Träffade en häftig herre

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Vill bara berätta om en man jag mötte igår på OKQ8 vid Djuphamnsvägen. Var ute med min XT660Z och stannade för att tanka, en äldre herre kommer fram och börjar titta och prata lite. Vi står och tjattrar lite och han berättar om hur han kört sen han var mycket ung, hur han på 50-talet körde uppe i fjällen med sina vänner och hur vägen mellan Uppsala och Stockholm fortfarande var grus.

Av rent intresse frågade jag honom om han fortfarande körde, eller när det sist var han körde. Till min förvåning så körde han senast i somras, och han hade planer på att köra i år igen. Då frågade jag lite oartigt om hur gammal han var, varpå han svarade att han fyllt 80 i år!

Mycket imponerad var jag, hälsade att jag hoppades att få träffade honom på vägarna i sommar. Då körde han iväg i sin BMW 335 cab med 305 hästar och dubbla turbo. Vilken jävla krutgubbe :hihi

Gubben hade säkert trimmat Bimmern med, man får lätt ut 370hk med bara programvara ur 335:an. Har också stött på några häftiga pensionärer. En tant i 85 årsåldern bara längtade efter att få sitta bakom en motorcykel igen, hon hade åkt med sen hon var väldigt liten och hade massa kort på väggarna från alla motorcykelsemestrar hon hade varit på tillsammans med sin man. Jag tyckte det var coolt iallafall. Man kanske ska ta henne på en tur i sommar :D

Gubben hade säkert trimmat Bimmern med, man får lätt ut 370hk med bara programvara ur 335:an. Har också stött på några häftiga pensionärer. En tant i 85 årsåldern bara längtade efter att få sitta bakom en motorcykel igen, hon hade åkt med sen hon var väldigt liten och hade massa kort på väggarna från alla motorcykelsemestrar hon hade varit på tillsammans med sin man. Jag tyckte det var coolt iallafall. Man kanske ska ta henne på en tur i sommar :D

Var det så längesen du fick ligga? :kramas

Var det så längesen du fick ligga? :kramas

Nja, har ju både fru och barn :D
Tänkte mera på att göra tanten glad innan hon dör. Men tar man med henne på den snabbe så lär man väl åka dit på vållande till annans död. (Hjärtattack vid häftig acceleration) :) Jaja, jag gillar att ett motorintresse inte växer bort med tiden. Jag ska köra sporthoj tills jag är 80-85 år :banana

Klart du ska ta med tant :yoparty

Klart du ska ta med tant :yoparty

Jag lovad faktiskt min farmor när jag var runt 5 år att jag skulle köpa en motorcykel med sidovagn och att hon skulle få följa med. Tyvärr så dog min farmor innan jag hann ta mc-kortet så det känns väl sådär. Men livet har sin gång.

Träffade en liknande gubbe utanför OKQ8 vid Bergshamra förra sommaren.
Liten bräcklig gubbe på en z 250 typ i åttioårs åldern, han hade kört hoj sedan 15 års åldern med undantag för några år under kriget:näsblod

Nu sa han att han hade fått köpa en liten hoj för han hade krympt med åldern! :yoparty

Jag lovad faktiskt min farmor när jag var runt 5 år att jag skulle köpa en motorcykel med sidovagn och att hon skulle få följa med. Tyvärr så dog min farmor innan jag hann ta mc-kortet så det känns väl sådär. Men livet har sin gång.

Ännu en större anledning att ta med tant :tummenupp

Träffade en liknande gubbe utanför OKQ8 vid Bergshamra förra sommaren.
Liten bräcklig gubbe på en z 250 typ i åttioårs åldern, han hade kört hoj sedan 15 års åldern med undantag för några år under kriget:näsblod

Nu sa han att han hade fått köpa en liten hoj för han hade krympt med åldern! :yoparty

Det finns en farbror som jag brukar se titt som tätt på rosenhill, han kör en Ninja 250, han är nog 75 plus iallafall, verkar störtskön.

Det här är ju en av de roliga grejerna med att åka hoj. :) Det verkar som att hojen är en isbrytare och öppnar upp för samtal, ofta vid tankning av någon anledning.

En lite "äldre" dam ringde till oss på SMC´s kansli, och ville gärna att vi tog bort hennes pappa, från medlemsregistret. Min kollega, så på hans data, att han han var långt över det vi tror är sista "hoj-åknigs datum" - och kom med en trevlig kommentar om detta!
- Nähä sa, dottern - han dog lyckligt när han åkte på sin MC!

Själv slutar jag nog med killarna på bilden - från sporthoj.com....

Bifogat

• sporthoj com old men.jpg
    sporthoj com old men.jpg
    88.6 KB · Visningar: 218
Det här är ju en av de roliga grejerna med att åka hoj. :) Det verkar som att hojen är en isbrytare och öppnar upp för samtal, ofta vid tankning av någon anledning.

Då blir alla som barn på nytt. Det är kultur, inte någon jävla brud från konstfack som spelar psyksjuk, det är bara sjukt.

Får fundera om det är värt det :) Jobbigt om löständerna lossnar i 300 bara ^^

Silvertejp :tummenupp

Kom på att det kom fram en man till mig i 60+ åldern och undrade vad det var för en fräck maskin jag körde.
Berättade lite om den och han verkade tända på alla cylindrar.

Går det att köpa en liknande som denna någonstans var en av frågorna.

Det slutade med att han skulle nog allt ta en tripp till bike och kolla på motorcykel igen :D

Jag vart ganska stolt över mitt bygge då :kär

Javisst är det så.. Spec många äldre har jag stött på.
Mycket trevligt :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park