Träningsdäck - Slicks vs Supersport (mönstrade)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Tja, har möjlighet att köpa mönstrade inför gelleråsens 3 dags nästa vecka. Men vet inte om jag vill köra på Mönstrade racedäck (Metzeler Racetech) / Rennsport (hur bra är dessa, länge sedan jag körde på sånna).

Tror inte diskussionen har varit tidigare om Slicks vs Mönstrade vad gäller vilket däck som håller bäst och ger mest grepp. Själv har jag väll hört lite om att Slicks håller längre och ger bättre grepp. Men det är vad jag hört, men hur är det egentligen? Vill inte göra fel o köpa fel sorts däck som då kommer uppföra sig helt fel. Det som kanske är bra med de mönstrade är att de får upp tempen fortare. Det kommer väl inte vara så supervarmt på morgonpassen direkt.

Har kört mycket på båda och och dessutom blandat mönstrat fram och slicks bak och tvärtom. Jag känner ingen skillnad mellan slicks/mönstrat och jag tror det är ganska få som gör det.

Ja, slicks håller längre! Om detta äro vi överens!

Ja, Rennsport/Racetek är jävligt bra däck!

Edit: + Metzeler funkar bra redan innan dom är varma.

Swedie skrev:
Tja, har möjlighet att köpa mönstrade inför gelleråsens 3 dags nästa vecka. Men vet inte om jag vill köra på Mönstrade racedäck (Metzeler Racetech) / Rennsport (hur bra är dessa, länge sedan jag körde på sånna).

Tror inte diskussionen har varit tidigare om Slicks vs Mönstrade vad gäller vilket däck som håller bäst och ger mest grepp. Själv har jag väll hört lite om att Slicks håller längre och ger bättre grepp. Men det är vad jag hört, men hur är det egentligen? Vill inte göra fel o köpa fel sorts däck som då kommer uppföra sig helt fel. Det som kanske är bra med de mönstrade är att de får upp tempen fortare. Det kommer väl inte vara så supervarmt på morgonpassen direkt.

Fästet märker du nog inte så stor skillnad på, men livslängde är det dock lite skillnad på. Enligt mitt tycke iallafall.... Dock så jämnar det ut sig med att du kan ju sälja de mönstrade däcken...

Jepp 3 dagars juh så jag tänkte försöka få lite livslängd på dom. Fast ska nog tsöpa ett set Pirelli och ett set Metzler. 120/70 - 190/55 dock så jag kör rätt dimension även senare när jag får sponsdäcken (försenad leverans såklart).

Jag körde första träningen förra året (även då 3-dagars på gelleråsen) med just Rennsport och kan inte komma ihåg att jag hade några problem. Dock som du säger, slitaget verkar större på gå snabbare på de mönstrade.

Finns de som kör i åttor runt dig med mönstrade däck, så greppet är det nog inga problem med iaf. Klart du ska köra med sådana om det krävs för att du ska kunna köra alls, trots att de slits fort...

oscar skrev:
Finns de som kör i åttor runt dig med mönstrade däck, så greppet är det nog inga problem med iaf. Klart du ska köra med sådana om det krävs för att du ska kunna köra alls, trots att de slits fort...
Fan sao eläjk du äh! dos dakt dönt!

Nä, nu ska jag åka o köpa. Men orka, i stockholm av alla ställen.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back