kurvor. Det gör att folk inte är vana vid att bromsa i kurvor, och därför rädda för det. OCh när det sedan dyker upp ett skäl att bromsa i en kurva så blir det på helt fel sätt istället. Bättre att göra det till ytterligare ett av verktygen i hojåkarens repertoar så att det inte är något man måste lära sig i skitnödiga ögonblick med livet som insats.

Visst, desinformationsutbildningen som sker här och var med att "bara dra i spaken" för att bromsa är ju att skicka eleven rakt ut i tangentens riktning när det sker i en kurva.

Å tredje sidan så kan man överleva det med om man har MTC/MSC eller "kurvABS" som det ibland kallas.

Det finns inga absoluta sanningar längre, mer än att trail braking faktiskt fungerar och ger dig en utökad säkerhet oavsett vilket hjälpsystem hojen har eller inte har.

Egentligen borde det införas nya villkorsklasser för motorcyklar. Skillnaderna är så ohyggligt stora i en tight situation, så är man utbildad på ABS-hoj så borde man också vara begränsad till att köra just sådan.

Och, i sanningens namn: en gammal hund som kört oreglerat i hela sitt liv kan ha svårt att tillgodogöra sig den ytterligare säkerhet som faktiskt finns dolt hos en hoj med stabiliseringsprogram utan att gå påbyggnadskurs och förstå hur mycket mer som finns att hämta genom att helt enkelt lära om.
 
De flesta som kört hoj med ambition gör detta omedvetet. Poängen är som vanligt att manövrera mjukt, gradvis släppa upp, rulla på gasen gradvis osv.
Det svåra är faktiskt att omsätta detta i ”instruktioner” till färska hojåkare. Det förutsätter att blicken används korrekt, att gaskontroll och förankring fungerar (vilka är ytterligare förenklingar för att förklara något som egentligen är betydligt mer nyanserat).

”-Bromsa ända till svängpunkt, sedan släpper du bromsen och accelererar ut ur kurvan” kommer inte så sällan att resultera i en lowside då framhjulet tappar greppet av kombinationen plötslig uppfjädring och fullt gaspådrag.

Den österrikiska youtubekanalen 1000Ps har en serie i tjugo delar om hur man kör motorcykel. Makalöst bra, kanske det bästa som gjorts (finns engelsk text om man inte kan tyska) - ända till kapitlet om bromsning där en mycket erfaren körinstruktör menar att man skall ha raka armar så att man inte omedvetet svänger pga olika styrka i armarna. Men resten är top notch. Se dem!

Sedan skall man också säga att utvecklingen går framåt i hur man bäst lär ut MC-körning på olika nivåer. Trafikskolorna håller sig sannolikt inte alltid i framkant om vi säger så. För detta ändras hela tiden.

Nästa gång ni tar en tvär kurva, tänk på vad ni gör, när ni gör det och varför. Troligen kommer ni att märka att ni trailbrejkar, utan att ni var medvetna om det - ungefär som med motstyrning, som många tidigare menade att de INTE gjorde. Hur svänger man då på en MC kan man fråga sig… och hur tar man en kurva med flyt utan trailbreaking kan man också fråga sig.

I teorin är det naturligtvis sant att man vill ha en hoj som rört sig ”färdigt” innan man går in i kurvan men ”färdigt” kan också vara att man minimerar rörelserna genom ett mjukt och smidigt manövrerande aka trailbreaking.

Så tänker jag, nyss hemkommen från tre veckors trailbreaking i Apenninernas och Alpernas mindre vägnät. :)
 
Visst, desinformationsutbildningen som sker här och var med att "bara dra i spaken" för att bromsa är ju att skicka eleven rakt ut i tangentens riktning när det sker i en kurva.

Å tredje sidan så kan man överleva det med om man har MTC/MSC eller "kurvABS" som det ibland kallas.

Det finns inga absoluta sanningar längre, mer än att trail braking faktiskt fungerar och ger dig en utökad säkerhet oavsett vilket hjälpsystem hojen har eller inte har.

Egentligen borde det införas nya villkorsklasser för motorcyklar. Skillnaderna är så ohyggligt stora i en tight situation, så är man utbildad på ABS-hoj så borde man också vara begränsad till att köra just sådan.

Och, i sanningens namn: en gammal hund som kört oreglerat i hela sitt liv kan ha svårt att tillgodogöra sig den ytterligare säkerhet som faktiskt finns dolt hos en hoj med stabiliseringsprogram utan att gå påbyggnadskurs och förstå hur mycket mer som finns att hämta genom att helt enkelt lära om.
Exakt så är det. Korrekt bromsteknik måste man ha i grunden, hjälpsystem finns där när man gjort det man kunnat och det krävs kunskap även för att få dem att fungera optimalt. Öva öva öva.
 
Har kört med trail braking i många år och för mig har det varit en starkt bidragande faktor till att få ett bra flyt i kurvor.

Lärde mig det första gången när jag gick en kurs i Italien där vi övade på serpentinvägar och instruktören tyckte jag var knäpp som bromsade klart före kurvan. Har fått en del synpunkter från instruktörerna när jag använt tekniken på SMC:s storbanekurser, sen när vi har snackat om det har det visat sig att de själva kör så, men det kan de inte lära ut ”officiellt” 😂.

Hela idén om att se en kurva som distinkta på varandra följande moment istället för som överlappande faser som moduleras må vara lättare att komma ihåg men är egentligen helknasig ur ett lärandeperspektiv. Det lägger fokus på att lätt kunna memorera en (felaktig) tumregel, medan man i verkligheten behöver öva på just moduleringen. Poängen med att lära sig att ta en kurva handlar om att få in det i ”muskelminnet”, inte om att kunna rabbla tumregler på ett teoretiskt prov.
 
Jag har inga moderna hjälpsystem utan harvar på med min riskutbildning. Den kursen är på 50 år eller mer.

Förr när kardanhojar som t ex BMW och trepipen XS750/850 var vanliga så pratades det om hisseffekten. Kardanens vrid höjde bakdelen på hojen när de gasade iväg vid rödljusen. När dom slog av på gasen sjönk bakdelen ihop.
Effekten i en kurva när pattar och fotpinnar skrapar i och man behöver slå av på gasen och kanske även bromsa ja då dras bakhjulet upp och tappar kontakten med asfalten helt.

Moderna kardanhojar gör kanske inte så. Kedjedrivna hojar beter sig som de ska.
 
Last edited:
Jag har inga moderna hjälpsystem utan harvar på med min riskutbildning. Den kursen är på 50 år eller mer.

Förr när kardanhojar som t ex BMW och trepipen XS750/850 var vanliga så pratades det om hisseffekten. Kardanens vrid höjde bakdelen på hojen när de gasade iväg vid rödljusen. När dom slog av på gasen sjönk bakdelen ihop.
Effekten i en kurva när pattar och fotpinnar skrapar i och man behöver slå av på gasen och kanske även bromsa ja då dras bakhjulet upp och tappar kontakten med asfalten helt.

Moderna kardanhojar gör kanske inte så. Kedjedrivnahojar beter sig som de ska.
Gamla /7 BMW har en mycket påtaglig hisseffekt. Blev varse den vid plötsligt gasuppsläpp i en högerkurva utanför Harstad i början av min MC-karriär. Skraaaaap och lite skärrad förare, eftersom gasuppsläppet orsakades av ett plötsligt möte osv.

XS har inte alls lika mycket, kanske för att Porsche var inblandade? (Och att fjädringsvägen är betydligt mindre och vikten minst 50 kg högre)

Paralever löste den saken.
 
Den österrikiska youtubekanalen 1000Ps har en serie i tjugo delar om hur man kör motorcykel. Makalöst bra, kanske det bästa som gjorts (finns engelsk text om man inte kan tyska) - ända till kapitlet om bromsning där en mycket erfaren körinstruktör menar att man skall ha raka armar så att man inte omedvetet svänger pga olika styrka i armarna.

Bjussar på en länk:


Börja där och expandera ert universum!

Hannes Bagar - Varahannes har tillsammans med ÖAMTC utverkat etg mycket speciellt tillstånd att bedriva vidareutbildning av MC-förare på allmänna vägar.

Här är han:

Screenshot_20240723-113246~2.png

Just imålkommen efter 5 dygns poängrally i Alperna. Fräsch, sval, opåverkad. Själv kastade jag in handduken i samma tävling efter 3 1/2 dygn i upp till 38 graders hetta under dåtidens värsta värmebölja "Lucifer".

Här kör han CRF 1000, men den gamla SD1 Varaderon rullar på. 700.000 km senast jag kollade.
Ja! 70.000 mil, som vi räknar. Detta är sant.

Han har mycket att lära ut!
 
Last edited:
Bjussar på en länk:


Börja där och expandera ert universum!

Hannes Bagar - Varahannes har tillsammans med ÖAMTC utverkat etg mycket speciellt tillstånd att bedriva vidareutbildning av MC-förare på allmänna vägar.

Här är han:

View attachment 501423

Just imålkommen efter 5 dygns poängrally i Alperna. Fräsch, sval, opåverkad. Själv kastade jag in handduken i samma tävling efter 3 1/2 dygn i upp till 40 graders hetta under dåtidens värsta värmebölja "Lucifer".

Här kör han CRF 1000, men den gamla SD1 Varaderon rullar på. 700.000 km senast jag kollade.
Ja! 70.000 mil, som vi räknar. Detta är sant.

Han har mycket att lära ut!
Ja och det var han som pratade om raka armar vid inbromsning… men jag kan ha missförstått honom.

Men annars, tex när det gäller placering på väg, blick osv: :bow :bow :bow :bow :bow
 
Gamla /7 BMW har en mycket påtaglig hisseffekt. Blev varse den vid plötsligt gasuppsläpp i en högerkurva utanför Harstad i början av min MC-karriär. Skraaaaap och lite skärrad förare, eftersom gasuppsläppet orsakades av ett plötsligt möte osv.

XS har inte alls lika mycket, kanske för att Porsche var inblandade? (Och att fjädringsvägen är betydligt mindre och vikten minst 50 kg högre)

Paralever löste den saken.
Man kan ff ådra sig rätt spektakulära effekter vid plötsliga förändringar i t ex spårval med en kardanhoj jämfört med kedja. Brist på rutin kan vara en icke föraktlig orsak. Hojen känns ”normal” i uppträdande tills något extraordinärt inträffar. Jag skyller det inte på hojen.
 
Man kan ff ådra sig rätt spektakulära effekter vid plötsliga förändringar i t ex spårval med en kardanhoj jämfört med kedja. Brist på rutin kan vara en icke föraktlig orsak. Hojen känns ”normal” i uppträdande tills något extraordinärt inträffar. Jag skyller det inte på hojen.
Helt riktigt, det handlade i detta specifika fall om orutin och låg körförmåga aka ”nybörjare”. :)
Det var andra veckan med körkort för undertecknad. Körde dessutom hela resan utan bakbroms då huvudbromscylindern pajade på väg till Bodø. Omdömet brast även det…
 
Ja, jag har alltid bromsat in i kurvan och stått helt främmande för det där mantrat om man skall "bromsa klart" innan man gör något annat. Hur tusan skall man få något flyt i sin körning när man delar upp bitarna så?

Vem äter pålägg, mölar ner en skiva bröd och avslutar med en grabbnäve smör in i munnen?

Jag blev så glad när det plötsligt fanns ett namn på det jag alltid gjort.

...ja, och sedan förbannad för att det missförstods tusenfalt och sedan ansågs "kontroversiellt" eftersom folk tog missuppfattningarna ad fri notam och sade att "sådant där är bara för bankörning."

Folk, alltså...
Ja min 7 åriga son gör definitivt det du skrev angående pålägg☝️🙈😀
 
Helt riktigt, det handlade i detta specifika fall om orutin och låg körförmåga aka ”nybörjare”. :)
Det var andra veckan med körkort för undertecknad. Körde dessutom hela resan utan bakbroms då huvudbromscylindern pajade på väg till Bodø. Omdömet brast även det…
Jag har åstadkommit att göra ett par hyfsat moderna R1200R till ålande spett,
 
Nu ska jag visa hur korkad jag är...
Säger någon att man inte ska bromsa när man svänger? Då finns det inte mycket tid att bromsa på.
Jag har suttit på kontorsstolen och funderat en stund nu och jag vet inte hur jag gör när jag kör.
 
Ja, jag har alltid bromsat in i kurvan och stått helt främmande för det där mantrat om man skall "bromsa klart" innan man gör något annat. Hur tusan skall man få något flyt i sin körning när man delar upp bitarna så?

För lite mer erfarna förare håller jag absolut med dig men för relativa nybörjare så tycker jag det är ett utmärkt råd att bromsa klart innan kurvan och sedan fokusera på att hålla jämn gas. För mig var det första steget att gå från att bara rulla genom kurvan och det var en ögonöppnare som gjorde att körningen kändes tryggare och därmed roligare. Sedan när jag kände mig bekväm med det så var det ett naturligt steg att gå vidare med trail braking som när jag hittat formen för det var nästa ögonöppnare och som gjorde att körningen blev ännu roligare.
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top