Trackdays - roliga historier

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Vinter och jag är väldigt uttråkad. Därför har jag skapat denna samlingstråd för just roliga historier som hänt under en bandag/trackdays. Här finns mycket roligt att hämta.

Jag börjar.

Som ny hade jag kört två SMC kurser innan jag vågade mig till Anderstorp utanför SMCs regi. Väl på plats stod jag stolt bland alla som var där för absolut första gången ever på bana. En trevlig skåning med en helt ny gixxer 1000 började samtala och berätta att det var hans första premiär på bana och undrade om jag kunde hjälpa till att ge lite feedback kring spårval och andra tips.

Ja visst sa jag, åk du ut före mig så kollar jag av din körstil och sen kör jag om dig och visar lite spårval etc. Varav skåningen drar iväg i full pung och det visar sig att han har bättre spårval och högre kurvhastighet än mig så han försvinner iväg.

I depån undrade han vart jag tog vägen och jag svarade något i stil att det var lite för mycket trafik framför just då och hänvisade till en annan instruktör som kunde tipsa framöver.

Hahahahahaha

Fyll på med mer anektoder.

Tack på förhand.

Last edited:
Jag var och jobbade åt CSS på Silverstone Stowe och hade en brittisk tant av den minst sagt försiktigare sorten som elev. Hon gjorde stora framsteg under dagen men var nog aldrig över 100Km/h.
När vi var klara tackade hon mig så mycket och deklarerade stolt att nu kände hon sig så säker på hojen att hon skulle våga sig på högersvängar i korsningar på hemvägen. Hon hade tydligen fram tills denna dag lagt upp alla rutter i förväg så att hon enbart behövde svänga vänster eller köra i ytterkant i rondell.

Har bara kört bankörning på Anderstorp och bara två gånger. Det var med någon hojklubb och man åkte med en försteåkare i varje grupp som höll lagom hastighet och visade spår.
Man fick INTE köra om honom. :)
Sista passet har det gått väääldigt långsamt tycker jag och min kompis så när vi på sista varvet passerar gamla startrakan så nickar vi mot varandra. "Nu drar vi"
Åker om försteåkaren på sin rejshoj och bromsar leende seeeent in i högern.
Hänger ut sådär lite lagom tufft. Full gas på den lilla rakan fram till nästa kurva, en doserad vänster. Bromsar seeeent och börjar luta mig på hojen.
Då kommer förståkaren. På yttern. Tar kurvan utan att ens nudda bromsen och när vi väl kommer ut på andra sidan böjen hinner vi knappt se honom när han tar nästa vänster på väg mot karusellen. Aha! Detta är hur man kör fort på motorcykel.
Mitt självförtroende för banåka har inte hämtat sig på de här 30 åren sedan det hände. 😁

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back