Träningstips på banan?

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Hur lägger ni upp era träningspass på bana?

Åker ni bara ut och kör för allt vad tygen håller och
hoppas att ni lär er nåt på det, eller finns det någon
metod bakom?

Tex. Nu skiter vi i den sena inbromsningen några varv och
koncentrerar oss på hög ingångshastighet....

Kanske man skulle ha någon checklista på träningen så man
kommerihåg vad som är bra att fokusera på. När man väl är
där tenderar jag iaf. att bara gasa utan närmare eftertanke.
 
I början åkte jag ganska planlöst runt, typ bromsa så sent som möjligt, gasa så hårt som möjligt. Det är dock inte så givande för varvtiderna.
La om det och började bromsa lite tidigare, men framförallt mindre för att få upp kurvhastigheten. Sen lägga upp ett "schema" där ska jag pricka bromsen, där ska jag svänga osv, sen när jag gjort det ett tag börjar jag försöka flytta fram bromspunkterna lite, men fortfarande hålla tempot i böjen, och för varje varv åka lite och lite fortare.

Fast, sen ibland irrar man runt lite planlöst ändå, men ovanstående är iaf målsättningen.
 
Sen kan "bli skitförbannad och ge järnet, på med skygglapparna och skita i allt" ge en del för körningen. Det uppstår dock oftast bara när man totalt missar starten och kommer iväg absolut sist :rolleyes:
 
oFFkeFF skrev:
Sen kan "bli skitförbannad och ge järnet, på med skygglapparna och skita i allt" ge en del för körningen. Det uppstår dock oftast bara när man totalt missar starten och kommer iväg absolut sist :rolleyes:

ja aldrig kör man så bra som när man är irriterad efter en kass start eller en liten vurpa (motocross då) på första varvet!
 
Intressant topic! :tummenupp

Ser fram emot att åtminstone några av er lite mer rutinerade gubbar svarar åtminstone halvseriöst på detta.
 
Madhonda skrev:
Hmm... känner igen det där med "planlöst"... jag måste helt enkelt hitta en "förbättringsmetod" för att bli snabbare... så ÄR det. :rolleyes:

Du borde också ha någon att ligga bakom, som du kan spana på. Lite ombytta roller, så att säga. ;)
 
Ett hett tips är ju att be någon snabb typ titta lite på vad du gör. Jag har blivit illa sågad av Sandy Berlin till exempel, och han hade rätt i sina iakttagelser. Han kom med förslag på hur jag skulle ändra på det också.

Kan ju vara en idé.
 
Det där beror väl lite på om man är själv på banan eller om man har en "fight" med någon också.

Men, för egen del är det sällan jag åker runt en hel bana och bara testar bromspunkter eller bara testar spårval. Snarare är det så att på vissa partier känns det som man har bra spårval och man tänker där istället på att förbättra bromspunkter medan man på andra partier har hittat rätt bromspunkt men kanske istället behöver fundera på spårvalet.

Exempelvis på Gelleråsen har jag problem med depåkurvan och Trösen och brottas här med att hitta rätt spårval medan övriga delar av banan börjar sitta någorlunda.

Sedan är ju sanningen den att man hela tiden kan bli bättre och somliga av oss (suck) :rolleyes: har otroligt lång väg att vandra...

Jag tror det är nyttigt att både "jaga runt banan" med andra, gärna jämnsnabba eller ännu hellre lite, lite snabbare. Men också lägga en del varv allena. Det förra kan ge en inblick i var man har sina styrkor och var på banan man på racet ska lägga in attacker. Men också var man har sina svagheter och långsamma partier på banan. Det senare är bra för att på egen hand få flyt och flytta fram bromspunkter.
 
Sen är race bästa träning. Då är det lättare att tagga upp sig när man jagar, blir jagad. Men solklart bra är precis som mattias, lyssna på mer erfarna förare om vad de tycker man gör för fel. En del fel vet man ju redan om, men man vet kanske inte hur man löser dem. En del är ju bara nötning, men det gäller ju att inte nöta in felbeteenden..
 
Mattias skrev:
Ett hett tips är ju att be någon snabb typ titta lite på vad du gör. Jag har blivit illa sågad av Sandy Berlin till exempel, och han hade rätt i sina iakttagelser. Han kom med förslag på hur jag skulle ändra på det också.

Kan ju vara en idé.

Ord.


(Vad gjorde du för fel?)
 
Mattias skrev:
Ett hett tips är ju att be någon snabb typ titta lite på vad du gör. Jag har blivit illa sågad av Sandy Berlin till exempel, och han hade rätt i sina iakttagelser. Han kom med förslag på hur jag skulle ändra på det också.
Kan ju vara en idé.

Problemet är att hitta nån som säger nåt mer än, "det ser väl bra ut, kör lite
snabbare bara". :confused: Det var Miinins kommentar bla. Får väl låna Tattarn i sommar ;-)


La om det och började bromsa lite tidigare, men framförallt mindre för att få upp kurvhastigheten. Sen lägga upp ett "schema" där ska jag pricka bromsen, där ska jag svänga osv, sen när jag gjort det ett tag börjar jag försöka flytta fram bromspunkterna lite, men fortfarande hålla tempot i böjen, och för varje varv åka lite och lite fortare.

Se där, så min ide att inte tokbromsa utan koncentrera sig på farten och
spåret in i kurvan istället är inte helt fel då?


Mer konkreta tips tack :-)
 
Nåt som jag tror kan göra mycket är att förbereda sig mentalt. Gå igenom banan i skallen o försöka föreställa sig så verkligt som möjligt hur man ska köra. En stor del av RR är (åtminstone för mig som är skraj mest hela tiden) att försöka övervinna rädslan o låta bli bromsen trots att hjärnan skriker "stopp". Givetvis är tekniken en stor del men vågar man inte stå på kommer det aldrig gå fort, hur duktig man än är.

Försöker fortfarande omsätta min teori i praktiken... :näsblod
 
abstruse skrev:
Något som också är nyttigt är att gå runt banan.

:tummenupp Definitivt.. Det ger än man tror. Första gången man går en bana tror man inte sina ögon (åtminstone inte jag ;) ) Det ser helt annorlunda när man går sakta fram och kan se lutningar och ojämnheter än när man flyger fram men hjärtat i halsgropen, inte bara på kuperade banor som Knutstorp.

Tips, gå in i en kurva och vänd dig om så att du tittar baklänges längs banan. Det syns då väldigt tydligt hur banan är doserad m.m.
 
Last edited:
Investera i en logger. Jag o Torkel kör med AIM och vi kan sedan sitta och jämföra våra kurvhastigheter. Man kan lätt se om man kör inkonsekvent i en speciell kurva m.m.

Drevningen syns också mycket bättre om den funkar då man provar lite olika drevningsalternativ.
 
Deefred skrev:
Investera i en logger. Jag o Torkel kör med AIM och vi kan sedan sitta och jämföra våra kurvhastigheter. Man kan lätt se om man kör inkonsekvent i en speciell kurva m.m.

Drevningen syns också mycket bättre om den funkar då man provar lite olika drevningsalternativ.

Vilka säljer AIM i Sverige? Kostnad?
 
Deefred skrev:
Finns flera firmor som säljer AIM i Sverige.
Jag beställde min härifrån http://www.clearlight.com/~laukrace/2000/gauges.htm
och lät en kompis i USA sedan skicka över den för att undvika momsen. Det finns en speciell hojvariant, men jag kör med kartingversionen och bad om mc-typ speed pick-up.

Vilken modell har du och vad är det man kan mäta/få info om. Är lite lat och sitter på modem så det tar sådan tid att surfa runt. :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top