Träna skotträdd hund

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vill börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på hundar och dess träning.

Nu är det snart nyår och vare sig man vill eller ej kommer det att pangas massor av smällare och andra fyrverkerier.
Vet att en del hundägare fasar för att fira nyår och deras hundar ligger hemma med panik och skakar.
Vad tror SH-eliten om att spela upp fyrverkeriljud hemma för att vänja hunden?

Vet att det finns filer att tanka hem. Någon som testat? Även med den allra räddaste "varianten"?

//Mark

Last edited:
Jag skulle göra det på en promenad, gå med hunden, långsväng. Smäll till nån gång ibland, du ska inte bry dig alls i smällen. Gå bara vidare. När hunden är tillbaka i sitt lugna tillstånd igen så kan du belöna. Låt den vara ifred tills den har hämtat sig.

Jag skulle göra det på en promenad, gå med hunden, långsväng. Smäll till nån gång ibland, du ska inte bry dig alls i smällen. Gå bara vidare. När hunden är tillbaka i sitt lugna tillstånd igen så kan du belöna. Låt den vara ifred tills den har hämtat sig.

Vad tänkte du smälla med?

Hade jag haft hund hade jag börjat så lågt att hunden inte blev rädd. Sen låååångsamt ökat volymen. Till slut bryr sig inte hunden om rejäla smällar. Fast det är ju i min lilla oerfarna hundvärld det...

:tummenupp
Och för att poängtera det du skriver sist, man skall absolut inte börja tycka synd om eller krama om hunden, då förstärker man känslan av att det är något farligt.

Jag laddade ner en ljudfil med nyårsraketer och smällare som jag spelade ganska högt i lägenheten med jämna mellanrum några veckor innan min pälskorvs första nyår. Jag vet inte om det fungerade men hon är i alla fall lugn som en filbunke varje nyår.

Jag kan se om jag hittar ljudfilen igen om du vill?

Vad som helst, knallpulverpistol, sånna där man slänger i backen. Volymen spelar inte så stor roll.

Du ska kanske inte börja med en power king. Men du ska nog inte heller avsluta med en power king.

Vänj hunden vid det plötsliga ljudet bara.

Jag laddade ner en ljudfil med nyårsraketer och smällare som jag spelade ganska högt i lägenheten med jämna mellanrum några veckor innan min pälskorvs första nyår. Jag vet inte om det fungerade men hon är i alla fall lugn som en filbunke varje nyår.

Jag kan se om jag hittar ljudfilen igen om du vill?

Jag tog med mig min ut i skogen när han var välp, han o gubben stod kvar så tog jag med mig studsaren och gick 100m bort. Sen sköt jag.

Han hade ryckt till o funderat på vad det var, sen drog han raka spåret mot mig och kom med svansen i vädret.

Vi har aldrig haft några problem med smällare.

WTF, kan ingen som haft en riktigt skotträdd hund berätta hur man gör istället?

Skojjade lite bara... all input är bra input!

Kan inte nog understryka att man ABSOLUT inte får visa hunden att det är farligt.
som att ta upp den eller klappa den om det smäller.

Positiv återkoppling. Hunden ska lära sig att förknippa det som skrämmer den, med kul saker: bus med husse, godis eller något liknande.

För att träna detta, så kan man använda startpistol (om man har sådan) eller annat som smäller ordentligt. Börjar på avstånd från hunden och dämpat och kan sedan gradvis öka det obehagliga ljudet. Den som är med hunden, ger godis och positiv uppmärksamhet medans ljuden trappas upp. Så tränar man ofta jakthundar. Nästa steg om det är fyrverkerier, är ljus och visslanden och då får man ta till lite fler knep och t.ex. inspelat ljud.

Är hunden redan skotträdd eller fyrverkerirädd, får man ta det varligt till en början och se till att hunden är lugn och avslappnad, för att sedan under distraktion utsätta den för kortvarig exponering.

Det är olika på olika hundar, men själv har jag använt den linje som Ricken, Alex och TomK beskriver. Nu kan jag inte påstå att han är helt orädd när det smäller men han söker upp husse eller matte för trygghet istället för att gömma sig under sängen och skaka.

Min hund gav jag upp på, den är livrädd om någon skjuter i en annan kommun men tycker det är svinkul när jag skjuter. Brukar innebära att det finns något dött så då är det tydligen ok.

Fyverkerier och åska samma problem, desto tystare desto värre. Provade alla tänkbara metoder när den var valp, men medfödda defekter som skotträddheten och panik inför blanka golv och trappor är kvar.

Men den har inga problem att ligga i ett gnistregn från en svets eller vinklelslip, öppna uthäv och liknande skiter den oxå i.

Det här med djupt ingrodd skotträdsla är riktigt svårt (om inte omöjligt?) att bli av med... Vissa pratar om att deras hundar är skotträdda för att de rycker till och söker lite tröst av matte/husse, men de riktigt skotträdda är de som likt Skäggo säger nästan skakar ihjäl av rädsla för nåt som skedde flera mil bort.
Vi hade ett kompispar vars jack russel tant hade detta problem, det gick tyvärr inte att hjälpa henne heller pga den extrema rädsla...

Det jag själv gjorde när vi fick vår labbe (8v gammal på Lucia) var att köra Black Hawk Down på repeat hemma... Jag började på låg volym och höjde typ två steg per dag, resultatet var att han gärna sover brevid baslådan när det spelas krigsfilm och att han redan första nyåret (10v gammal) klarade av att gå ut och kissa/bajsa runt midnatt utan att bry sig.

Min hund gav jag upp på, den är livrädd om någon skjuter i en annan kommun men tycker det är svinkul när jag skjuter. Brukar innebära att det finns något dött så då är det tydligen ok.

Fyverkerier och åska samma problem, desto tystare desto värre. Provade alla tänkbara metoder när den var valp, men medfödda defekter som skotträddheten och panik inför blanka golv och trappor är kvar.

Men den har inga problem att ligga i ett gnistregn från en svets eller vinklelslip, öppna uthäv och liknande skiter den oxå i.

Så att prova med ljud från stereon från lägsta möjliga och sen stega upp en plupp om dagen är inte ens att tänka på?

Ofta är det ju inte enbart smällen utan fräsandet från raketen och det blinkande ljuset också.

Jag tror inte det går att träna bort på en skotträdd hund, att stegvis vänja en inte ännu skotträdd hund borde funka dock.

Våra Collies var skotträdda som tusan, så det var bara till att spela musik på hög volym för att dränka smällarna och dra ned persiennerna åt det håll raketerna skjöts.
Annars finns det piller som zonkar jycken till zombiestadiet...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back