Trafik + stöld

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Finns det nåt försäkringsbolag som man enbart kan teckna trafik + en stöldskyddsförsäkring.

För resten skiter jag i, kör lugnt, gasar där jag kan. busar jag och vurpar så får jag skylla mig själv och laga hojen. Det enda jag är rädd för är stöld, har redan fixat ett godkänt larm och låser fast hojen med kätting samt skivbroms och rattlås. Ska fixa crashpuckar på framgafflar, har redan crashpuckar vid motorfästena och på svingen.

Vad mer kan man göra liksom. Trafikförsäkring är det enda jag kommer teckna då jag förstår varför de är så dyrt att försäkra en gixxer k3 på en kille på 24-25år så bara för att ha råd att köra så tar jag bara trafik och står för resten själv ifall det skulle inträffa nåt.

Köper varken kläder, dra inte ut o super, reser inte utomlands eller slösar dem på fruntimmer eller har andra hobbys. Utan åka hoj och äga denna hoj är det enda som är viktigt för mig just nu.

Finns det nått sätt att trafikförsäkra sin hoj + enbart stöldskyddförsäkring?

Är det inte det som kallas för halv... då får du dessutom brand o glas.

halv? eller är det en kuggfråga?

Varför ringer du inte ett fösäkringsbolag?

Last edited:
vill inte ha nåt annat, varken brand, glas eller nåt. utan bara stöld för att minimera kostnaden

Tror iof brand och glas och kanske ngt mer som ingår i "delkasko" inte står för någon betydande del. Skulle vilja påstå att just stöld, trafik och vagnskadan är de stora posterna...

det låter som om du är ute efter en halvförsäkring.... :)
eller vaddå.... trafik och sedan delar av halvförsäkringen?..... :va aldrig hört talas om att det går.....

ett tips är: om ni inte har råd..... varför inte ta en något äldre hoj?!?....
man kunde liksom inte som 24åring och nytaget körkort köpa den ultimata cykeln som man ville ha..... fick man ju bara drömma om.... blev en lite äldre.... sen bytte man upp sej eftersom när man fick råd....

vad händer om du har trafik och någon tar cykeln eller bara rent av sabbar den för att den är just skitsnygg..... och vissa tål ju inte det....

ska du stå med ett lån på en hoj som du inte kan köra... och kanske dessutom inte har råd att repa.... det blir dyra timmar i soffan framför dumburken....

var inte meningen att dra en moralkaka.... men det är så jävla vanligt att man läser om folk som har en skitfin -08:a av värsta sort... och sedan lägger ut en tråd om vart man kan hitta miniblinkers för 49:95:- just bara för att dom inte har råd med att köpa "riktiga" miniblinkers..... jag menar: "stå och falla" med 500:- ..... ska man verkligen ha hoj då?

okej då finns det inget jag kan göra än teckna en halv/halv försäkring på våren.

trodde nästan det var NASH som hade startat denna tråd:tummenupp

det låter som om du är ute efter en halvförsäkring.... :)
eller vaddå.... trafik och sedan delar av halvförsäkringen?..... :va aldrig hört talas om att det går.....

ett tips är: om ni inte har råd..... varför inte ta en något äldre hoj?!?....
man kunde liksom inte som 24åring och nytaget körkort köpa den ultimata cykeln som man ville ha..... fick man ju bara drömma om.... blev en lite äldre.... sen bytte man upp sej eftersom när man fick råd....

vad händer om du har trafik och någon tar cykeln eller bara rent av sabbar den för att den är just skitsnygg..... och vissa tål ju inte det....

ska du stå med ett lån på en hoj som du inte kan köra... och kanske dessutom inte har råd att repa.... det blir dyra timmar i soffan framför dumburken....

var inte meningen att dra en moralkaka.... men det är så jävla vanligt att man läser om folk som har en skitfin -08:a av värsta sort... och sedan lägger ut en tråd om vart man kan hitta miniblinkers för 49:95:- just bara för att dom inte har råd med att köpa "riktiga" miniblinkers..... jag menar: "stå och falla" med 500:- ..... ska man verkligen ha hoj då?

Jag har råd med denna hoj, har varken lån på den eller likande. Det är inte min drömhoj och inte heller den senaste. Köpte den för ett bra pris och skulle jag ramla med den så är det ingen bigdeal för mig. känner bra lackerare och fixar det mesta själv.
Så precis som vem som helst vill jag betala för det jag behöver, varken mer varken mindre. Så då ville jag se ifall det fanns nån försäkring för endast de sakerna som är viktiga för mig så kostnaden inte drar iväg. Vill hellre lägga de pengarna på service, däck, olja, bromsar, bensin än betala det till försärkingsbolagen som gärna drar ner dina brallor och säger du inte ifrån kör de inte in en utan så många *ukar de kan.
Så bara för jag inte tycker att det är okej med det så ska du och många fler här på forumet få kasta sådana kommentarer i ansiktet på mig om att ha inte en hoj du inte har råd med.
Om försäkringbolaget fick för sig att öka din försäkringskostnad till en nivå så du inte har råd att äga denna hoj trotts att du bevisat tidigare att du kan det eller vet själv att du kan det, tycker du att deras agerande är en lag som bevisar att du ska inte pyssla med sånt du inte har råd med genom att sätta ett pris för att du just inte ska ha råd?

Trotts att du ser detta som din största hobby och det är vad ditt liv går ut på, du bara kan inte leva utan att åka just den hoj du vill o har valt.
Som sagt jag har dragit ner på alla kostnader för att kunna pyssla med det jag älskar. Fäll den kommentaren till en som tävlar inom roadracing och lever, andas, drömmer om detta varje dag och gör allt för att pyssla med det. Det kanske inte är en rättighet att få åka hoj, men försäkringen ska inte vara den käppen som stoppar mitt väl fungerande o snurrande hjul.

Denna tråkiga attityd har bara surgubbar som aldrig lyckades i ens egen ålder med det man själv lyckats med. Svårt att ligga på topp, men trotts att man inte gör det är det surt i vissas ögon som anser att det är att ligga på topp.

Inte enbart riktat mot dig, men sett denna kommentar i många andra försäkringstrådar och ville skriva av mig lite.

Bullysmile det går inte jag fråga också mitt ff-bolag för många år sen när man var nybörjare.
Det man kan göra är att ta en trafikförsäkring och montera tracker på hojen så man kan se var den står hela tiden.
:squid

Sacsters det är ju smart att köpa billiga blinkers då det är lätt att de går sönder när man får kärringstopp, tappar hojen eller vurpar. Då kan man byta blinkers flera gånger om ju. Eller du tycker kanske man ska kasta pengar i sjön och köpa dyra blinkers bara för att de är dyra eller!?

Det är upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på saker och ting. Stackars Sacsters han verkar ju störa sig på det. Jag förstår inte hur man kan göra det.
:såjaponken

Last edited:
Nej

Jag tror inte de flesta förstår vad du menar. Du vill ha godsakerna och strunta i det andra. Men den administrativa kostnaden det skulle innebära för bolaget skulle aldrig motivera priset på din egenhändiga lösning.

Det här kan jag säga utan att ha kollat upp det med varje bolag - det finns inget bolag som bara tecknar stöld ur delkasko. Det görs paketlösningar eftersom de flesta vill ha möjlighet till brand, räddning och glas också.

Om det är till någon tröst så är den absolut största risken för skada som täcks av delkaskomomentet stöld. Jag skulle kunna gissa på att prissättningen för stöld på delkasko står för mer än 80 %. Så om ditt delkaskomoment kostar 5 000 kr så står nog stöldrisken för minst 4 000 kr. Det händer nästan aldrig att en motorcykel brinner - det ska vara genom skadegörelse och det ersätts genom vagnmomentet. Strålkastarhus osv brukar undantas från glasmomentet så glasskadorna blir inte heller så kostsamma.

Om du tvingas bärga hojen p g a driftstopp så kostar det kanske 1 000 -
1 500 kr. Men om din hoj stjäls så kanske den är värd 70 000 - 100 000 och då drar det snabbt iväg.

Det blir dessutom enklare för oss konsumenter att veta att delkasko alltid innehåller ett visst antal moment och vilka de är.

Men jag kan hålla med dig. Jag skulle kunna strunta i allt annat i delskasko på bilen om jag fick maksinskada upp till 20 000 mil haha!

Visst är det märkligt? Man betalar för något man aldrig hoppas använda. Vilken tröja skulle man köpa som man senare aldrig hoppas se...? tvångströja kanske... hmmm....

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back