trögstyrd zxr750 -92

Gustavosaurus

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Märsta
Hoj
GSXR750 -09, WR450F -03
Upplever min gamla trotjänare som lite trögstyrd. Läste att det det kan förbättras avsevärt om man höjer den bak. Men frågan är nu: Ska jag höja den bak och isf hur och hur mycket?, eller sänka den i kronan?, eller kanske både och?? ..bara att testa eller vad säger ni?
 
Höj bak, börja med max (men du måste fortfarande få in saxpinnen i hålet).

Räcker detta inte så kan du prova öka offseten för framgafflarna från 3mm (orginal) till max ca 15 mm.

Byt gärna däck till något med mer V-profil, t.ex. Pirelli Diablo, så ger det också en snabbare styrning.

OBS!!!!!!! Innan du justerar offsetten fram så se till så att du har skruvat ut justeringen för gafflarnas fjäderförspänning maximalt (dvs du ska se så många spår som möjligt). Detta ska du göra för att på en ZXR är detta inte förspänning som du justerar utan din ride-height för framgafflarna och ju mer du skruvar ut justeringen destå lägre kortare blir gafflarna (ock du vill ju ha en låg front). På en ZXR-R är denna justering en äkta fjäderförspänning så där gäller inte detta.
 
Sänker man en ZXR för mycket fram lär den skrapa i duktigt, upp med den där bak.


tmp skrev:
Höj bak, börja med max (men du måste fortfarande få in saxpinnen i hålet).

Räcker detta inte så kan du prova öka offseten för framgafflarna från 3mm (orginal) till max ca 15 mm.

Byt gärna däck till något med mer V-profil, t.ex. Pirelli Diablo, så ger det också en snabbare styrning.

OBS!!!!!!! Innan du justerar offsetten fram så se till så att du har skruvat ut justeringen för gafflarnas fjäderförspänning maximalt (dvs du ska se så många spår som möjligt). Detta ska du göra för att på en ZXR är detta inte förspänning som du justerar utan din ride-height för framgafflarna och ju mer du skruvar ut justeringen destå lägre kortare blir gafflarna (ock du vill ju ha en låg front). På en ZXR-R är denna justering en äkta fjäderförspänning så där gäller inte detta.
 
Superbike Roger skrev:
Sänker man en ZXR för mycket fram lär den skrapa i duktigt, upp med den där bak.

Jack-up plates rekommenderas varmt.

Glömde nämna att ditt stöd kommer att bli lite kort men det fungerar om du tänker dig för när du parkerar.
 
tmp skrev:
.. Detta ska du göra för att på en ZXR är detta inte förspänning som du justerar utan din ride-height för framgafflarna och ju mer du skruvar ut justeringen destå lägre kortare blir gafflarna (ock du vill ju ha en låg front). På en ZXR-R är denna justering en äkta fjäderförspänning så där gäller inte detta.

Tack för svaren. Skumt att det står i instruktionsboken att det är fjäderförspänning!? Det enda som står att det skiljer mellan modellerna är att zxr-r har inställning för kompressionsdämpning.
 
ok, så om jag tolkar det hela rätt så borde man börja med att lägga vantarna på nån tailriser? var hittar man såna bra och billigt? och hur mycket höjning är lämpligt att börja med?
 
Gustavosaurus skrev:
ok, så om jag tolkar det hela rätt så borde man börja med att lägga vantarna på nån tailriser? var hittar man såna bra och billigt? och hur mycket höjning är lämpligt att börja med?

Det är bara att justera grejerna du har. Kolla vid övre stötdämparfästet så hajar du!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top