

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889528
Nu har det gått ännu ett år med skatt på trafikförsäkringen, är det någon som vet om det är någon progress (i ifrågasättande eller avskaffande)? Gör SMC något?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Upp till kamp emot kvalen
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär
Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.
Den rike inga plikter trycka,
den arme ingen rätt man ger.
En gång i tiden sjöng man i 1:a maj tågen Internationalen. Det gör man inte längre.
Av förklarliga skäl:
för nu sitter ju (s) och (v) vid makten och politikerna behöver våra pengar
Förr var trafikförsäkringens storlek bestämd av staten. Men pga "konkurrensskäl" enligt EU regler kom beslutet att det inte var tillåtet reglera en försäkring. Vilket ledde till att det blev fritt för försäkringsbolagen att sätta trafikförsäkringen till vad de ville.
Dvs bolagen fick fritt sätta sådana försäkringsavgifter att de slapp försäkra.
De gamla reglerna syftade till att alla skulle ha rätt och möjlighet att trafikförsäkra sitt fordon.
Borde du inte vara arg mot den falang som införde och upprätthöll denna extra skatt under sina mandatperioder istället..?För den regeringsimitation vi fn har finns inte begreppet "sänkning av skatt" ens i sinnevärlden.
Man koncentrerar sig på motsatsen med grundprincipen "Dina pengar är våra pengar och vi använder dem som VI vill"
Man får det man röstar för..och majoriteten tycks vara nöjda med det och med dagens prioriteringar vid användande av våra skattemedel..
Jag delar INTE den åsikten!
Men det har inte med just trafikförsäkrings(premie)skatten att göra.
Ja, tyvärr så protesterade SMC och alla andra motororganisationer mot steg 1 i denna reform, så till den milda grad att steg 2 kom av sig alldeles.
Tyvärr var det förmodligen rena ryggmärgsprotester mot en ny "skatt" hos de allra flesta - men för den som satte sig in i upplägget så hade ursprungstanken varit alldeles fantastisk för just oss motorcyklister.
Fantastiskt, och alldeles vettlöst vansinnigt radikalt. Jag både beklagar och förstår att man inte vågade driva igenom steg 2, som hade fullständigt ställt alla tidigare begrepp inom den allmänna välfärden på ända.
I korthet så gick steg 2 ut på att Försäkringsbolagen skulle ges ett mycket större ansvar för rehabiliteringen tillbaka till nytt liv för trafikskadade personer.
Försäkringsbolaget skulle helt enkelt få en sjuhelsikes påse med pengar för varje trafikoffer under deras ansvar, och ju fortare och bättre dom lyckades lämna tillbaka denna människa fullt arbetsför igen - desto mer pengar skulle det bli över för bolaget att dela ut till sina aktieägare.
Det starkaste incitamentet till förändring: Profit!
Men självklart - en uppenbar risk att enskilda människor manglas i systemet om något går snett, absolut.
...men där är vi ju idag i vart fall som helst!
La-la-landstingsvården tacklar regelbundet upp individer i sargen, tappar fokus och suboptimerar så det står härliga till!
Dom levererar inte alltid optimal vård till individen, och sannerligen inte optimalt återlämnande av återställd arbetskraft till samhället.
Det fanns otroligt mycket bra att hämta för oss motorcyklister i trafikförsäkringsreformens andra steg -
tror ni till exempel att vi hade haft dödsräcken kvar längs vägarna idag om försäkringsbolagen kunde peka på att det är för dyrt för alla inblandade...?
Alliansregering 1 hade inte bollar nog att driva igenom andra steget av sin egna, jävligt radikala idé. Alliansregering 2 hade inga bollar alls.
Nu står vi här med alla de negativa effekterna i form av ett 32%igt skattepåslag, utan att få något konkret tillbaka. Tack för det, alla som protesterade utan sätta er in i vad det hela handlade om!
Skillnaden mellan ena eller andra sidan är ju idag nästan mikroskopisk. DÖdslöjligt liten faktiskt..Man är ju t ex helt ense om de största utgifterna.Borde du inte vara arg mot den falang som införde och upprätthöll denna extra skatt under sina mandatperioder istället..?
![]()
Tänkte mest på att tråden handlar om trafikförsäkringsskatten och att jag fick uppfattningen över att din ilska mest riktades mot den sittande konstellationen, istället för mot dem som införde och upprätthöll den.Skillnaden mellan ena eller andra sidan är ju idag nästan mikroskopisk. DÖdslöjligt liten faktiskt..Man är ju t ex helt ense om de största utgifterna.
Skattesänkningarna unde de två senaste mandatpeioderna var ju rätt små, några procent totalt, vi ligger ju fortfarande på tre-i-topplistan, lite ber på hur man räknar..
Har du fö se förslag om några skattesänkningar under senaste året?
Grundregeln är fortfarande:
- Hur ser man om en politiker ljuger?
- Han/hon rör på munnen..
Tyvärr har du inte rätt. Vinsten på försäkringsbolag är några % av omsättningen. Dvs ju högre omsättning=ju högre ersättning till trafikskadade, ju högre premier, desto större blir vinsten i kr.
Det skulle alltså inte ligga i försäkringsbolagens intresse att folk blev rehabiliterade efter olyckor. Och kunde återgå till jobbet.
Iden att det lönar sig med bra sjukvård och rehabiltering grundar sig på missen
att lägre kostnader för rehabilitering leder till sänkta/lägre premier pga konkurrensen mellan försäkringbolagen.
Och sänkta/lägre premier ger lägre vinst. I kr räknat.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |