Touring-koma upplevelser?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Fråga: Någon fler som upplevt touring-koma?

Förklaring:
För några år sedan så ringde brorsan och hade kris, jag behövdes i företaget han har inom 24 timmar. (en annan guide hade blivit sjuk)
Problemet var att jag var långt inne i Norge och hade 103 mil hem. Jag körde non-stop hemmåt och efter säg 13 timmar så fick jag "minneslucka" och hajade till typ 15-20 mil närmare hemmet. Har total minneslucka om att jag kört en viss sträcka. Måste ha kört på autopilot... Jag har döpt fenomenet till touring-koma i denna tråd.
Självklart dumt att köra så länge utan längre uppehåll.
någon fler än mig som upplevt detta?

Jopp det där jag jag varit med om. Samma fenomen som när jag cyklar eller joggar "långt". Jag kan helt plötsligt inte förnimma delsträckor som jag vet att jag sprungit.

144 mil på två dagar, längsta etappen runt 90 mil i ett svep. E4 också. Kommer inte ens ihåg att jag har vart å tankat i vissa städer. Såg på visa-kortet att jag vart å flängt på massa olika ställen, inte ett minne av det.

Det händer med bilen, man startar hemifrån på väg till jobbet och det nästa som händer är att man svänger in i jobbgaraget inne i stan. :va

På hoj är jag för grön än så länge så där sitter jag på helspänn hela tiden, men det kommer väl...

Har varit med om samma fenomen i bil jag med, men aldrig på hoj.
När man kommer på sig själv blir man nästan lite rädd, undrar om man fifflat för mycket med stereon eller hur man kunde missa några mil väg.

De händer tyvär rätt ofta me bilen....jag åker ganska långa sträckor via jobbet å på eftermiddagarna så kan ja komma på mig själv me att ha missat en hel stad ibland....ganska skum känsla, men hoj e ja så ny på så där e man me på ett helt annat sätt tycker jag.... å de e väl de som e de bästa me att köra hoj,man tänker enbart på de då

There is a widespread belief that alien beings have traveled to Earth from some other planet and are doing reproductive experiments on a chosen few.

Dom tar ofta hojåkare som kör långt eftersom vi ändå kommer att ha ont i röva:)

Last edited:
There is a widespread belief that alien beings have traveled to Earth from some other planet and are doing reproductive experiments on a chosen few.

:rofl

:näsblod :D

Touring koma har aldrig hänt mig på hoj, men som många andra säger, i bilen. Särskilt på väg hem från jobbet när man är seg och sitter och funderar på nåt.

Jo, den typen av koma kar nog många varit med om någon gång. Körningen, vare sig det är hoj eller bil, är monoton och kravlös och går på rutin, ofta motorväg, tankarna är någon annanstans...:rolleyes:
Min värsta långkörning var hem till Gbg från Luxemburg via moseldalen, i början av 90-talet. Mitt uttagskort strulade och vi fick inte ut kontanter, så vi nådde en decision point. Antingen skulle pengarna vi hade räcka till hemresan inklusive färjor, eller till två övernattningar till. Vi satsade på hemresan, och kom hem 125 mil senare. Lämnade Luxemburg på morgonen, kryssade i maklig fart längs moseldalen under dagen med många pauser, och när solen gick ner gick vi ut på Autobahn och lyfte trottlarna. Hemma i Gbg vid 05 ungefär. Koooma... :rolleyes: :tungan

Varit med om värre.
En kompis med sömnstörningar (borde inte köra hoj) fortsatte rakt fram i en rödlyktad korsning i Danmark.
Körde ifatt och fick stopp på honom.
"Är du trött?"
"Ja."
Somnade ögonblickligen i diket iklädd skinnställ och integralhjälm.
Litade aldrig mer på honom i trafiken.

Varit med om värre.
En kompis med sömnstörningar (borde inte köra hoj) fortsatte rakt fram i en rödlyktad korsning i Danmark.
Körde ifatt och fick stopp på honom.
"Är du trött?"
"Ja."
Somnade ögonblickligen i diket iklädd skinnställ och integralhjälm.
Litade aldrig mer på honom i trafiken.

Först :skrämd av tråden! Sedan ännu mer :skrämd av detta! Vad tusan! Sömnstörningar och körkort... :huvet

Det låter inte alls bra med "koma" körningar. Även om man har brottom och ska långt så glöm inte bensträckarna och kaffet! De gör underverk. Låt inte hjärnan stanna av så för efter det kommer tröttheten smygandes alldeles för snabbt.

Såg ett program på discovery för ett par år sen i detta ämne. Inte helt ovanligt att amerikanska bilister påstår sig ha sett ufon under dessa drömmperioder :D

Tycker att en sträcka man kör många gånger har en tendens att liksom, försvinna. Pendlarfenomen? Skulle vara kul att veta hur många pendlare som faktiskt upplever och registrerar sträckan varje gång. Däremot verkade sinnena vara helt i sin ordning när det gällde risker och handlingsberedskap. Finns mycket vilt i den regionen och vid de tidpunkterna rantar de omkring också. Kan det vara så att hjärnan rationaliserar bort "överflödig" information,Kunde ju vara lite värre att hitta bilen innan man hade egen P-plats...

Kör man långa touringetapper tror jag definitivt att milen kan försvinna ur minnet, men tror inte det per automatik innebär att reaktioner och handlingsberedskap är sämre, (Skrotnissens exempel undantaget). Vem bryr sig om att memorera 10-tals mil med granskog där vägen är som en brandgata.

Har varit på en föreläsning någon gång i forntiden där detta fenomen togs upp, alltså att man
upplever ett slags minneslucka och inte är säker på hur tog sig till nuvarande position...
Det sades vara helt normalt och i de allra flesta fall ett tecken på att man på ett avspännt sätt
har koll (alt. tror sig ha koll) på vad man sysslar med.
Föreläsaren (minns inte namnet) kallade det att vara "omedvetet kompetent" vilket var bättre
än att vara "medvetet kompetetent" för då blir man lätt farligt kaxig.
Att vara "medvetet inkompetent" var också ok, då man i alla fall vet att man har begränsningar.
Men stor varning för de som är "omedvetet inkompetenta":skrämd .

Hittils har jag bara tourat i bil... Värsta dagsetappen var Budapest-(Wien-Nürnberg)-Berlin ca 130 mil motorväg. A9´an är ett sömnpiller utan dess like. Vid 22-tiden på kvällen då kilometertavlorna visade mindre än 200 kvar så kändes det som jag var framme när som helst. :rolleyes: Nää, dagsstint på 70-80 mil på 10-12 timmar tycker jag känns lagom.

Upplevde det i veckan när jag körde till arlanda.... tjong poff, framme

Inte normalt sett, men har jag druckit mig aspackad och kör bil längre sträckor händer det att jag får minnesluckor. ;)

Jepp! Min första "touring" med en XT600 till Sundsvall från Stockholm. Sista fem milen fattades plötsligt.
Det var sen fredag och jag hade slitit hund den veckan.

Trött var bara förnamnet. Så smart var det nog inte, men jag var ju 22 och trodde som alla andra i den åldern världen och allsköns lagat var mindre än min ork och förmåga. ;)

/Henning!

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back