Svarade rätt på fel fråga i en annan tråd. Så jag lägger in det här i en ny tråd istället. Allt "styrfrosseri" som jag själv haft o andra berättat om, har ju fått mig intresserad av era erfarenheter i detta så "svåra" ämne. Här kan ni dela med er av jidder, judder, skakningar, vibrationer, durrande, wobbel m.m o gu´vet allt.
Tänkte här skriva vilka erfarenheter jag har från egna hojen. Kan ju vara andra till hjälp kanske?
Min hoj har fått tendenser till styrfrossa sedan jag började köra med snabbstyrda sportdäck(bt.010fram+bak och bt.014fram+bak eller bt.020 bak).
Med trögstyrda MeZ4 så fanns inte dessa fenomen, vad jag minns iallafall.
Grejjen är att den blir känsligare på fjädringsinställningarna nu, o jag har ju bara förspänningen bak att mickla med. Bytte till tjockare gaffelolja (15w) för 2400mil sedan o då kändes den riktigt bra.
På sistone har dock gaffeloljan o fjädrarna tröttnat lite o hojen känns återigen mjukare i fjädringen.
Detta har fått till följd att jag nyligen tvingats släppa på förspänningen bak för att balansera upp hojen. Den blev tydligen för hård gentemot gaffeln som fick ta mer vikt/press + ev. till följd en brantare o "nervösare" gaffelvinkel?
Nu är den ju alltså stabilare igen ,men för mjuk.
Viktigt är förstås att se till så att gafflarna rör sig lätt upp o ner, så att dessa inte ligger i spänn på nått sätt.
I mitt fall behöver jag kanske nya fjädrar samt olja fram och en ny bakstötdämpare för att bli av med/lindra effekterna av detta. Det skulle kosta multum, så jag nöjer mig med att fixa till gafflarna istället. Ny olja och ev. schimsa fjädrarna?
Poängen är dock denna: Sedan jag började med sportdäck fram så har jag vant mig vid den nu klassiska "80-skakningen". Även att bakdämparen bör kännas lite mjukare än framdämparna för att få den rätta balansen?
Såhär blev det för mig, men inte nödvändigtvis något generellt. Tummen upp för dig som orkat läsa ända hit...



Tänkte här skriva vilka erfarenheter jag har från egna hojen. Kan ju vara andra till hjälp kanske?
Min hoj har fått tendenser till styrfrossa sedan jag började köra med snabbstyrda sportdäck(bt.010fram+bak och bt.014fram+bak eller bt.020 bak).
Med trögstyrda MeZ4 så fanns inte dessa fenomen, vad jag minns iallafall.
Grejjen är att den blir känsligare på fjädringsinställningarna nu, o jag har ju bara förspänningen bak att mickla med. Bytte till tjockare gaffelolja (15w) för 2400mil sedan o då kändes den riktigt bra.

På sistone har dock gaffeloljan o fjädrarna tröttnat lite o hojen känns återigen mjukare i fjädringen.

Detta har fått till följd att jag nyligen tvingats släppa på förspänningen bak för att balansera upp hojen. Den blev tydligen för hård gentemot gaffeln som fick ta mer vikt/press + ev. till följd en brantare o "nervösare" gaffelvinkel?
Nu är den ju alltså stabilare igen ,men för mjuk.
Viktigt är förstås att se till så att gafflarna rör sig lätt upp o ner, så att dessa inte ligger i spänn på nått sätt.
I mitt fall behöver jag kanske nya fjädrar samt olja fram och en ny bakstötdämpare för att bli av med/lindra effekterna av detta. Det skulle kosta multum, så jag nöjer mig med att fixa till gafflarna istället. Ny olja och ev. schimsa fjädrarna?

Poängen är dock denna: Sedan jag började med sportdäck fram så har jag vant mig vid den nu klassiska "80-skakningen". Även att bakdämparen bör kännas lite mjukare än framdämparna för att få den rätta balansen?
Såhär blev det för mig, men inte nödvändigtvis något generellt. Tummen upp för dig som orkat läsa ända hit...

