Trött på skatteverket!!!!

• Thread starter Thread starter Mcbrud
  • Start date Start date

Mcbrud

Guest
kanske inget nytt men...
Ja som alla vet så deklarerades det ju för ett tag sedan och jag skulle få tillbaka en del pengar på skatten, ovanligt nog. Plus att jag skulle dra av för resor till och från jobbet då mitt jobb en längre tid låg i särö.
Fyllde snällt i alla uppgifter och räknade nogrant ut vägsträckor (genom att köra dem!) för att få reda på hur mycket det skulle bli.
Skickade iväg skiten till skatteverket och fick efter någon vecka svar att de ville ha en fullständig redovisning av mina uträkningar. Bl.a. ville de ha svar på varför jag inte åkte kommunalt, hur mycket jag sparade på att köra bil, hur många mil jag kört med bilen, vad för bil jag hade, kopior på de två senaste besikningarna och en massa annat strunt. Var så snäll och satte mig ner med dessa papper i några timmar.
En av de saker man skulle fylla i var vägen man åkte (byten m.m.) om man åkte med västtrafik. Gång till busshållplatsen- 5 min., buss till kungälv- 10 min. osv....
Behöver jag förklara varför jag inte åker kommunalt när det skulle ta mig över fem timmar att ta mig hem från särö vid elvatiden när jag slutade? Tycker att de borde fatta... men nej då!
skickade iväg papprerna och fick svar efter två dagar att de inte godkänt min redovisning, sur som in i helvete!!!!
Enligt kärringen som har hand om mitt ärende (som förresten är passande onåbar varje gång man ringer) så stämmer inte milantalen som jag angett med de siffror de har, vilka de skrev var tagna från eniros sökresultat.
JAG HAR KÖRT DESSA STRÄCKOR I ÖVER ETT ÅR!!!!!!
Konstigt nog stämde inte ens eniros sökresultat (kortaste vägen= fågelvägen antagligen =P ) när vi kollade med de siffror skatteverket angett. Hittat på kanske?
Och så otroligt bra uttänkt det var av skatteverket att de eventuella protester som man kanske har ska vara inne hos dem senaste tisdag nästa vecka, när alla dagar innan det datumet är röda dagar vilket betyder ingen post och ingen chans att prata med puckokärringen!!

nej man kanske ska ta och flytta till italien eller nåt, här verkar det ju som att man snart ska behöva betala för att få jobba....
//Förbannad Mcbrud

Mcbrud skrev:
2192703 kanske inget nytt men...

//Förbannad Mcbrud

Prova att betala skatt på samma inkomst i två länder som jag fick göra i år... DET blev dyrt! :mad:

Reseavdrag har jag aldrig behövt redovisa, så det verkar ju konstigt att de ska granska dig så noga. Verkar dina beräkningar misstänkta på något sätt? Extremt höga avdrag?

Hursomhelst så löser det sig, men det kan ta tid.

Att du bara har till på tisdag att lämna in uppgifter kan du nog strunta i. Du kan riva upp din deklaration i flera år framöver, men vill du ha pengarna nu så blir det ju förstås brådis...

Låt mig säga som så... har man pendlat ca 11 mil varje dag i nästan ett år så blir det rätt höga kostnader. plus att jag bytt jobb lite så...
dock inget skumt med summorna och mina beräkningar var så exakta och utförliga som de kunde vara.

Dom ringde hem till min mamma en gång, det var året efter som min mormor hade dött och mamma hade ärvt lite aktier osv som hon sålde av. Iaf, kärringen som ringde ville ha "fullständiga uppgifter" om aktieaffärerna, vad min mormor hade köpt dom för osv osv...
Min annars så fredliga mor bokstavligen exploderade på kärringen, som efter en stunds tystnad sa: -Ehh ja, men jag skriver här i datorn att allt var i sin ordning, ha en bra dag. *klick.*
:hihi

FUBAR skrev:
2192763 Dom ringde hem till min mamma en gång, det var året efter som min mormor hade dött och mamma hade ärvt lite aktier osv som hon sålde av. Iaf, kärringen som ringde ville ha "fullständiga uppgifter" om aktieaffärerna, vad min mormor hade köpt dom för osv osv...
Min annars så fredliga mor bokstavligen exploderade på kärringen, som efter en stunds tystnad sa: -Ehh ja, men jag skriver här i datorn att allt var i sin ordning, ha en bra dag. *klick.*
:hihi

Jo, kan man få dem att ringa till mig så kan jag nog lyckas med något liknande. Är inte nådig när jag väl sätter igång....

