Träning och mat vid nattarbete?

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Har sedan ett tag börjat jobba ständig natt. Innan jag gick över på natt tränade jag tre gånger i veckan efter jobbet på min arbetsplats men nu blir det mest ingenting.

När är bästa tiden att träna när man jobbar natt?
Jobbar oftast 21.30-07 och jag får inte riktigt ändan ur vagnen och komma igång.

Och hur äter ni andra nattarbetare för att undvika fällan med att ständigt småäta? (Sitter med en mazarin i handen och känner hur dåligt det är men hur god den ändå är:) )

Precis kommit hem från ett nattpass (17-06).
Sover till ca 12-13-14, beroende på hur trött jag är när jag vaknat. Frukost vid 14, gymmar ca 90 min, "lunch" vid 18, middag vid ca midnatt och "nattmacka" vid 05. Dom dagar som man är lediga på ser ut i stort sett lika förutom att det blir ett kvällsmål vid 23 ist för middag.
Man får helt enkelt pröva sig fram och det är detta som funkar bäst för mig:tummenupp

jobbar 19-07 Brukar äta som vanligt lunch vid 12 middag vid 17 sen en extra middag vid 22 - 23 och frukost vid 06

Det viktiga om du jobbar natt är att du inte försöker vända på dygnet på helgen till "normaltid" för att sedan jobba natt under veckorna... kroppen och kanske speciellt magen mår rätt dåligt av att växla dygnsrytm. Du blir konstant jet laggad så att säga...

Om du däremot försöker hålla nattrytmen alla dagar i veckan +/- ett par timmar givetvis så kommer du ju ganska snart kunna träna och äta på natten som övriga gör på dagen.

Jag sommarjobbade ett par sommrar hos nattskiftet på ericsson och en av de fastanställda där fick rätt stora problem med magen då han försökte extraknäcka som dykinstruktör på helgerna där han då var som mest aktiv förmiddagar/dagar för att sedan jobba natt hela veckan.. Hans kropp kunde aldrig anpassa sig till vare sig den ena eller andra dygnsrytmen vilket medförde att kistan pajade...

har jobbat konstant natt i 2 år och har tränat under den tiden. de jag tycker funkar bäst är att käka som vanligt. frukost vi kl 8 då jag kommer hem från jobbet sover till 14 tar någon form av protein grogg för att komma igång sedan iväg till gymmet efteråt blir de lunch. äter middag vid 7 tiden.

Har provat många olika ätplaner:P men har läst att natt ätande inte är bra för magen och man lätt lägger på sig. Min magen blir iaf upprörd om jag äter mitt i natten.
Har provat att äta lunch innan träningen men då blir jag så trött att träningen blir lidande. För mig funkar de bäst att gå upp och direkt till träningen.

Har provat många olika ätplaner:P men har läst att natt ätande inte är bra för magen och man lätt lägger på sig. Min magen blir iaf upprörd om jag äter mitt i natten.

Hur ser din dygnsrytm ut på helgerna och alla annan tid då du inte jobbar?!

Vad jag har hört är det inte natten i sig som stör magen utan snarare är det så att magen behöver en viloperiod/sovperiod under vilken man inte bör äta... OM man inte ställer om helt och hållet till natt-dygnsrytm kommer magen fortsätta att "vila" på natten och då blir den som sagt väldigt aRj om man proppar i den käk nattetid. Därför bör man alltså se till att vända dygnsrytm helt för att funka optimalt när man nattarbetar. Detta innebäör att man måste behålla natt-dygnsrytmen även under helger och kortare ledigheter.

Jag jobbar också natt, och fick dietistråd hos en tidigare arbetsgivare som funkar bra. Det går ut på att du inte ska äta någonting mellan 23-05, helst inte dricka något heller (men vatten funkar).

Jag käkar frukost på jobbet vid 6-rycket (slutar 7), så hinner kroppen smälta den innan jag går och lägger mig runt 8 (inte äta precis innan sänggående!). Vaknar vid 14-16 nångång, käkar direkt någon macka eller liknande innan middagen runt 17-18 (gärna senare). Efter 23 som sagt är det tvärstopp.

Funkar jättebra. Har käkat på natten några gånger och då skiter det sig.

Anledningen är att kroppen alltid är i nedbrytningsläge på natten oavsett om du är vaken eller ej, därför ska man inte käka på natten.

Övrig aktivitet på dagen funkar om du håller matreglerna.

Jag har jobbat natt i tre år nu och jag äter frukost när jag går upp på em (mellan 14-18 beroende på när jag slutade) och sen middag innan jag börjar vid 20, sen ett mellanmål mitt i natten (bananer, korv med bröd, fika etc.)
Sen en lätt frukost när jag kommer hem.
Har aldrig haft problem med magen även om det har hänt att middagen har fått vänta till 03 vissa nätter

Hur ser din dygnsrytm ut på helgerna och alla annan tid då du inte jobbar?!

