Tråkigt ...

Usch! :(

Har kollat Eurosports sammandrag och jag är imponerad av vad hojåkarna utför, vilket jäkla slit.

Som sagt det är en utmaning att köra Dakar, alla känner till riskerna men ändå är det något får de att återvända år efter år.

Både bilar & lastbilar har ju alltid någon med sig som kan hjälpa till med något medan motorcyklisten är ensam, nu hjälper ju motorcyklisterna varandra väldigt bra men ändå.

Förhoppningsvis dog han med nåt han älskade att göra dvs köra hoj.

Sen har vi idioter som tror sig veta något om denna sport som vår Bosse Ringholm inte har vett att hålla käften ibland om!

"- Arrangörerna måste ta intryck av det som hänt och ta sig en allvarlig funderare på hur säkerheten avsevärt kan förbättras, sa svenske idrottsministern Bosse Ringholm då.
Efter måndagens nya dödskrasch lär debatten blossa upp på nytt."

R.I.P Andy Caldecott :(

Det blir ett j**la skrikande och fördömmande när någon omkommer i IOMTT här på forumet, men det är tydligen mer ok och accepterat på DAKAR Rallyt..underligt :va

Zilversurfer skrev:
Det blir ett j**la skrikande och fördömmande när någon omkommer i IOMTT här på forumet, men det är tydligen mer ok och accepterat på DAKAR Rallyt..underligt :va

Nä, IOM TT rockar ju :yoparty Att det sedan är komplett livsfarligt, det hör ju liksom till... Det är farligt att köra fort i trafiken också (och långsamt). Tråkigt när det händer, men deltagarna vet vad de ger sig in på (förhoppningsvis)...

motardnisse skrev:
Sen har vi idioter som tror sig veta något om denna sport som vår Bosse Ringholm inte har vett att hålla käften ibland om!

"- Arrangörerna måste ta intryck av det som hänt och ta sig en allvarlig funderare på hur säkerheten avsevärt kan förbättras, sa svenske idrottsministern Bosse Ringholm då.
Efter måndagens nya dödskrasch lär debatten blossa upp på nytt."
Sverige - världens samvete :rolleyes:

Bosse kanske kan fixa det med någon sorts hastighetsskatt.

Läste lite och tycker att det fattas en mc förare...
Var det inte en sydafrikan som dog förra eller förr förra året?
Hette han Cox eller nått?
Rätta mig om jag har fel.

wheelielover skrev:
Alfie Cox kör väl bil i år. I fjol dog tidigare vinnarna Richard Sainct från Frankrike och Fabrizio Meoni från Italien. Sainct dog i ett liknande rally strax innan Dakar.

wheelielover skrev:

Nopp inte Alfie Cox utan spanjoren José Manuel Pérez och italienske Fabrizio Meoni var det förra året!

-------------------------------------------------------------------------

Här är alla 48 dödsfall i rallyts historia
1979: Patrice Dodin blir rallyts första dödsoffer. Fransmannen kör omkull med motorcykeln. Plats: Niger
1981: Den italienske journalisten Giuseppe de Tomaso och tre tekniker kraschar med en följebil som fattar eld. Samtliga omkommer i lågorna. Plats: Algeriet
1982: Journalisten Ursula Zentsch kläms ihjäl i en följebil. Plats: Mali
Ett barn som leker på vägen blir påkört och omkommer. Plats: Mali
Bert Oosterhuis från Holland dödas i en mc-krasch. Plats: Algeriet
1983: Fransmannen Jacques Pineau dödas efter en kollision med en militärjeep. Plats: Burkina Faso
1984. En kvinnlig åskådare blir påkörd av en Range Rover och omkommer. Plats: Burkina Faso
1985: En liten flicka blir påkörd och dör. Plats: Niger
Fransmannen Phillipe Beau omkommer i en helikopterkrasch. Plats: Mauretanien
1986: Japanen Yasuko Keneko körs ihjäl på sin motorcykel. Plats: Frankrike
Italienske mc-föraren Giampaolo Marioni dödas efter en vurpa. Plats: Senegal
I en helikopterkrasch dödas fem personer, däribland rallyts grundare Thierry Sabine, popstjärnan Daniel Balavoine, journalisten Nathalie Odent, piloten Francois Xavier och teknikern Jean-Paul Le Fur. Plats: Mali
1987: Fransmannen Henry Mouren kraschar med ett TV-team och omkommer. Plats: Mauretanien
1988: Holländaren Kees van Loevezijn voltar med sin lastbil och dödas. Plats: Niger
En flicka körs ihjäl av ett tävlingsekipage.
Plats: Mali
Fransmannen Patrick Canado bränns till döds i sin lastbil efter en krasch. Plats: Niger
Jean-Claude Huger avlider på ett sjukhus efter tre dagar i koma efter en mc-olycka.
Plats: Mali
En kvinna och ett barn blir påkörda av ett filmteam som hamnat i en sandstorm. Plats: Mauretanien
1990: Finländske fotografen Kaj Salminen dödas efter en krock. Plats: Mali
1991: Fransmannen Charles Cabbannes skjuts till döds av rebeller. Plats: Mali
Franske kartläsaren Francois Picquot omkommer sedan hans bil voltat. Plats: Okänd.
1992: Två franska servicemän, Jean-Marie Sounillae och Laurent Lebourgeois, kraschar med en Range Rover och omkommer.Plats: Libyen
Franske mc-föraren Gilles Lalay kolliderar med ett annat fordon och dödas. Plats: Kongo.
1994: Belgaren Michel Sansen kraschar med sin mc i hög fart och avlider. Plats: Mauretanien
En pojke blir påkörd och omkommer. Plats: Senegal
1996: Fransmannen Laurent Gueguen kör på en mina och dör. Plats: Marocko.
Spanjoren Tomás Urpí voltar med en följebil och avlider senare på ett sjukhus. Plats: Marocko En flicka blir påkörd av en motorcykel och omkommer. Plats: Guinea
1997: Fransmannen Jean-Pierre Leduc kraschar med sin mc och dör. Plats: Senegal
1998: Fyra personer omkommer efter en kollision mellan två fordon. Plats: Mauretanien
2001: En man krockar med ett tävlingsfordon och dör. Plats: Frankrike
Mekanikern Daniel Vergnes krockar med sin bil och omkommer. Plats: Mauretanien
2003: Fransmannen Bruno Cauvy dör efter en våldsam olycka. Plats: Libyen
2005: Spanjoren José Manuel Pérez avlider efter en svår mc-krasch. Plats: Mauretanien. Italienaren Fabrizio Meoni dör efter en hjärtattack som följd av en mc-krasch. Plats: Mauretanien
2006: Den australiske motorcyklisten Andy Caldecott dör omedelbart efter att ha kraschat på den nionde etapp.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Tycker inte att det är så underligt.
Vad jag hörde har det satt en begränsning på topphastigheten för hojarn på 160 km/h för att minska risken för olyckor.

När gjorde de något seriöst åt säkerheten på IoM senast?

Meoni är enligt mig en av de största även Sainct men något längre ner!

Edit: Sainct dog i Egypten under det pågående Farao-rallyt.

Fixat

Last edited:
verkar tyvärr vara en himla massa icke deltagande som dör (främst barn och kvinnor) :(

1996: Fransmannen Laurent Gueguen kör på en mina och dör. Plats: Marocko.

:kocko sånt där ska ju bara inte kunna hända...

Werzion skrev:
verkar tyvärr vara en himla massa icke deltagande som dör (främst barn och kvinnor) :(

:kocko sånt där ska ju bara inte kunna hända...
Gränsområdet mellan Västsahara och Mauretanien kryllar av minor och minfält. Ohyggligt puckat att lägga ett ökenrally i just det området.

RedBaron skrev:
Gränsområdet mellan Västsahara och Mauretanien kryllar av minor och minfält. Ohyggligt puckat att lägga ett ökenrally i just det området.

Onekligen! :(

Visst, alla som tävlar i såna här sporter är ju medvetna om riskerna, men det är ju likafullt tragiskt när folk dör. Man får trösta sig med att dom förhoppningsvis slapp lida, och dom tog ner skylten när dom uppfyllde en dröm.
RIP :död

sandstream skrev:
Tycker inte att det är så underligt.
Vad jag hörde har det satt en begränsning på topphastigheten för hojarn på 160 km/h för att minska risken för olyckor.

När gjorde de något seriöst åt säkerheten på IoM senast?

Tyvärr har det visat sig att alla billister klagar mkt på Mc, då dom inte flyttar sig, det går för långsamt. Detta i sin tur leder till stress moment.

Visst IOMTT har inte gjort några ansträngningar, men sänkningen till 160 hjälper inte så mycket, inte än iaf 1 död trotts sänkning av hastighet.

Sen dör det fler per år i DAKAR än IOMTT.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman