Trög bromskolv

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Håller på att serva bromsarna på min 636:a. Oken demonterade och noggrant rengjorda. Kolvarna demonterade. Tätningarna demongerade. Noggrant rengjort oen invändigt och även spåren för tätningarna. Kolvarna rengjorda och putsade lite med trollull så smuts och partiklar i från de gamla tätnignarna är borta. Tätnignarna badad i bromsvätska och monterade. strukit på bromsvätska i cylindrarna och på tätningarna. Torkat av och rengjort kolvarna. Doppat kolvarna i bromsvätska och monterat.

Sen till problemet. På en okhalva vill inte kolvarna gå tillbaka lika mycket som de andra. På de andra tre okhalvorna så gå belägen helt fritt i från skivan. På den första ligger belägget emot aningen. Sätter jag snurr på hjulet snurrar det ett varv. Om jag tar ur belägget kan jag se ett den mindre kolven längst ned är mindre benägen att gå ut. Men den har ju samtidigt mindre area än de andra kolvarna. Man ser i början att kolvarna går tillbaka när man släpper handtaget. Men ju längre ut kolvarna kommer ju mindre går de till baka. Beläggen är halvslitna vilket innebär att "där ute" går belägen knappt tillbaka alls.

Jag tog bort oket och tog ur kolvar och tätningar i den okhalva som bråkar och kunde hitta lite aluminiumspån. Men det ser inte ut att komma i från själva cylindrarna. Ser snarare ut som nåt i från tillverkningen. Men nu är allt noggrant rengjort, spolat med bromsrengöring och tryckluft. Tätningarna är avtorkade med luddfri duk och insmorda och monterade enl ovan igen. Tycker kolvarna går normaltungt att montera, men drar man ut dem så går de aningen tyngre i de yttre läget.

Men nu har jag monterat åter det hela igen och det är fortfarande samma problem med att det ligger på på den okhalvan. :huvet

Jag vet inte vad jag ska göra. Grejerna är ju som i nyskick och jag vet inte vad jag skulle kunna göra mer?

Förutom det så tycker jag att de andra tre halvorna drar tillbaka beläget onödigt långt då man kan dra handtaget nästan i botten. Dock låser hjulet redan före halv broms...

Besiktning på torsdag och snart desperat....:gnissla

/Rymding

Ja du har ju rengjort spårena,byttpackningar och putsat upp kolvarna.

Men har du kollat alutan i cylindrarna - så inte det finns oxid där som byggts upp.

Skadar inte att köra lite våtslip me 800papper eller så utanför yttre tätningen och mellan yttre och inre.

Dags för slangbyte?

Gått 3000 mil och är en -02. Men jag luftade vid handtaget och den stora rörelsen och svampiga känslan försvann. Kolvproblemen kvarstår.

Ja du har ju rengjort spårena,byttpackningar och putsat upp kolvarna.

Men har du kollat alutan i cylindrarna - så inte det finns oxid där som byggts upp.

Skadar inte att köra lite våtslip me 800papper eller så utanför yttre tätningen och mellan yttre och inre.

Jo jag har gått på med lite slippapper och sen trollull. Det var en del oxid och denna kolven var den som var värst att få ur. Men nu trillar kolven i när inte tätningarna sitter där. Har även testat med bara den inre tätningen och det går ungefär liga tungt som när den yttre är med också.

Har du kollat kanalen för bromsvätskan mellan kolvarna?

Japp. Spolar jag med bromsrengöring så sprutar det friskt i alla hål.

Har kollat att kolven inte är konisk, men tänker att eftersom den är ihålig utom i botten så kan den trycks ihop mindre där. Visst verkar det osannolikt, men vad ska man tro?

Lösningar jag funderar på är att lägga nåt i mellan så kolvarna hamnar i ett läge där de jobbar bättre, alltså längre in, eller byta belägg. Det första känns ju som pul och det andra hinner jag inte få fram belägg till Torsdag.

Dock verkar det fungera antingen bättre nu efter allt mitt motionerande av bromsarna. Hjulet snurrar lättare, kanske uppemot tre varv. Möjligen har det aldrg varit bättre? Men jag vill ju givetvis att det ska funka lika klockrent som på de andra okhalvorna.

Lutar åt att provköra och se hur det beter sig.

Last edited:
Då finns det väl bara två alternativ kvar

1.Du har fått vanligt fett på gummipackningarna på den cylindern och dom svällt upp (bromsoksgummi detaljer sväller av vanligt fett)

2.Eller tillverkningsfel som alltid varit

Men det tyder ju på nr ett för det löper ju fint utan packningarna

Då finns det väl bara två alternativ kvar

1.Du har fått vanligt fett på gummipackningarna på den cylindern och dom svällt upp (bromsoksgummi detaljer sväller av vanligt fett)

2.Eller tillverkningsfel som alltid varit

Men det tyder ju på nr ett för det löper ju fint utan packningarna

Nej jag har verit noga att hålla tätningarna i från allt annat än ny bromsvätska och rena torktrasor.

Ja det lutar lite åt nummer två.

Fattade jag rätt att du inte har nya tätningar?
I så fall köp nya tätningar.

Nej alla tätnignar är nya. Även de som det står att man ska byta vid behov. Eftersom det är svårt att veta när man beställer så blev rubbet nytt.

Tyvärr regnar det här och det är blött på vägarna. Ser ingen mening att provköra med vattenkylning så det får bli i morrn..

EDIT: Testkörning har genomförts. Efter 5km i 80km/h utan att bromsa med frambromsen så var båda skivorna precis lika kalla. Efter en studns stadkörning var båda lika ljumna, ca 40 grader.

Så det tyx funka. Det lutar åt att det är nåt med oket som alltid varit. Men med vetskapen om att det funkar sämre ju längre ut kolvarna på det oket kommer, så vet jag inte hur jag ska göra???

Byta alla beläggen är ett sätt. Funderar även om man kan byta bara det belägget och ha tätare intervall på det?

I morrn besiktning. Får se efter det...

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC