Toyota Avensis blåser kallt

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej,

Avensisen började blåsa kallt från fläkten idag påväg till jobbet.
-98 1.8.

Problemet uppstår när motor når arbetstemp, den blåser varmt i ca 5-10min.

Kylarvätskan är OK.

Låter det bekant?

En Yota som brakat. Är det möjligt?!

Kan vara termostatet som inte fungerar rätt eller så kanske du har haft för lite glykol så något frysit sönder i värmepaketet.

\Masonit

Kan vara termostatet som inte fungerar rätt eller så kanske du har haft för lite glykol så något frysit sönder i värmepaketet.

\Masonit

jag har svårt att tro att termostatet sku ha några större fel, för den når arbetstemp bra och rör inte sig 1mm därifrån efter att jag nått den.

detdär är faktiskt ingen omöjlighet med för lite glykol, eftersom utetempen ha rört sig vid -30c strecket.

Iofs. så blandade jag "50/50" och då står det på att det tål -38c.
Men gick det redan 45/55 så kan -30c vara nära.

En Yota som brakat. Är det möjligt?!

Grannens diesel Avensis som han har i jobbet med max 10k på mätarn pajade vattenpumpen på. Som i sin tur gjorde att topplocket for. Dyrt som faan om han skulle betalat själv men tror Toyota stod för det trots att garantin gått ut.

Jag hade liknande problem med en gammal VW Jetta en gång. Det började komma lite värme, men när motorn blev ännu lite varmare så blåste det bara kalluft. Vilket är sådär lagom roligt när det är vinter och -15 till -20 grader ute.

I den så satt det en slags skyddsventil (överströmmningsventil?) som skulle skydda värmepaketet från att få för varmt vatten och det var den som hade kastat in handduken.

jag har svårt att tro att termostatet sku ha några större fel, för den når arbetstemp bra och rör inte sig 1mm därifrån efter att jag nått den.

Mätaren i panelen finns där bara för att visa när det är dags att stänga av motorn, inget annat. Plugga i datorn så skall du se att det är ett ganska stort temp-område den rör sig genom trots att mätaren står still.

Nu har ju det iofs inte med ditt problem att göra, ville bara påpeka att man inte skall lita för mycket på instrumenten i panelen.

Mätaren i panelen finns där bara för att visa när det är dags att stänga av motorn, inget annat. Plugga i datorn så skall du se att det är ett ganska stort temp-område den rör sig genom trots att mätaren står still.

Nu har ju det iofs inte med ditt problem att göra, ville bara påpeka att man inte skall lita för mycket på instrumenten i panelen.

Instämmer. Detta ser man tydligare på vissa bilmodeller, t.ex. Alfa 156. Man ser t.o.m. när termostaten slår till för då sjunker nålen synbart ett par sekunder.

M.a.o. beror det på vart tillverkaren placerat sensorn till nålen i panelen. På in-sidan, bland-sidan eller i en vattenkanal i blocket.

*/ ?>
Back