Vad jag har hört är det inte natten i sig som stör magen utan snarare är det så att magen behöver en viloperiod/sovperiod under vilken man inte bör äta... OM man inte ställer om helt och hållet till natt-dygnsrytm kommer magen fortsätta att "vila" på natten och då blir den som sagt väldigt aRj om man proppar i den käk nattetid. Därför bör man alltså se till att vända dygnsrytm helt för att funka optimalt när man nattarbetar. Detta innebäör att man måste behålla natt-dygnsrytmen även under helger och kortare ledigheter.

Har ett rätt bra schema så jag jobbar 7 dagar ledig 7 så har en lång ledighet att vända om på. helger vet jag inte vad de är:P

som någon sa inget käk mellan 23-05 har jag också fått lära mig då magen och kroppen även fast man jobbar mycket natt inte riktigt vill vända på dygnet.

Har ett rätt bra schema så jag jobbar 7 dagar ledig 7 så har en lång ledighet att vända om på. helger vet jag inte vad de är:P

som någon sa inget käk mellan 23-05 har jag också fått lära mig då magen och kroppen även fast man jobbar mycket natt inte riktigt vill vända på dygnet.

Är du ledig så mycket så bör du nog som sagt undvika att äta för mycket på nätterna. Med tanke på ditt schema borde väl det bästa vara att äta en rejäl middag och därefter träna precis innan du måste till jobbet.
Att träna efter jobbet verkar meningslöst med tanke på att du då inte ätit på många timmar. Att träna utan att ha tillräckligt med energi är bortkastad tid.

Så ät middag vid 18.30, träna 20-21 och skotta sedan i dig ett "mellanmål" direkt efter träningen.. eller när du kommit till jobbet om du har möjlighet att äta där.

Jobbar 18-06 varannan vecka. Då blir det sova fram tills c:a 15-15.30. Upp och käka något lättare, typ frukost. Efter det är det bara dra till gymmet och tillbringa c:a 1h dära. Efter det käkar man bara något lite större så klarar man sig iaf till 22. :) Gymmar hellre 1h varje dag, än 1,5h varannan, alt. ha en ledig dag då och då. Funkar bäst för mig!

jobbar 19-07 Brukar äta som vanligt lunch vid 12 middag vid 17 sen en extra middag vid 22 - 23 och frukost vid 06
Låter väldigt bra tycker jag! Jag föreläser faktiskt om ämnet :) , försök att äta så lika som möjligt alltid, dvs, äter man frukost kl 6 så ska man göra det även när man jobbar natt... Innan läggdags. När man sedan vaknar så ska ju inte kroppen ha en till frukost utan en lunch...
på natten så går förbränningen ner och lagad mat är inte att rekomendera, mer mellanmålsliknande saker som frukt och ngn grovmacka funkar däremot!

Jag brukar inte vända tillbaka dygnet på helgen mer än +/- några timmar. Men jag behöver helst 7-8 timmars sömn i sträck och det där med att gå och träna på en gång var riktigt tungt. Morgontrött är jag visst oavsett vilken tid jag vaknar.

Har hört andra säga det där med att inte äta efter midnatt och tänkte försöka med det. Fick höra av en gammal räv på bygget här att välling är det som funkar bäst framåt småtimmarna när hungern gör sig påmind.

Tränade precis innan jag gick till jobbet.. får se hur det funkar.

Det är en klassiker med nattjobb - man blir med tiden, allt mer apatisk och tar sig inte för att göra något för att man är "trött" hela tiden - inte som "sömnig" utan man är "Deng" på nåt sätt...

Eftersom kroppen är van att sova på dagarna så blir man trött på dagen även de perioder man är ledig, så i praktiken har man mindre "användbar fritid" när man jobbar natt jämfört med dag...

Man ska äta tidigt på kvällen och sedan bara äta nån frukt under natten
Det är lätt att bli fet när man jobbar natt

Lägg träningspasset innan du går till jobbet. Se till att det är mörkt i sovrummet även om det är strålande solsken ute och se till att du sover 7-8timmar då du ska jobba.

Har själv jobbat natt i mer än 5år...

Jobbar med distribution, jag ställer alarmet kring 18:00, äter "frukost" d.v.s. middag;
pasta med korv/köttbullar, pytt i panna osv.

Kutar med en massa kolli in på bilen och runt på terminalen, så där får jag min "träning".
Sen så in och ut ur lastbilen, upp på flaket, ut med kollin, ibland pallar, så det är ju motion i sig hela natten.

Dricker vatten under kvällen några gånger ifrån 21-snåret fram tills 00-01 någonting.
Sen på morgonkvisten kommer lite dumheter, då man svänger in på en bensinstation och ger sig själv en belöning.

Hemma 07-09 någonting, en dusch och möte med John Blund
Repetera

Jag har ett s.k. no-life Jobba-Äta-Sova

Lördagar brukar jag gå och lägga mig på kvällen, för att vända tillbaka dygnet tills söndagen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti