Trafikverket: Omkomna i trafiken 2023

Vad nyfiken man blev på vad de där 2 oskyddade "övriga" sysslade med!
Kröp hem från krogen?
 
  • Haha
Reaktioner: bg

View attachment 494324

Så, när olyckorna går ner är det den fantastiska noll visions förtjänst, men när dom stiger så handlar det om "ökat trafikarbete"?

Men bra, då vet vi.

Vi vet också redan nu vad Tragikverkets kontring kommer att bli:

Fler kameror, sträckmätning och fler räcken med fel utformning.


Tips: om A inte fungerar så är inte mer av samma sak rätt medicin.
 
Last edited:
Så, när olyckorna går ner är det den fantastiska noll visions förtjänst, men när dom stiger så handlar det om "ökat trafikarbete"?

Men bra, då vet vi.

Vi vet också redan nu vad Tragikverkets kontring kommer att bli:

Fler kameror, sträckmätning och fler räcken med fel utformning.


Tips: om A inte fungerar så är inte mer av samma sak rätt medicin.
Jo men det ska dö 7 färre varje år om de får mäta mellan kamerorna sa de på SR i morse, så det måste vara sant!
 
Med den logik som stundtals visas upp från Maria och Bengan på Trafikvärket så borde ju den studien antyda att vi ska ta körkortet av alla som är 65+ och istället ge körkort till tonåringar, samtidigt som vi förbjuder personbilar och tvingar folk att åka epatraktor, moped eller sparkcykel...

Mätning av medelhastighet mellan kameror har även Italien haft i flera decennier. Enda följden av detta blev att lokalbefolkningen naturligtvis vet var kamerorna står och sedan håller stumt när de har passerat sista kameran innan resmålet...
 
Vad nyfiken man blev på vad de där 2 oskyddade "övriga" sysslade med!
Kröp hem från krogen?

Mycket möjligt snöskotrar som korsat allmän väg och då blivit påkörda, eftersom de i andra sammanhang inte ska räknas som "vägtrafik". En statistik som för övrigt är extremt svårtolkad, eftersom snöskoterolyckor räknas som drunkningsolyckor, fjällsäkerhetsolyckor och ibland som rena snöskoterolyckor.
 
Mycket möjligt snöskotrar som korsat allmän väg och då blivit påkörda, eftersom de i andra sammanhang inte ska räknas som "vägtrafik". En statistik som för övrigt är extremt svårtolkad, eftersom snöskoterolyckor räknas som drunkningsolyckor, fjällsäkerhetsolyckor och ibland som rena snöskoterolyckor.
Inlines, skateboard. Det finns nog många som kan falla utanför de fördefinierade.
 
Det är alltså inte hastigheten som dödar eftersom det dog lika många cyklister mopedister som motorcyklister.

Det är farligare att vara gammal än att köra motorcykel.

Det var inte en enda som var onykter eller blev påkörd av en onykter person, så det är helt okej att köra på fyllan....
 

View attachment 494324
Kan man gissa att statistiken är ungefär som vanligt, av de 29 motorcyklisterna är kanske hälften motorcyklister i sämsta fall. Stämmer det som det har gjort tidigare är resten inte egentligen motorcyklister (dvs de har inget mc-kort), utan kör mc olovligt?
 
Suck, denna jädrans statistik vars resultat en del tolkar som sanning.... Statiskt sett gör det ondare att få en pungspark än att föda barn, eftersom kvinnor kan tänka sig att föda barn mer än en gång medans män aldrig kan tänka sig att få en pungspark igen. Allt är beroende på hur man ställer frågan.
 
Suck, denna jädrans statistik vars resultat en del tolkar som sanning.... Statiskt sett gör det ondare att få en pungspark än att föda barn, eftersom kvinnor kan tänka sig att föda barn mer än en gång medans män aldrig kan tänka sig att få en pungspark igen. Allt är beroende på hur man ställer frågan.

Statistik för man för att man vill påvisa något.

Det är skitfarligt att köra långsamt, alla av dom där körde under 290km/h

Badbyxor och flipflops skyddar mot MC olyckor, inte en enda av dom omkomna hade det.

Exakt hälften av dom omkomna hade ätit tomat innan dom omkom, är det farligare att ha ätit tomat, eller är det farligare att låta bli?
Vi måste tillsätta en utredning!
 
Statistik för man för att man vill påvisa något.

Det är skitfarligt att köra långsamt, alla av dom där körde under 290km/h

Badbyxor och flipflops skyddar mot MC olyckor, inte en enda av dom omkomna hade det.

Exakt hälften av dom omkomna hade ätit tomat innan dom omkom, är det farligare att ha ätit tomat, eller är det farligare att låta bli?
Vi måste tillsätta en utredning!
Påminner om det norska hjälm-testet. Toppluva ansågs säkrast eftersom den höll när man slängde dem utför ett berg.
 
Med den logik som stundtals visas upp från Maria och Bengan på Trafikvärket så borde ju den studien antyda att vi ska ta körkortet av alla som är 65+ och istället ge körkort till tonåringar, samtidigt som vi förbjuder personbilar och tvingar folk att åka epatraktor, moped eller sparkcykel...

Mätning av medelhastighet mellan kameror har även Italien haft i flera decennier. Enda följden av detta blev att lokalbefolkningen naturligtvis vet var kamerorna står och sedan håller stumt när de har passerat sista kameran innan resmålet...
Ha ha, ja, man kan vrida på statistik hur man vill :)
Det blir ju faktisk mer pengar över i systemet om någon över 65 "åker vidare", eftersom dom troligvis har gått i pension, och bara är en systembelastning, med förmodligen högre sjukvårdskostnader - Så, dom borde få köra utan bälte tycker jag!
 
Statistik kan man leka med landa i resultat som inte nödvändigtvis behöver vara sant.
Fokuserar man på enbart dödlighet så ligger Sverige ganska bra till.
Men för att kunna säga bu eller bä kring siffrorna behöver man veta antalet individuella trafikanter i varje grupp, antal singelolyckor, väglag, skick på fordon, skick på förare, djurkollisioner etc etc.. Att 5 fler dött jmf 2024 säger ingenting. Är det fler trafikanter tex?
Man kommer aldrig komma ner på 0 döda i trafiken, men kan man förbättra så att färre dör och blir skadade så är det ju eftersträvansvärt. Men då måste socioekonomin spela in. Går inte att sätta pris på ett liv, men allvarliga skador som konsumerar stor del vård går att få pris på. Den siffran är egentligen minst lika viktigt när man gör kalkyler kring diverse satsningar. Det kan vara allt från förbud av vissa fordon (ex Epatraktorer på vissa typer av vägar, bälteskrav på dessa) till bättre kontroll av fordon (besiktningar), till alkohollås, hårdare straff för rattfylla och vägkameror etc... Att bara tro att en eller två faktorer kommer lösa problemet är att banalisera problemet. Finns dem som får hjärtstopp/stroke bakom ratten och kör i diket eller på annat fordon och dör. De är definitionsmässigt döda i trafiken trotsa att de inte är det...

Med det sagt: 0-visionen är spel för gallerian om man tar alla faktorer i beaktande.
 
Jo men det ska dö 7 färre varje år om de får mäta mellan kamerorna sa de på SR i morse, så det måste vara sant!
Och det är ju meningen med livet - att så få som möjligt ska dö. Jordens problem nr 1 just nu är överbefolkning, vi har för länge sedan överskridit den gräns där jorden kan försörja den allt större befolkningen.
 
Statistik kan man leka med landa i resultat som inte nödvändigtvis behöver vara sant.
Fokuserar man på enbart dödlighet så ligger Sverige ganska bra till.
Men för att kunna säga bu eller bä kring siffrorna behöver man veta antalet individuella trafikanter i varje grupp, antal singelolyckor, väglag, skick på fordon, skick på förare, djurkollisioner etc etc.. Att 5 fler dött jmf 2024 säger ingenting. Är det fler trafikanter tex?
Man kommer aldrig komma ner på 0 döda i trafiken, men kan man förbättra så att färre dör och blir skadade så är det ju eftersträvansvärt.
Det är ju hela problemet. Eftersom det aldrig kommer bli noll döda i trafiken så har Trafikverket ordnat jobb åt sig själva till "den yttersta dagen". Felet är att man lurat Sveriges riksdag att rösta igen om denna "lag", som ger en "in blanco"-check till Trafikverket att utforma och anta regler och lagar som tvingar medborgarna till i princip vad som helst för att få ned olyckstalen.
Vad får varje sparat liv kosta i pengar, övervakning, och inte minst: åtgärder som mest av allt syftar till att göra ägande och brukande av fordon dyrt, besvärligt och obehagligt. Det ska inte längre vara trevligt att ta en biltur, utan det ska var fyllt av övervakning, obehag, kostnader, böter och straff. Anar man Miljöpartiets Daniel Helldén i kulisserna..?
 
Om en full och påtänd lastbilschaufför från Moldavien som måste knarka för att hålla sig vaken då han kör 18 timmarspass varje dag kör in i en kortege med motorcyklister som står stilla vid ett rödljus så dör 20 motorcyklister i trafiken, medans förmodligen ingen full och påtänd Moldavisk lastbilschaffis dör.

Alltså används siffrorna till att förbjuda motorcyklar på vägarna, inte till att förbjuda fulla, knarkande Moldaviska lastbilschaufförer som inte följer viloreglerna
 
Back
Top