Tråden om: Styrfrossa .

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Svarade rätt på fel fråga i en annan tråd. Så jag lägger in det här i en ny tråd istället. Allt "styrfrosseri" som jag själv haft o andra berättat om, har ju fått mig intresserad av era erfarenheter i detta så "svåra" ämne. Här kan ni dela med er av jidder, judder, skakningar, vibrationer, durrande, wobbel m.m o gu´vet allt. :rolleyes: :nicka
Tänkte här skriva vilka erfarenheter jag har från egna hojen. Kan ju vara andra till hjälp kanske?

Min hoj har fått tendenser till styrfrossa sedan jag började köra med snabbstyrda sportdäck(bt.010fram+bak och bt.014fram+bak eller bt.020 bak).
Med trögstyrda MeZ4 så fanns inte dessa fenomen, vad jag minns iallafall.
Grejjen är att den blir känsligare på fjädringsinställningarna nu, o jag har ju bara förspänningen bak att mickla med. Bytte till tjockare gaffelolja (15w) för 2400mil sedan o då kändes den riktigt bra. :)

På sistone har dock gaffeloljan o fjädrarna tröttnat lite o hojen känns återigen mjukare i fjädringen. :(
Detta har fått till följd att jag nyligen tvingats släppa på förspänningen bak för att balansera upp hojen. Den blev tydligen för hård gentemot gaffeln som fick ta mer vikt/press + ev. till följd en brantare o "nervösare" gaffelvinkel?
Nu är den ju alltså stabilare igen ,men för mjuk.
Viktigt är förstås att se till så att gafflarna rör sig lätt upp o ner, så att dessa inte ligger i spänn på nått sätt.
I mitt fall behöver jag kanske nya fjädrar samt olja fram och en ny bakstötdämpare för att bli av med/lindra effekterna av detta. Det skulle kosta multum, så jag nöjer mig med att fixa till gafflarna istället. Ny olja och ev. schimsa fjädrarna? :fattartil

Poängen är dock denna: Sedan jag började med sportdäck fram så har jag vant mig vid den nu klassiska "80-skakningen". Även att bakdämparen bör kännas lite mjukare än framdämparna för att få den rätta balansen?
Såhär blev det för mig, men inte nödvändigtvis något generellt. Tummen upp för dig som orkat läsa ända hit... :tummenupp :tungan
 
V-Moto skrev:
Svarade rätt på fel fråga i en annan tråd. ..... Tummen upp för dig som orkat läsa ända hit... :tummenupp :tungan

det där 80 skaket.. kommer det alltså av att hojen är för slapp? Kan du inte ställa förspänningen fram också? Det går i alla fall på min FZS. Jag har ett wobbel i styret i 70 som märks om jag släpper händerna. Är nog bara i 70 det märks. Är det normalt för modellen eller är det något som är felkonfigurerat. Vad skulle det i så fall kunna vara.. för hårt/mjukt fram/bak eller för mycket/lite luft fram/bak :va :gnissla

d
 
eccentric skrev:
det där 80 skaket.. kommer det alltså av att hojen är för slapp? Kan du inte ställa förspänningen fram också? Det går i alla fall på min FZS. Jag har ett wobbel i styret i 70 som märks om jag släpper händerna. Är nog bara i 70 det märks. Är det normalt för modellen eller är det något som är felkonfigurerat. Vad skulle det i så fall kunna vara.. för hårt/mjukt fram/bak eller för mycket/lite luft fram/bak :va :gnissla

d
Nja. Det som påverkar i mitt fall, är ju att bakdämparen haft för mycket förspänning jämfört med framfjädringen. Alltså "för hårt ställd bakdämpare"? Jag har ingen förspänningsjustering framtill. Det kom först med årsm-00. Men den här modellen verkar ju ha en underdämpad gaffel redan från början. I allafall för tjockisar som mig. :hoppa
Fjädringen ska vara i "balans" mellan fram o bak. Helst något mjukare bak då tydligen. :va Annars blir den för snabbstyrd o ev. styrfrossa kan öka.

Det är nog inget som e "felkonfigurerat" eller trasigt. Det bara är så. :) Men att det här skulle vara normalt för just fazern tror jag inte, bara att det är väldigt vanligt förekommande. Mer om detta finns att läsa här: http://myweb.tiscali.co.uk/lumweb2/bikes/faz_ref_info/hotpoop.htm
Även här diskuteras detta fenomen: http://www.foc-u.co.uk/ Båda websidorna är för övrigt mycket bra för oss fazeråkare! :tummenupp

Däcken påverkar ju till viss del. Har för mig att äldre typer av däck som t.ex trögstyrda MeZ4 inte har dessa tendenser. Körde på dessa när jag hade köpt hojen. Nu kör jag på snabbstyrda BT.014 som dock är stabilare än gamla BT.010 som jag också kört på tidigare. Lufttrycken ska ligga på 2,5f-2,8b eller 2,6f-2,9b. Men jag gillar däcken så jag kör vidare på dessa. Tycker dom har bra grepp o känsla i kurvorna.
 
..Styrfrossa? Är det det som jag får erfara ibland på vintrarna när man fryser som fasen och börjar skaka så att styret börjar wobbla ( Vurpade med mopeden pga det :rolleyes: )

Ursäkta om jag var lite oseriös..
 
Styrfrossa är det man upplever i februari när det är sol och blå himmel och snön börjar smälta och man känner att man bara måste ut och piska vägarna med sin älskling som står i garaget och fryser.

Styrfrossa botas bäst med fulgrogg på HB och energidryck ifrån lidl
 
Hade symptomet att styret började skaka vid 55km/h. Släppte man det då kom tydliga tendenser till att vilja vobbla. Problemet lindrades efter en balansering av framdäcket.
/
R
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top