Lugn, hur löd motiveringen till att du fick skatta samma inkomst två gånger? Låter väldigt konstigt att US skulle komma åt svensk inkomst och vice versa.

RSV är den enda instans/myndighet där de kan "hitta på" i princip vad som helst och om du inte kan motbevisa dem så "träder det i laga kraft" som det så fint heter och de får rätt.

Det är fanimig helt sjukt.

Om de inte nöjer sig med dina siffror så be dem komma ut och mäta dem med dig. Eller fråga vad som krävs i form av vittnen osv för att de skall godta dem.

Det bästa så klart är ju att de får berätta vad du måste göra för att bevisa dina påståenden. Då kan de inte slingra sig när du väl utfört dem. Kom ihåg att alltid ta namn och skriva upp tid och datum när du har kontakt med dem.

Få 5 personer att bevittna och skriva under på att det tar si och så lång tid och att det är si och så långt.

Ge dig inte och överös dem med uppgifter och bevittningar tills de får ge sig.

Se gärna till att det är typ yrkeschaufförer / poliser etc som kan intyga att det stämmer.

Jag vet. Det låter helt sjukt. Men detta sätt är antagligen det enda sättet du kan få dem att ge sig på..

Heja Sverige...

De e möjligen inte så tokigt att kärringen o du pratar i km /mil... :näsblod

Markus skrev:
2192789 Lugn, hur löd motiveringen till att du fick skatta samma inkomst två gånger? Låter väldigt konstigt att US skulle komma åt svensk inkomst och vice versa.

Orskaken är att jag förra året blev amerikansk invånare. Jag erhöll inkomst i Sverige under årets första halva och fick lön i USA under andra halvan.

RSV säger (iaf på telefon...) att de enbart vill ha in skatt på min svenska inkomst. Så långt är allt OK.

IRS vill däremot att jag betalar federal skatt på all min inkomst under hela det år jag blev invånare.

Fantastiskt nog finns det möjlighet att erhålla en kredit för den skatt jag betalt till Sverige och självklart begärde jag det i min amerikanska deklaration. Problemet är dock att förhållandet mellan krediten och min totala skatt i USA inte får överstiga förhållandet mellan min amerikanska och min svenska inkomst.
Eftersom den svenska skattesatsen är högre åker jag på att betala mellanskillnaden... :gnissla

Ungefär samma sak gäller för den statliga skatten där vi dessutom flyttade mellan två stater i samma veva så inkomsten måste delas upp mellan dessa. Lite nervöst blev det ett tag när vi insåg att vi skulle bli tvungna att betala skatt för flytten (företaget betalade), tills det visade sig att företaget redan hade smällt in kulor till IRS så vi skulle slippa. Rediga pojkar där på finansavdelningen... :tungan

Nu tog det ju förstås ett tag att få arbetstillstånd så en stor del av förra sommaren tillbringades med tummen i naveln och utan inkomst. Tack vare det, ett generöst grundavdrag ($10k) och en effektiv skattesats på runt 15% så blev det ändå $4k tillbaka.

I slutändan förlorade jag ca $1500 på att inte mörka min svenska inkomst (vilket de säkerligen aldrig hade upptäckt), men det ska nog mer stålars till om jag ska ta risken att bli utvisad. Vilket jag nästan blev ändå pga ett missförstånd angående en stelkrampsspruta, men det är en annan historia... :hihi

Dessutom får jag behålla den oanvända krediten i några år, så kan jag bara hitta ett land med lägre skattesats än USA så kan jag åka dit och jobba och faktiskt få nytta av den... :rolleyes:

Lite långrandigt blev det kanske... :)

Last edited:
Fick speca mina resor med men jag har inte hör nått sen jag skicka in skiten för nån vecka sen...

kör sträckan med en gps och filma gpsn hela resan, skicka in och be henne motbevisa dina siffror. Har en jobbarkompis som gjorde så då han oxå fick eniro som förklaring till hans avslag. Eniro vissar inte rätt jämt.

