Trafikförsäkringsavgift

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej!

Jag köpte en motorcykel den 19:e december av en mc-firma, då vi skrev på ägarbytespapprena kryssade jag i rutan för avställning vid ägarbyte eftersom jag inte tyckte det var någon mening med att betala försäkring för hojen under vintern.

Nu fick jag en räkning från trafikförsäkringsföreningen på 2186 kr för perioden 19/12 - 26/12.

Hur är detta möjligt?

Jag trodde det var idiotsäkert att skriva avställning på ägarbyteslappen, när de ser att fordonet har bytt ägare så ser de också att fordonet är avställt.

Någon som varit med om detta innan och kunnat lösa situationen? Jag behöver inte den utgiften just nu.

/Karl

Hur du undgått de 100tals trådar som avhandlar ämnet vet jag inte.

Men Ja, du får betala iomed att du inte haft den försäkrad fram tills de har registrerat lappen.

Den blir inte avställd förrän de registrerat lappen, men ägarbytet går på datumet ni fyllde i.

Edit:

Har ett minne av att folk har sluppit om de lyckas flytta fram ägarbytedatumet?

Prata med handlarn?

Last edited:
Hur du undgått de 100tals trådar som avhandlar ämnet vet jag inte.

Men Ja, du får betala iomed att du inte haft den försäkrad fram tills de har registrerat lappen.

Den blir inte avställd förrän de registrerat lappen, men ägarbytet går på datumet ni fyllde i.

Edit:

Har ett minne av att folk har sluppit om de lyckas flytta fram ägarbytedatumet?

Prata med handlarn?

Jävlar i helvete i sådana fall, varför finns den där djävla rutan på pappret då? Satan!

Ja trafikförsäkringsföreningen skulle jag vilja utplåna ifrån jordensyta. Sen är det väl lika omöjligt å köra hoj den tiden som snöskoter i augusti men är man en blodigel så är man.

Verkar som om det finns en utväg:

Hej;

Du behöver inte betala något då avställningen gäller from det datumet som är angivet på ägarbeviset.
Alltså är detta en tabbe från vägverkets sida. Ring och prata med de. De ändrar datumet till den 1:e och sen är det bara att ringa och tala om det för Trafikförsäkringsföreningen.

Så enkelt är det.

Lycka till! :tummenupp

Mvh
Dio

Hej
råkade ut för samma grej.Så jag tog kontakt med vägverket o det dom sa att det går att flytta ägarbytes datum pga av feldatering.så jag tog kontakt med den förra ägaren o vi skrev ett brev till vägverket där han o jag skrev att ägarbytes datumet var som sagt feldaterat.Flytta alltså datumet till den den tiden dom kräver ersättning för o skriv under med era båda namn.Det funkade kanonbra så trafik säkerhets föreningen skickade ett brev med en ursäkt o beklagade misstaget

råkade med ut för samma som han ovan, flytta fraam ägarbytesdatumet så är saken ur världen, tff kommer inte att skicka betalningspåminnelser:tummenupp

Va med om exakt samma sak själv!

Efter första samtalet med VV skulle de sänka antalet dagar från typ 4-5 till 3.

Kommer ingen faktura, så jag ringer igen. Då har ärendet blivit makulerat, utan att de sagt någonting alls. De hade gjort fel alltså. Men inte fan kunde de ens erkänna det!... :gnissla

Skitsamma, behövde inte betala något iaf =)

Ska ringa transportstyrelsen imorgon, i helvete att dom ska få några pengar av mig när jag inte gjort fel.

Ja trafikförsäkringsföreningen skulle jag vilja utplåna ifrån jordensyta. Sen är det väl lika omöjligt å köra hoj den tiden som snöskoter i augusti men är man en blodigel så är man.
Lagar är lagar oavsett väder, jag ser hojar ute i trafiken minst en gång i veckan hela vintern. Dessutom är TFF jävligt bra att ha när hojen blir påkörd på en parkering å förövarn smiter, eller när Fyllbörje kör på dig i en korsning med sin oförsäkrade bil, då går dom också in och betalar. Sen att det är jävligt surt att råka bli skyldig dom pengar, det är en helt annan sak. Jag gillar inte att betala skatt heller, men jag vill å andra sidan inte få med mig en räkning på 80 papp för nån dag på sjukhus om olyckan är framme heller ;)

Lagar är lagar oavsett väder, jag ser hojar ute i trafiken minst en gång i veckan hela vintern. Dessutom är TFF jävligt bra att ha när hojen blir påkörd på en parkering å förövarn smiter, eller när Fyllbörje kör på dig i en korsning med sin oförsäkrade bil, då går dom också in och betalar. Sen att det är jävligt surt att råka bli skyldig dom pengar, det är en helt annan sak. Jag gillar inte att betala skatt heller, men jag vill å andra sidan inte få med mig en räkning på 80 papp för nån dag på sjukhus om olyckan är framme heller ;)

TFF är jättebra att ha och jag skulle inte gnälla det minsta om jag hade gjort fel men nu har jag ju kryssat i för avställning vi ägarbyte. Att de inte klarar av att hantera avställningen samtidigt som de skriver in ägarbytet är ju bara dravel. De tittar ju på lappen eller läser in den i en maskin och det finns ju en kryssruta för avställningen att kika på.

