Rymding
grön på mc.
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Ludvika
- Hoj
- 2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Håller på att serva bromsarna på min 636:a. Oken demonterade och noggrant rengjorda. Kolvarna demonterade. Tätningarna demongerade. Noggrant rengjort oen invändigt och även spåren för tätningarna. Kolvarna rengjorda och putsade lite med trollull så smuts och partiklar i från de gamla tätnignarna är borta. Tätnignarna badad i bromsvätska och monterade. strukit på bromsvätska i cylindrarna och på tätningarna. Torkat av och rengjort kolvarna. Doppat kolvarna i bromsvätska och monterat.
Sen till problemet. På en okhalva vill inte kolvarna gå tillbaka lika mycket som de andra. På de andra tre okhalvorna så gå belägen helt fritt i från skivan. På den första ligger belägget emot aningen. Sätter jag snurr på hjulet snurrar det ett varv. Om jag tar ur belägget kan jag se ett den mindre kolven längst ned är mindre benägen att gå ut. Men den har ju samtidigt mindre area än de andra kolvarna. Man ser i början att kolvarna går tillbaka när man släpper handtaget. Men ju längre ut kolvarna kommer ju mindre går de till baka. Beläggen är halvslitna vilket innebär att "där ute" går belägen knappt tillbaka alls.
Jag tog bort oket och tog ur kolvar och tätningar i den okhalva som bråkar och kunde hitta lite aluminiumspån. Men det ser inte ut att komma i från själva cylindrarna. Ser snarare ut som nåt i från tillverkningen. Men nu är allt noggrant rengjort, spolat med bromsrengöring och tryckluft. Tätningarna är avtorkade med luddfri duk och insmorda och monterade enl ovan igen. Tycker kolvarna går normaltungt att montera, men drar man ut dem så går de aningen tyngre i de yttre läget.
Men nu har jag monterat åter det hela igen och det är fortfarande samma problem med att det ligger på på den okhalvan.
Jag vet inte vad jag ska göra. Grejerna är ju som i nyskick och jag vet inte vad jag skulle kunna göra mer?
Förutom det så tycker jag att de andra tre halvorna drar tillbaka beläget onödigt långt då man kan dra handtaget nästan i botten. Dock låser hjulet redan före halv broms...
Besiktning på torsdag och snart desperat....
/Rymding
Sen till problemet. På en okhalva vill inte kolvarna gå tillbaka lika mycket som de andra. På de andra tre okhalvorna så gå belägen helt fritt i från skivan. På den första ligger belägget emot aningen. Sätter jag snurr på hjulet snurrar det ett varv. Om jag tar ur belägget kan jag se ett den mindre kolven längst ned är mindre benägen att gå ut. Men den har ju samtidigt mindre area än de andra kolvarna. Man ser i början att kolvarna går tillbaka när man släpper handtaget. Men ju längre ut kolvarna kommer ju mindre går de till baka. Beläggen är halvslitna vilket innebär att "där ute" går belägen knappt tillbaka alls.
Jag tog bort oket och tog ur kolvar och tätningar i den okhalva som bråkar och kunde hitta lite aluminiumspån. Men det ser inte ut att komma i från själva cylindrarna. Ser snarare ut som nåt i från tillverkningen. Men nu är allt noggrant rengjort, spolat med bromsrengöring och tryckluft. Tätningarna är avtorkade med luddfri duk och insmorda och monterade enl ovan igen. Tycker kolvarna går normaltungt att montera, men drar man ut dem så går de aningen tyngre i de yttre läget.
Men nu har jag monterat åter det hela igen och det är fortfarande samma problem med att det ligger på på den okhalvan.

Jag vet inte vad jag ska göra. Grejerna är ju som i nyskick och jag vet inte vad jag skulle kunna göra mer?
Förutom det så tycker jag att de andra tre halvorna drar tillbaka beläget onödigt långt då man kan dra handtaget nästan i botten. Dock låser hjulet redan före halv broms...
Besiktning på torsdag och snart desperat....

/Rymding