Trafikregel - företräde?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vem har företräde?

Om vi säger att vi åker på den stora vägen som har högre hastighet än de andra i korsningen men ingen huvudled. Hade ni stannar för bilar i denna korsning som kommer från de mindre bostadsgatorna med vändplats?

I 50 år har alla på de mindre bostadsgatorna med lägre hastighet lämnat företräde eftersom det är smidigare och logiskt men det blir alltmer vanligt att folk tillämpar högerregeln och aggressiva situationer uppstår.
Gissar faktiskt på högerregeln men att det är smidigare att lämna företräde till de på den större vägen. Därför gör normalt personer så men vid en olycka blir skyldig.

Här tex, den större gatan är ingen huvudled. Ser likadant ut vid många "villagator" där normalt folk lämnar den större vägen företräde även om inga skyltar finns.


..eller här från ett körkortsforum där de tycker högerregeln gäller.
 
Last edited:
Så länge det inte finns nån skylt om "lämna företräde" , streckad kantmarkering eller trottoarkant så gäller högerregeln.
Kom ihåg utfartsregeln från parkeringsområde.
 
Som jag befarar. Det är högerregeln men de mindre gatorna borde lämna företräde till den större vägen och alla gör det utom vissa.
Det finns en regel som står över alla trafikregler och det är att samverka i trafiken (enligt vad jag lärde mig) Något jag tillämpar här 😁

Ja, utfartsregeln från parkeringsområde är något många inte kan vid ett parkeringsområde med Willys, Max och McDonalds men det är självklart högerregeln inne på själva parkeringsområdet.
 
Last edited:
Vi har en massa korsningar i Borlänge också där folk "har företräde" i vissa områden för "det har alltid varit så".
Så kör man på högerregeln så kommer man ha rätt men krocka rätt ofta.
Det kanske borde finnas ett vägmärke med en grön högerhand att sätta upp för folk har svårt med höger och vänster? 🤔
 
Jag följer reglerna. Hur svårt ska det vara?
För att det är sämre och ologiskt i vissa situationer. Hade önskat att utfartsregeln gick att tillämpa. Idag sätter man nog oftast upp lämna företräde i nya områden under samma förhållanden. Skönt att normalbegåvade ändå tillämpar det som är bäst för situationen. Uppskattar att det är en på flera tusen situationer som folk tillämpar högerregeln i dessa situationer så det är extremt sällan ändå.
 
För att det är sämre och ologiskt i vissa situationer. Hade önskat att utfartsregeln gick att tillämpa. Idag sätter man nog oftast upp lämna företräde i nya områden under samma förhållanden. Skönt att normalbegåvade ändå tillämpar det som är bäst för situationen. Uppskattar att det är en på flera tusen situationer som folk tillämpar högerregeln i dessa situationer så det är extremt sällan ändå.
Tyvärr så gäller högerregeln vid försäkringsskador även vid dessa förhållanden.
 
För att det är sämre och ologiskt i vissa situationer. Hade önskat att utfartsregeln gick att tillämpa. Idag sätter man nog oftast upp lämna företräde i nya områden under samma förhållanden. Skönt att normalbegåvade ändå tillämpar det som är bäst för situationen. Uppskattar att det är en på flera tusen situationer som folk tillämpar högerregeln i dessa situationer så det är extremt sällan ändå.
Spelar ingen roll. Regler är regler, och visserligen bryter jag ibland mot regler men ser ingen rimlig anledning att inte följa högerregeln oavstt hur smidig den är.
 
@steffe ja, det förstår jag. De flesta samverkar ändå och inser att de som med högre hastighet på den större vägen bör köra förbi innan de själva kör ut mycket pga att det är lågt trafikerade vägar. Någon enstaka ska dock hävda sin rätt och medvetet kör ut för att blockera och skapa en farlig situation.
 
Last edited:
När jag hade färskt körkort blev jag utskälld av en farbror för att jag körde enligt högerregeln (som gällde på platsen) "för att vägen han körde på hade funnits längre än den jag körde på"

Båda vägarna var äldre än mig, och hursomhelst var jag inflyttad till orten.

Då lärde jag mig att inte lita på mina mottrafikanter, att det finns många idioter i trafiken, och att den som är räddast om bilen bromsar....

Vi hade tidigare i Umeå två parkeringar som egentligen var egna gator (rester av, dom var ombyggda flera gånger, det var bara parkeringarna kvar) där man kunde få nya skärmar och en omlackering av bilen då folk som körde på vägen utanför förutsatte att utfartsregeln gällde, men det faktiskt var högerregeln.
 
Mer sällan än mitt val av motorcykel antyder. Aldrig på bekostnad av andras rätt.
Är man medveten om att man själv kör på överfart så tar man ju hänsyn till de andra i trafiken, det är ju ingen rättighet att riska andra.
 
Är man medveten om att man själv kör på överfart så tar man ju hänsyn till de andra i trafiken, det är ju ingen rättighet att riska andra.
Exakt som det inte är någon rättighet att bryta mot högerregeln. Alldeles oavsett vad man tycker om den i en given situation.
Det är verkligen inte svårare än så.
 
Hur ser trafikskylten för "här gäller inte trafikregler utan gammal hävd" ut?

Även i min by finns det folk som tror att deras gamla sedvänjor gäller framför faktiska trafikregler, ofta att just deras i deras tycke "större" väg ska köra före någon som de upplever som "mindre" enligt något "sunt förnuft" som nog bara är uppenbar om man själv färdas på den upplevda r vägen, alla är 30-vägar och ingen är huvudled. Men de blir numera ganska utskällda lyckligt vis.
 
Jag läste bara hit... kollade första bilden... men förstår inte.
Var står det att denna gata har högre hastighet?

Huvudregeln gäller.
Kollar jag runt med street view verkar "stora" gatan ha 40 och sidogatan ha 30.

Men jag vet inte varifrån TS har fått att väjningsregler på något sätt skulle ha med hastighetsgränser att göra.
 
Jag läste bara hit... kollade första bilden... men förstår inte.
Var står det att denna gata har högre hastighet?

Huvudregeln gäller.
Egentligen en annan gata jag syftade på när jag skrev texten men det är två länkar med exempel där högerregeln inte tillämpas. Känner till många områden där högerregeln inte tillämpas för att det helt enkelt är vettigare att låte ett enstaka fordon passera innan man svänger in på den större vägen. Att det är högre hastighet på den större vägen man vill köra in på spelar egentligen ingen roll för högerregeln men det påverkar beslutet gällande företräde.
Högerregeln gäller alltså på första länken du tittade på men vettigt nog tillämpas den inte där förutom någon enstaka gång av någon speciell person.
Har nu kommit fram till att de egentligen har rätt men agerar fel ändå för man får inte köra ut och hävda sin rätt.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top