Mcbrud skrev:
2192780 Jo, kan man få dem att ringa till mig så kan jag nog lyckas med något liknande. Är inte nådig när jag väl sätter igång....
Har du inget telnr du kan nå handläggaren på? Lite jobbigt att sköta allt med brev fram och tillbaks. Men om du vet att du har rätt så kommer du väl aldrig ge dig?? :tummenupp

FUBAR skrev:
2193142 Har du inget telnr du kan nå handläggaren på? Lite jobbigt att sköta allt med brev fram och tillbaks. Men om du vet att du har rätt så kommer du väl aldrig ge dig?? :tummenupp

Tro mig, jag har försökt att nå kärringen så många gånger att jag kan nummret i huvvet. Hon är alltid lika passande onåbar...
Nej jag ger mig inte, ska börja med att skicka in utskrivna kopior på eniros sökresultat nu idag så jag får lite längre tid på mig att få tag på handläggaren. Sedan ska jag fråga ang. vittnen m.m. som Biturbo föreslog och se hur det går. jag ger mig inte förrän jag fått mina pengar!!!

Bucho skrev:
2193331 Jag fick restskatt på 200 spänn. Stod inte en rad om när dom ska ha pengarna, nån som vet? :va :confused:

Skicka två 100 lappar i ett brev till skattevärket o skriv ditt namn, adress m.m.

Skatteverket och försäkringskassar spelar nog i samma liga :3freak

Var sjukskriven mitten av januari till mitten av februari. Det handlar om 2 v som de ska betala. Fick papper i mitten av mars som jag skulle fylla i, ändrade till lägre arbetstid och inkomst än vad de hade fyllt i.

Fick i maj en lapp som jag skulle skicka in till lönekontoret för korrekt inkomst :rolleyes: och en fin liten lapp om att det är minnsann deras läkare som avgör om jag ska ha ersättning eller inte. Jag var gipsad eftersom jag hade fått en spricka i tummen och har jobbat sen mitten av februari och jobbar inom vården = helt omöjligt att jobba med gips.

Vilken jäkla tur att man inte behövde vara sjukskriven längre har ju inte sett röken av några pengar än :brinnerup

Men när det gäller skatteverket så är det enda som hjälper att vara bestämd och stå på sig. Vet att polisen ibland har mätat vägsträckor på uppdrag från skatteverket.
Mina föräldrar fick oxå en gång lämna in vilka bilar de ägde m.m och fick även frågan om de inte kunde samåka till jobbet. :lol :lol De jobbar i olika städer och den ena jobbar 2 skift och den andra natt.

Mitra skrev:
2194178 Skatteverket och försäkringskassar spelar nog i samma liga :3freak

Var sjukskriven mitten av januari till mitten av februari. Det handlar om 2 v som de ska betala. Fick papper i mitten av mars som jag skulle fylla i, ändrade till lägre arbetstid och inkomst än vad de hade fyllt i.

Fick i maj en lapp som jag skulle skicka in till lönekontoret för korrekt inkomst :rolleyes: och en fin liten lapp om att det är minnsann deras läkare som avgör om jag ska ha ersättning eller inte. Jag var gipsad eftersom jag hade fått en spricka i tummen och har jobbat sen mitten av februari och jobbar inom vården = helt omöjligt att jobba med gips.

Vilken jäkla tur att man inte behövde vara sjukskriven längre har ju inte sett röken av några pengar än :brinnerup

Men när det gäller skatteverket så är det enda som hjälper att vara bestämd och stå på sig. Vet att polisen ibland har mätat vägsträckor på uppdrag från skatteverket.
Mina föräldrar fick oxå en gång lämna in vilka bilar de ägde m.m och fick även frågan om de inte kunde samåka till jobbet. :lol :lol De jobbar i olika städer och den ena jobbar 2 skift och den andra natt.

ja det med polisen kanske skulle vara vettigt då de inte verkar inse att de gjort fel. är rent ut sagt vansinnig just nu!! den som nämner skatt eller något i den stilen de närmsta timmarna riskerar att få ont, länge!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing