Trafikskolor för MC i Västerås/Sala

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag är nybliven hoj-ägare, så ny att jag inte ens har körkort för fordonet i fråga. Jobbar till råga på allt i Småland måndagar till torsdagar hela april men har bokat några körlektioner där efter jobbet. Skulle uppskatta om jag kunde få tips på bästa trafikskolorna för mc-utbildning i Västerås eller om det finns nån i Sala som är närmre från var jag bor. Är ju inte lätt att veta vilka man ska akta sig för :4skrika

Aha, de har alltså intensivutbildning även för motorcyklar? Visste inte att sånt fanns.

Jodå.
Under en veckas tid fick vi i princip öva hur mycket som helst på övningsbana. Garagevändning, manöverbana och bromsprov osv... I slutet på veckan körde vi i trafiken. Skolan har även logi för de som inte kommer från Västerås. Tror jag betalade ungefär 7000 kr, väl investerade pengar.

/M

Aha, låter ju perfekt. Hur nära efter intensiv-veckan var uppkörningen? Kan man få en tid i maj-juni tro? Bör tilläggas att jag har teorin klar.

Har för mig att de bokar in uppkörningen direkt veckan därpå.

Jag körde intensivveckan i juli, och vägverkets trafikinspektörer hade semester veckan efter, så för mig blev det typ två veckor mellan. Men det ingick en utmärkt "uppvärmning" innan uppkörningen, då det var inga problem.

/M

Rolands trafikskola (V-ås) fungerade bra för mig, men det tog för lång tid, förstås. Men det var inget problem att grejja lappen efter deras inlärning. Duktiga, vet knepen, vet vad inspektören kollar på.

Det var just det som var grymt med V-ås Bil&MC, lärarens visste precis vilka vägar, vilka vänstersvängar osv.. som skulle komma. Han visste precis vad inspektören kollade extra noga på. Det var lixom ingen match att klara uppkörningen när man hade gjort exakt samma moment, på exakt samma plats precis innan, man han knappt bli nervös.

/M

Kan Rekomendera Axelssons trafik skola i V-ås... :tummenupp

Rolands Trafikskola. Även om gubben var lite knepig så var han bra, gilla han inte ibörjan. Meeeen efter man lärt känna han lite så var han helt reko!:tummenupp sen kan dom lära ut bra också :)

Mabe har så rätt, så mkt åka för dom pengarna. Megavärd skola att ta körkort på, iaf om vi snckar intensivkurs :tummenupp

Jag (som ju har jättelätt för alla möjliga märkliga människor, inkl. mig själb) hade också en kontrovers med Roland... då är det bra att dom är två, så man kan åka med sonen... man bokar ju körningarna själv med vilken man vill.

Men, det ska vara sagt också, dom är duktiga på att få folk att klara uppkörningarna. Det värsta dom vet är att misslyckas med elever.

:tummenupp till Roland och gänget, och tack för lappen :D

SimmPsi skrev:
Rolands Trafikskola. Även om gubben var lite knepig så var han bra, gilla han inte ibörjan. Meeeen efter man lärt känna han lite så var han helt reko!:tummenupp sen kan dom lära ut bra också :)

sala

i sala är bara nisses trafikskola som kör mc.. jag tog bilen där och det gick bra första gången och samma dag (teori och körning) mc tog jag helt privat men jag tog en lektion på nisses om teknikdelen var ute efter lite tipps och så. tror inte det spelar so mycket roll det är bara att köra så mycket som möjligt som gäller..

Som då ser ovan så är jag kompatibel med några fler än dig. Hör av dig om jag ska simultantolka er emellan nån gång eller så. :D :tummenupp

Funatic skrev:
Usch fy f.... inte många människor jag inte tål, men han är banne mig en av dom. :mad:

Funatic skrev:
Usch fy f.... inte många människor jag inte tål, men han är banne mig en av dom. :mad:

[hjärnskrynklar Mode ON] Jag förstår dig att det är lätt att reta upp sig på nån med extremt krokiga tänder,underbett och endast mumlar åt en. Och behövde jag nämna de ignoranta pikarna man får för minsta fel? :brynad [hjärnskrynklar Mode /OFF]

Och så det första jag retade mig på...Kärringen som var en vandrande reklampelare för Rolands Trafikskola :4skrika Det var nog det värsta. Enligt henne fanns INGEN lärare bättre än Roland, ja GUUUUUD så duktig han var, Jaaa han laga hål i kanoter med hönsnät, han var minsann den första att ha potatismjöl på fläktremmen,han har kört enduro blaaaabla bla bla :5sure

Ahhh...en tung sten föll från mitt bröst nu när jag fått skriva av mig :hihi Men grabben deras som också jobbar där! HAN var JÄÄÄÄVLIGT bra lärare :yoparty

Verkar som Västerås Bil&Mc-skola baserat på de svar jag fått är stabila. Kan nån berätta hur deras intensiva vecko-utbildning kan se ut? Är det heltid från morgon till kväll? Måste man ta ledigt från jobbet? Ska ringa dem imorgon men tänkte om nån här är snabbare :tummenupp

Man kör hela dagarna ja. Typ från kl. 8 till 16. Föra sommaren började vi lite tidigare ibland för att det var så jäkla varmt. 5-6 hojar kör i samlad trupp ut från körskolans garage till övningsbanan intill Hässlö-flygplats.

Första dagen övar man i princip att hitta dragläge, balansera samt enkla konbanor. Runt kl. 16 är alla precis helt slut i vänsterhanden på grund av allt arbete med kopplingen. Hojarna körs tillbaka till körskolan.

Nästa dag börjar man med garagevändningen, samt lite mer avancerade konbanor. Man nöter och nöter tills övningarna börjar kännas lättare och lättare. På onsdagen börjar man sätta några bromsprov. Det hela är väldigt fritt, efter att läraren visat hur övningarna går till så är det upp till dig som elev att öva på det du känner dig mindre bra på. Du sätter några garagevändningar, sätter därefter rekordtid efter rekordtid i manöverbanan osv.. På torsdagen börjar man behärska hojen rätt bra. Läraren tar ut 2-3 personer åt gången i trafik. Man kör både i stan och på landsväg. har du B-körkort så ligger betoningen på att lära dig placering på vägen, samt vänstersväng vid landsvägskörning. Läraren visar vilka vägar som Vägverkets trafikinspektörer brukar använda vid uppkörning. Man lär sig "fällorna" rätt snabbt.

Veckan därpå är det dags för uppkörning. Kör man upp på morgonen så brukar man få en "uppvärmning" dagen innan. Kör man upp på eftermiddagen så brukar läraren ta ut de som ska köra upp på en liten uppvärmning på förmiddagen innan uppkörningen. Sedan är det bara att åka till flygplatsen för att visa var man går för. Plättlätt!

Tycker jag fick mycket körning för pengarna hos Västerås bil & mc. Man var helt slut på kvällarna. Kan verkligen rekommendera dem.

/M

mabe skrev:
Tycker jag fick mycket körning för pengarna hos Västerås bil & mc. Man var helt slut på kvällarna. Kan verkligen rekommendera dem.

Mkt åka för dom pengarna, så sant smo det är sagt. Enda gången man lämnar ifrån sig cykeln är när man är så trött så trött. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back