Trafiklagar i Norge

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ni är väl rätt många här som kör i norge ibland. Jag tänkte ta min gatreggade enduro med mig upp till norra delen av norge och köra blandat skog och gata där. Hur funkar det med svenskregistrerad hoj? Får jag ha den där i 7 veckor utan problem?

Sen är det några särskilda saker att tänka på allmänt när man kör hoj i norge? Tänker tex på kravet på reflexväst med i bilen, behöver man ha det med när man kör hoj också? haha

Sen smattrar ju cykeln rätt hyfsat med, vad kan man råka ut för om polisen inte gillar det?

Och annat allmänt bra att tänka på?

Kör inte för fort heller, jag blev landsförvisad en gång för länge sedan pga fortkörning.

Ah men boten är väl baserad på inkomst så..

Har mailat lokala enduroklubben och fick som lite halvt "tips" att många kör olovligt i skogen för det är så dyrt att hålla sig med licens å träningsavgift etc. Men ska försöka tysta ner hojen lite, svårt dock då min db-killer försvann på något mystiskt sätt när jag glömde skruva fast den vid montering och provstartade i garaget.. Men typ nåt nät över ändröret eller så kanske kan göra en del. Låter man mindre stör man ju mindre.

- - - Updated - - -

Kör inte för fort heller, jag blev landsförvisad en gång för länge sedan pga fortkörning.

Tror knappt jag kan köra för fort med enduron faktiskt :D

Norska fartkameror fotar både fram och bak, så där fastnar även hojar.
Eftersom det inte finns nån gränskontroll så vet ingen om du varit 1 dag eller 7 veckor i Norge, så det är lugnt.
Hastighetsöverträdelser i Norge går efter en procentsats. Inte som i Sverige, där vi har 30+. Generella hastighetsgränsen är 80. Men i norra Norge är det ont om fartkameror och glest med poliser. Förra sommaren körde jag på nästan tomma vägar från Mo i Rana upp till Nordkap (halvtaskigt väder, så turisterna lös med sin frånvaro). Min fireblade ville liksom inte hålla 80, utan hellre ha 120-140 som bas. Ja, det var ju helt problemfritt. Den gången. Men bara man håller ögonen öppna så....

Last edited:
Norska fartkameror fotar både fram och bak, så där fastnar även hojar.
Eftersom det inte finns nån gränskontroll så vet ingen om du varit 1 dag eller 7 veckor i Norge, så det är lugnt.
Hastighetsöverträdelser i Norge går efter en procentsats. Inte som i Sverige, där vi har 30+. Generella hastighetsgränsen är 80. Men i norra Norge är det ont om fartkameror och glest med poliser. Förra sommaren körde jag på nästan tomma vägar från Mo i Rana upp till Nordkap (halvtaskigt väder, så turisterna lös med sin frånvaro). Min fireblade ville liksom inte hålla 80, utan hellre ha 120-140 som bas. Ja, det var ju helt problemfritt. Den gången. Men bara man håller ögonen öppna så....

Ah jag var där förra sommaren också på jobb, men hade inte hojen med mig då. I Alta där jag jobbar finns ett par poliser som cirkulerar lite, men några km utanför byn är det helt tomt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti