Tråden för oss som har lämnat levande ljus i prekära situationer

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag kan börja.
Det hände i, mja, förrgår cirkus.

Skall stänga lokalen för kvällen. Stänger. Går hem och sover.
Vaknar nästa dag av att chiefen är arg. Mycket arg. Fast på ett fint sätt.
Det stank brandrök när lokalen skulle öppnas dagen efter. Tydligen hade man placerat ut stora blockljus dagen innan utan att informera mig om detta. Klart underhållande då jag varken hade skrivit "gillar-inredningsdetaljer" eller "synsk" i mitt CV. Någonstans!. Veken på dessa blockljus kunde uppenbarligen "övertändas" vilket skapar en klart märkbar flamma. Glasskåpen som ljusen stod i var härligt varma. :yoparty
En eller två timmar till hade förmodligen fått stearinet att rinna ut och ned på mattan, gjord av det högst brandtåliga materialet bomull/polyester.

Har ni nästan eldat upp er arbetsplats någon gång?

Jag utför aldrig saker halvdant. Ska det göras så skall det göras på riktigt.

Nja, beror ju på hur man ser det.
Satt vid skrivbordet och helt plötsligt slog det upp lågor ur ac-adaptern till laptopen... detta var en fredag... hade lika gärna kunnat hända på lördagen då datorn alltid stod kvar över helgen, självklart på så belastningen på adaptern är den samma.

Det skulle väl vara när jag jobbade hemifrån med ett projekt där jag var så djupt försjunken i texten att jag inte såg att papprena jag höll i brann.
Det var smått vardagsspännande att komma på möte dagen efter där 1/4 saknades i överkant.
:ursäktakanjagfåennykopia

Last edited:
Jag råkade tända eld på mitt täcke en gång. Jag märkte bara att det plötsligt blev väldigt varmt, t o m varmare än man kunde förvänta sig. Det var på den tiden man rökte, och dessutom kunde göra det i sängen. Nu har jag slutat röka, och slutat sova också.

Det är ju bara fråga förste bäste rondväktare vad han har hittat för roligt och brandfarligt under sina ronder och ni kommer att få höra saker ni inte trodde var möjliga.

Jag hade tänt en fin brasa i vardagsrummet. Tjejen satt i godan ro och läste nånting när hon plötsligt blir öronbedövad av en explosion :crash
Jag satt i datorrummet 10 meter bort och undrar vem som skjuter med Magnum-revolver i mitt vardagsrum och springer dit.
Efter mycket om och men så lyckas vi konstatera att det var tändaren som hade exploderat då jag mitt jävla klantarsel hade lagt den uppepå spiselkransen i marmor som blir vääääääldigt varm efter en stunds eldande. Det fanns även en lång fin spricka upp i murstocken som är putsad, men den försvinner när den har svalnat.
Detta var för några månader sedan, och förra veckan när jag städade så lyckades jag fortfarande dammsuga upp rester av tändaren och då brukar jag vara väldigt nogrann när jag städar. Trodde jag åtminstone :lyftapåsoffan

Edit/ Då jag trodde att det var ett av värmeljusen på spiselkransens sidor som hade exploderat så tyckte jag att det passade in i denna tråd...

nej, men mina föräldrars villa.... Jag var 16-17 bast och mina föräldrar var bortresta så jag passade på att ha fest. När alla vännerna gått hem och jag var lagom blarig så städade jag av huset i fyllan för att mina föräldrar skulle komma hem dan efter. Grejen va det att jag la det där plastlocket som man har i micron på spishällen som jag råkat komma åt så plattan stog på max. Sen gick jag och la mig och tvärslockna. Vaknar av ett jäkla tjutande. Full o jävlig tar jag mig upp på övervåningen och ser att det står lågor upp i köksskåpen! Då piggnar jag till... Får antagligen något adrenalintillskott så jag nyktrar till och lyckas kväva elden... Köksskåpen och kökstaket var inte så fina efter det. Det blev att förklara sig lite dan efter när mina päron kom hem.
Hur som haver så räddades jag av brandvarnaren och är glad att jag vaknade trotts att jag var full.
Vad kan man dra för slutsats av detta? Använd brandvarnare :tummenupp, lämna inte huset till ungdomar :gnissla

Jag råkade sätta fyr på en 20L dunk med bensin en gång. Det blev härligt dramatiskt.

Som tur var skedde detta utomhus.

Ps. 20L bensin brinner ganska länge.

Eldade upp ett par byxor som var monterade på min skrangliga lekamen när jag var i moppeåldern (12 - 13 år).
Bensin och vinkelslip.
Spatserade ut och satte mig i kornas vattenkar.

Hjälpte till att kortsluta en transformator till en gummimixer nu i veckan.
Mörklade halva samhället.
Fick inte fyr på skiten dock.

När Pelle var sådär 5-6 år var det nära att han tog hela familjen av daga.

Det var juletid och familjen hade en adventsstake med vitmossa som Pelle var mycket fascinerad av. Så när familjen gått och lagt sig gick Pelle ner och tände eld på mossa, ljus och lite sådära.

Grannen, som var den klassiska kedjerökande nattugglan, såg konstiga ljussken i vårt vardagsrum och blev illa till mods. Hon går och ringer hem till oss och berättar vad hon ser för far min. Han stormar ner och konstaterar att dörren till vardagsrummet är stängd. Sliter upp dörren och det brinner rejält i ljusstaken och något mer på bordet vid det här laget. Han släcker fort och ger sig sen ut på jakt efter sonen, som har gömt sig bakom en dörr i det intilliggande rummet.

Än idag skänker jag en tacksamhetens tanke till grannens ovana. Utan henne hade det nog slutat riktigt jävla illa.

Var en gång lagomt berusad och ute i en polares stuga ute i skogen som inte hade någon el. Vi var däför tvungna att ha levande ljus som belysning. Var då lite obetänksam och lade ett värmeljus på den heta vedkaminen, detta resulterade i att värmeljusets botten smälte och stearinet rann ut över kaminen. Helt plötsligt började det slå 2m höga lågor från kaminen upp mot taket.

Det blev lite hög puls för en stund, men ölen kom väl till pass vid släckningsarbetet :D

Jag har aldrig själv gjort det, men jag har fått släcka två gånger efter min bror.

Båga gångerna var samma år, jag var 13 och han 10.

Ena gången hade han tänt en sån adventsljusstake på köksbordet, med en massa mossa i själva hållaren. Sen gick han hemifrån, och jag hade dörren till mitt rum stängd. Visste inte att han varken hade tänt ljus eller stuckit hemifrån, men gick iaf ut i köket för att ta nåt att äta. Hela jävla köksbordet stod i lågor. Jag fick såklart panik, och började först kasta vatten på med nåt litermått. Hjälpte föga, och jag insåg att vi hade en brandsläckare, så jag hämtade den och lyckades släcka bordet. Det spred sig inte mer, och pappsen fick köpa ny brandsläckare.

Han hade varit ute efter en viss storlek, men de hade inte den där han var, så han fick köpa en större än tänkt, vilket i efterhand visade sig vara väldigt bra, för bara några veckor senare hade bror tänt ljus i vardagsrummet, och sen gått ifrån igen. Det tog fyr även denna gång i hållarens innehåll. Jag skulle sätta mig och titta på tv och såg att det såg väldigt ljust ut när jag kollade mot tv:n, den stod liksom bakom ett hörn därifrån jag kom. När jag kommer fram står hela soffbordet och halva fåtöljen i lågor!

Efter brandsläckaren igen, och lyckas än en gång släcka skiten. Men båda fåtöljerna och soffan förstördes av skummet från brandsläckaren. Blev inget tv-tittande den kvällen.

För övrigt exploderade en tv vi hade en gång, när jag var ännu mindre. Smällde till som fan och började ryka overkligt mycket, men kom iaf inga lågor. :)

På mitt jobb försökte en tanta tända eld på gardiner , säng m.m när det inte gick så var mattan i korridoren nästa försök. :död:3freak:mad:

En doktor lyckades lite bättre han tömde spriten som var kvar och futta på, blev rättegång men han kom undan med förklaringen att han inte kom ihåg vem som burit in påsen med spriten.:huvet:död:mad:

Händer alltid saker på mitt jobb

På mitt jobb försökte en tanta tända eld på gardiner , säng m.m när det inte gick så var mattan i korridoren nästa försök. :död:3freak:mad:

En doktor lyckades lite bättre han tömde spriten som var kvar och futta på, blev rättegång men han kom undan med förklaringen att han inte kom ihåg vem som burit in påsen med spriten.:huvet:död:mad:

Händer alltid saker på mitt jobb

Var fan jobbar du? Samhall? :brinnerup

En gång skulle jag koka några ägg innan jag skulle dra och träna,och glömde bort! Det blev ju inte bättre av att jag fick ta mellangruppens träningspass efter min egen (Thaiboxning), var borta i 3,5 timmar så det hade nog kokat i runt 4 h! Det låg två svarta kulor i botten på den kolsvarta kastrullen, haha! :brinnerupp

Hela trapphuset rökfyllt, Brann som tur var inte, bara torrkokning!Fick lämna in alla kläder,gardiner soffklädsel på tvätt luktade FAN i väggar säkert ett halvår, tänk er ÄGG!

Not my proudest moment..

Last edited:
Nyheter
Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

Back