De försöker rövknulla mig med grovsalt och att hänvisa till att de inte hanterat avställning och att det är mitt ansvar att se till att de gör sitt jobb är ju löjligt.

TFF är jättebra att ha och jag skulle inte gnälla det minsta om jag hade gjort fel men nu har jag ju kryssat i för avställning vi ägarbyte. Att de inte klarar av att hantera avställningen samtidigt som de skriver in ägarbytet är ju bara dravel. De tittar ju på lappen eller läser in den i en maskin och det finns ju en kryssruta för avställningen att kika på.

De försöker rövknulla mig med grovsalt och att hänvisa till att de inte hanterat avställning och att det är mitt ansvar att se till att de gör sitt jobb är ju löjligt.

Ja. Rutinerna kring det där är helt horribla. Hur dom kan vara så urbota dumma att dom har rutinen att ägarbytet går igenom från datumet på lappen medan avställningen inte går igenom förrän det datum dom registrerar lappen är totalt hjärnsläpp enligt min åsikt men det är ju tyvärr så det går till.

Dom borde ändra den där djävla hanteringen så att alla uppgifter man lämnar på lappen gäller från samma datum. Om det sedan är från det datum man skriver på lappen eller om det är datumet dom behandlar lappen skiter jag i men det ska inte vara olika datum för olika uppgifter på samma blankett.

Problemet är ju som redan tidigare påpekats att avställningen sker när lappen kommer in medan ägarbytet sker när datumet. Om detta står på registreringsbeviset kan jag inte svara på då jag inte har något till hands, men så här står det på Transportstyrelsens sida.

Avställning och ägarbyte vid samma tillfälle
Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalar vi skatten till den nya ägaren. Som vi beskrivit ovan räknas avställningen från den dag då en fullständig anmälan kom till oss på Transportstyrelsen.

Observera att detta kan innebära att fordonet är påställt från dagen för ägarbytet (enligt anmälan) och fram till dagen för avställningen (anmälans ankomstdatum). I så fall måste den nya ägaren teckna en trafikförsäkring för denna tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

Som också påpekats och som du själv hittat så kan detta åtgärdas genom att du ringer säljaren och att ni flyttar fram datumet för ägarbytet till den 26/12. Men då kan säljaren behöva förlänga sin försäkring tills dess istället.

För att undvika detta problem är det bäst att inte använda kryssrutan för avställning i samband med ägarbyte, alternativt skriva ägarbytet en vecka fram i tiden. Att skriva fram datumet en vecka betyder ju dock i praktiken att du inte äger fordonet under den veckan.

Dom borde ändra den där djävla hanteringen så att alla uppgifter man lämnar på lappen gäller från samma datum. Om det sedan är från det datum man skriver på lappen eller om det är datumet dom behandlar lappen skiter jag i men det ska inte vara olika datum för olika uppgifter på samma blankett.
Alternativt att kryssrutan för avställning tas bort helt från del 2 av ägarbeviset (ägarbytesdelen). Då kan man fortfarande använda del 1 för att ställa av men inte i samband med ägarbyte.

Last edited:
Sä här ska du göra, prata med säljaren, be honom skriva under på att datumet för ägarbytet ska ändras till det datum då du ställde av hojen, det datum då avställningen registrerades.

Båda ska skriva under på att det datumet blivit fel, sen skickar du det till transportstyrelsen o dom ändrar datumet för ägarbytet, då gäller hans förs fram tills dess du ställde av den.

Enkel paj.

Sä här ska du göra, prata med säljaren, be honom skriva under på att datumet för ägarbytet ska ändras till det datum då du ställde av hojen, det datum då avställningen registrerades.

Båda ska skriva under på att det datumet blivit fel, sen skickar du det till transportstyrelsen o dom ändrar datumet för ägarbytet, då gäller hans förs fram tills dess du ställde av den.

Enkel paj.

Exakt, det här är så man får göra när idioterna på VV bestämmer sig för att krångla till det. Jag har själv fått göra samma sak för att slippa deras avgift.
Man tycker däremot att de ska lägga till en text vid rutan avställning; "Observera att vi inte ställer av ditt fordon i samband med ägarbytesdatum utan ett halvår senare"...

Det går väl att ställa av och på via nätet nuförtiden? Då verkar det vettigt att ställa av den vägen på köpdagen och sen skicka in ägarbytspapperet.

Det går väl att ställa av och på via nätet nuförtiden? Då verkar det vettigt att ställa av den vägen på köpdagen och sen skicka in ägarbytspapperet.

Visst det är ju en bra ide, problemet uppstår ju när man inte har koll på att saker inte funkar som det borde. Hela grejen är ju ett stort jävla systemfel som borde avhandlats i plus för länge sedan.

En tanke som dök upp:

Förra ägarens försäkring sas upp automatiskt när ägarbytet registrerades.
Om ägarbytesdatumet flyttas fram kommer då förra ägaren åka på en avgift för de dagarna mellan "första" ägarbytesdatumet och det "andra"?

Last edited:
Jag skulle tagit en låååångt snack med firman som sålde hojen och lagt räkningen på disken och sagt FIXA!

Jag skulle tagit en låååångt snack med firman som sålde hojen och lagt räkningen på disken och sagt FIXA!

Fast det är ju inte deras fel, möjligtvis kunde de upplyst mig om problematiken om de kände till den. Men de var schyssta att ha och göra med, jag fick ett bra pris och de öppnade butiken på söndagen för att jag skulle kunna hämta hojen.
Tror säkert de hjälper mig med att flytta ägarbytesdatumet om jag förklarar läget och ber om hjälp.

Fast det är ju inte deras fel, möjligtvis kunde de upplyst mig om problematiken om de kände till den. Men de var schyssta att ha och göra med, jag fick ett bra pris och de öppnade butiken på söndagen för att jag skulle kunna hämta hojen.
Tror säkert de hjälper mig med att flytta ägarbytesdatumet om jag förklarar läget och ber om hjälp.

Det kan ju inte vara den första hojen dom säljs som skall ställas av eller?

Klart dom borde upplyst dig om problemet, åk till dom med fakturan och fråga hur du skall göra, är dom schysta hjälper dom dig.

Visst det är ju en bra ide, problemet uppstår ju när man inte har koll på att saker inte funkar som det borde. Hela grejen är ju ett stort jävla systemfel som borde avhandlats i plus för länge sedan.

En tanke som dök upp:

Om ägarbytesdatumet flyttas fram kommer då förra ägaren åka på en avgift för de dagarna mellan "första" ägarbytesdatumet och det "andra"?

Visst förutsätter min idé att man känner till problemet. Tänkte att står det i en tråd här kanske någon annan slipper hamna i rävsaxen. :tummenupp

En tanke som dök upp:

Jag är inte helt säker på hur det fungerar för företag som har många hojar, jag funderar dock på om det inte är så att de har någon form av kollektiv försäkring för de hojar som de har i lager. Att ha separata försäkringar för 50-60 hojar kan inte vara lätt.

Ring och hör med dem.

Om det var en privatperson som stod som ägare eller om det var en separat försäkring så måste den förlängas fram till det nya datumet för ägarbytet.

Nu har jag pratat med transportstyrelsen och som många säger så går det att justera ägarbytesdatumet så det stämmer med avställningsdatumet så slipper jag avgiften.
Då kommer förra ägarens försäkring justeras så den kommer gälla för den tiden emellan så eventuellt kommer förra ägaren få betala försäkring för den perioden. Men det är ju i sammanhanget väldigt lite pengar så det går nog att lösa.
Nu ska jag ta kontakt med säljaren.

Dessutom är TFF jävligt bra att ha när hojen blir påkörd på en parkering å förövarn smiter.

Förutsatt att du vet exakt vad du skall säga/skriva,
annars blir det noll och inget.

Tjejens Mazda Demio blev påkörd på gatan utanför vårt hus.
Hela bakluckan intryckt. En hög med vita plastbitar bakom.
Vita färgskrap på den blå Mazdan. Stod GM på insidan av en
del plast, så det var nog en Opel av något slag.

Dum i huvudet som jag var skickade jag tjejen med den till
försäkringsbesiktningen. :huvet

Hon sade som det var.
Hon visste inte exakt när den parkerades.
Hon hade inget vittne på hur den så ut när hon parkerade.
Men hon visste att bakluckan var hel och gick att stänga.

Helt fel tillvägagångssätt. :död

Efter en massa gidder blev TFF´s slutsatt att det inte gick att
visa att det inte var hon själv som backat in i en Opel och sedan
tagit vrakdelarna från den, ringt polisen och sedan åkt till F-bolaget.

Mazdan löstes in.
Gick ca 10 papp back på den affären.

Nästa gång är det moi som sköter det hela.
Jag kommer att ha med mig Mark Levengood och (en nyuppgrävd)
Astrid Lindgren som kronvittnen. Sen psykopatljuger jag på det.
Borde funka!

:rolleyes:

Sorry för OT´n.

/e

*/ ?>
Back