Trafikfarlig framfälg

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
För ett par dagar sen när jag skulle få nytt framdäck upptäcktes det att framfälgen inte är rak. Det slår lite i sidled. Detta är inget jag känner när jag kör. Enligt mannen som sköter servicen på min hoj så är det mycket olämpligt att köra med fälgar som inte är perfekta. Speciellt i svängar när man har hög fart så krävs det inte mycket förän man åker av gatan.

Vad har ni för erfarenhet av detta. Är det superkänsligt eller kan man köra fast fälgen inte är hundra? Jag känner ju inget när jag kör.
Fälgen slår ett par millimeter i sidled. Hur mycket den slår på höjden vet jag inte.

Har du inte märkt något av det är det inte sannolikt att det hade orsakat en olycka. Jag har använt fälgar med bucklor stora som Grönland utan problem. Det kostar ungefär 1000:- att rikta en fälg, så det är ingen stor affär. Vill du ha sinnesfrid är det bara att rikta.

Mattias skrev:
Har du inte märkt något av det är det inte sannolikt att det hade orsakat en olycka. Jag har använt fälgar med bucklor stora som Grönland utan problem. Det kostar ungefär 1000:- att rikta en fälg, så det är ingen stor affär. Vill du ha sinnesfrid är det bara att rikta.

känns som det kan kosta betydligt mer än 1000spänn om han lägger hojen. fixa fälgen genast, jag hade inte vågat köra en meter. bara tanken på hur mkt jag skulle grämt mig om det gick åt skogen pga fälgen, och endast för att man var snåldum.

pidda skrev:
Ducati 748 S
Fälgarna lär vara mjuka på dessa maskiner.

Japp, det var det jag ville komma fram till. Gjort för många stoppisar kanske :tungan Fördelen är väll den att de inte är så tuffa att rikta heller.

pidda skrev:
Ducati 748 S
Fälgarna lär vara mjuka på dessa maskiner.

*Humm*

Jag hade själv en skadad framfälg på min SP. Den slog litegrann och var mest kännbart vid runt 100 Km/t. Just den fälgen var Brembo Tre-ekrade som satt på tidigare modellerna. Den tre-ekrade Brembo är känd som en av de mjukaste som tillverkas.

En riktning av fälgen är därför enkel att göra, så det blir inte så dyrt, däremot behövs det ganska lite för att den skall slå sig igen. För min del så uppkom problemet efter ett oväntat besök i ett potthål.

Efteråt har jag bytt till marchesini´s femekrade alufälg som gjorde hojen trevligare. Till sommaren blir det istället Marchesini Magnesiumfälgar av samma fem-ekrade modell. Skall enligt de jag pratat med ge en mycket stor skillnad eftersom vikten på roterande massa minskar med runt 7-8 Kg, jämfört med orginal.

Men jag skulle varmt rekommendera antingen en riktning eller köp av ny fälg..

amullo skrev:
*Humm*

Jag hade själv en skadad framfälg på min SP. Den slog litegrann och var mest kännbart vid runt 100 Km/t. Just den fälgen var Brembo Tre-ekrade som satt på tidigare modellerna. Den tre-ekrade Brembo är känd som en av de mjukaste som tillverkas.

En riktning av fälgen är därför enkel att göra, så det blir inte så dyrt, däremot behövs det ganska lite för att den skall slå sig igen. För min del så uppkom problemet efter ett oväntat besök i ett potthål.

Efteråt har jag bytt till marchesini´s femekrade alufälg som gjorde hojen trevligare. Till sommaren blir det istället Marchesini Magnesiumfälgar av samma fem-ekrade modell. Skall enligt de jag pratat med ge en mycket stor skillnad eftersom vikten på roterande massa minskar med runt 7-8 Kg, jämfört med orginal.

Men jag skulle varmt rekommendera antingen en riktning eller köp av ny fälg..

Stoet TACK för svaret.
Jag skall överväga att skaffa en Marchesini Magnesiumfälg bara för det :tummenupp

Då jag mätte upp min TLR som jag köpt smälld blev jag förfärad över att framfälgen kastade så mycket. Den kastade 0,5 mm på ena sidan och 0,35 mm på andra sidan. Det hör till saken att den hade däckavtryck från bilen på ena sidan också.
Nåja, jag kollade i verkstadshandboken och Suz tillåter 2(!) mm kast på fälgen. Hela två millimeter.
Min halva millimeter märktes inte alls under körning. Det kan till och med vara så att den halvan fanns även innan krocken.
Nu vet inte jag vad som tillåts på din knarr men det behöver alltså inte vara så att skadan märks. Om det ens är en skada, det kan lika gärna vara spänningar i materialet som gått ur.

Hursomhelst så instämmer jag om det är så mycket som ett par millimeter. Lämna på riktning hos nån som verkligen kan rikta.

pidda skrev:
Stoet TACK för svaret.
Jag skall överväga att skaffa en Marchesini Magnesiumfälg bara för det :tummenupp

Rekommenderas STARKT.
Magnesiumfälgar minskar radikalt på den roterande massan, vilket ger bättre respons både i väghållning, samt gas o broms..

Fråga:
Hade du en tre-ekrad eller fem-ekrad idag?

amullo skrev:
Rekommenderas STARKT.
Magnesiumfälgar minskar radikalt på den roterande massan, vilket ger bättre respons både i väghållning, samt gas o broms..

Fråga:
Hade du en tre-ekrad eller fem-ekrad idag?

Jag har en tre-ekrad, tyvärr. De fem-ekrade är snyggare.

Slående fälg

2 mm är inte farligt, men inte rekommenderat heller.

Men som någon annan sa, funderar du på att låta rikta den, köp hellre en annan fälg, tex en lätt sådan.

Last edited:
pidda skrev:
Jag har en tre-ekrad, tyvärr. De fem-ekrade är snyggare.

Jaaa... då får man räkna med att den slår sig.. Inte en frågan om OM, utan enbart en fråga om NÄR.

Tips..
http://www.ducceklubben.org/annonser/default.asp
Sök på hypersport och säljes.

Detta hittade jag....
Garagerensning hyperprylar.
Säljer mina 3 hyprar och delar. 996 S-01, 996bp-00, 748sp-96 +996 motor Delar: -öhlin bak -öhlin gaffel -5 ekrade fälgar -Marvic penta 1, nya -Monosits, gul fin, röd m lite repor -bromsok,4 pads -framkåpa m spricka -krökar Mkt mer, maila. / Fritte

Införd : 2005-01-16
Annonsör : Fredrik Tengbom
E-mail : tengbom@swipnet.se
Telefon : 0707-196719

Införd : 2004-12-20
Annonsör : Fredrik Tengbom
E-mail : tengbom@swipnet.se
Telefon : 0707-196719

Lycka till!

//amullo

Nyheter
MC-mässan 2026