Trådlöst dyker ofta packardb

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Smartaste sättet jag kom på för att förenkla är att ha ikon på skrivbordet.

Inativera sedan aktivera är gjort på 20 sekunder men ändå jäkligt irriterande. Stängt av alla energispar mm. uppgraderat drivrutiner.
Gått in i avancerat på drivisarna och valt alla tänkbara kombinationer som kan tänkas ha med saken att göra.

Vista.

Trots vista och PB är datorn riktigt pigg och pålitlig förövrigt. Annars hade jag slängt den eller vart fall blåst till win7.

Man kan inte göra något skript eller annan plåsterfix så att wifi startar om sig själv var 10minut eller något annat skoj?

trådburet funkar kalas.

Observera att jag inte kan trycka på något nytt nätverk eller samma. Har det väl låst sig så måste jag inaktivera melllan.

Win7 kan vara värt att testa men hade helst vilja lösa problemet med nuvarande OS.

Jag kan testa liveCD också för att se om det är OS eller annat.
Men tänkte fråga här om det finns fixar eller andra ideer?

Last edited:
Kolla vad det är för chipset till det trådlösa. Är det Intel t.ex. så är det bra hårdvara överlag, men det gäller att hitta stabila drivrutiner (och att inte annat i OS:et ställer till det - antivirusprogram, brandväggar o.d. som är inne och petar direkt i kärnan). Intels egna drivrutiner och administrationsprogram kan man ladda ner från deras webb och funkar bättre än Windows egna grejer för t.ex. administration, kryptering osv. MS har tagit drivisarna från Intel säkert, men packat om med lite eget.

Ett alternativ är ju att sätta ett mini-wlankort i en usbport.
Jag har funderat på det själv då jag har lite av samma problem på min HP.
Iofs stabilare betydligt längre perioder än 20min men endå, oftast är problemet att det inte startar efter jag haft det avstängt utan måste stänga av och aktivera en gång till.

Nu vet jag ju inte om du bor i lägenhet eller hus (dvs om du har grannar nära inpå knuten som också åker trådlöst) men om ett flertal olika accesspunkter inom ett litet område kör trådlöst via samma radiokanal så kan det bli störningar och vissa kan då åka jo-jo upp och ner. Det kan även bero på andra störningar, grannens trådlösa dog t.ex varje gång han startade micron. Detta kan avhjälpas genom att man byter radiokanal på accesspunkten (router/modemet). De flesta routers/modem använder antingen kanal 4 eller 6 som standard och har du grannar nära inpå så är risken stor att de flesta ligger på någon av dessa två kanaler. Mitt tips således, byt kanal, hur många kanaler som finns att välja på beror lite på hur pass gammal/ny din accesspunkt är, men prova runt med lite olika kanaler och se efter om någon av dem funkar bättre än de andra.

Ralink Technology, Corp. RT2790 med driv 2.0.2.0 ?????????

Deras egna ord på www
"Ralink is a world leader in 802.11x technology."

Hittade faktiskt en driver på deras sida jag inte provat tidigare. Men man skulle ju kunna hoppas att packard har den mest kompatibla på sin sida... host.

Testat flera drivisar. Både vad winupdate föreslagit och vad packard har på sin hemsida.

Brandvägg Vista default

Virusprog. Först nod32 nu avast

Kolla vad det är för chipset till det trådlösa. Är det Intel t.ex. så är det bra hårdvara överlag, men det gäller att hitta stabila drivrutiner (och att inte annat i OS:et ställer till det - antivirusprogram, brandväggar o.d. som är inne och petar direkt i kärnan). Intels egna drivrutiner och administrationsprogram kan man ladda ner från deras webb och funkar bättre än Windows egna grejer för t.ex. administration, kryptering osv. MS har tagit drivisarna från Intel säkert, men packat om med lite eget.

Ett alternativ är ju att sätta ett mini-wlankort i en usbport.
Jag har funderat på det själv då jag har lite av samma problem på min HP.
Iofs stabilare betydligt längre perioder än 20min men endå, oftast är problemet att det inte startar efter jag haft det avstängt utan måste stänga av och aktivera en gång till.

Skulle vara en såndär plutteliten. De som sticker ut är så lätta att sabba. både port o dongel. Även med snöre ;)

Vad har du för märke på ditt wifikort?

Nu vet jag ju inte om du bor i lägenhet eller hus (dvs om du har grannar nära inpå knuten som också åker trådlöst) men om ett flertal olika accesspunkter inom ett litet område kör trådlöst via samma radiokanal så kan det bli störningar och vissa kan då åka jo-jo upp och ner. Det kan även bero på andra störningar, grannens trådlösa dog t.ex varje gång han startade micron. Detta kan avhjälpas genom att man byter radiokanal på accesspunkten (router/modemet). De flesta routers/modem använder antingen kanal 4 eller 6 som standard och har du grannar nära inpå så är risken stor att de flesta ligger på någon av dessa två kanaler. Mitt tips således, byt kanal, hur många kanaler som finns att välja på beror lite på hur pass gammal/ny din accesspunkt är, men prova runt med lite olika kanaler och se efter om någon av dem funkar bättre än de andra.

Been there done that. Lekt mkt med kanaler mm. Haft problem tidigare med att min trådlösa dect telefon störde ut i princip alla kanaler mm. De skulle ju vara så bra enligt säljaren. Den gamla analoga störde inget... Nåväl. Ingen annan bärbar som störs. Har typ 7 stycken och bytt både router och kanal medan detta problemen har varit. Dir 855 för tillfället

Last edited:
Hittade som sagt en nyare drivis på RALINKS hemsida. Den är klart nyare än vad win och packard drivrutinerna som jag kört innan.

Provkör i helgen och ser om det fixar biffen

beroende på vad du har för router så kan en ny bättre antenn vara en bra ide
typ en sånn här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623077

Tack för tipset. Står lite högre upp att jag kör dir 855 som är en av de bättre routrarna ute på marknaden. Vunnit ganska många bäst i test. Det händer ingen av de andra 7 laptopsen. Samma rum till och med...

Nya drivrutinen har gjort det bättre. Vågar inte säga att det fungerar men peppar peppar som har den klarat sig idag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350214

Last edited:
Vart bättre men inte bra. Siktar på en ny laptop istället med win7 på. Blir nog asus
OBS inte bara för problemet som säkert är lösbart utan för att det fick bägaren att...

Tack för tipset. Står lite högre upp att jag kör dir 855 som är en av de bättre routrarna ute på marknaden. Vunnit ganska många bäst i test. Det händer ingen av de andra 7 laptopsen. Samma rum till och med...

Nya drivrutinen har gjort det bättre. Vågar inte säga att det fungerar men peppar peppar som har den klarat sig idag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350214

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...