Touring ADHD style, part IV

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Solen lyste från en klarblå himmel när Herr Masterlord anlände till det nyförskaffade garaget.
Trafiken låg tät på Europaväg 20 strax intill, och dieselavgaserna från den lastbil som accelererade uppför backen, bildade ett stort moln, vilket medförde att trafikanterna bakom densamme genast kastade sig i omkörningsfilen för att undkomma detta gissel.

Vinden brusade i trädtopparna, och fiskmåsmamman flög som vanligt i cirklar över garagelängan för att kunna ha uppsikt över sina två måsungar som sprang omkring på gräset.
Herr Masterlord öppnade garagedörren samtidigt som han drog med ena handen genom håret.
Han böjde sig ner, för att på nära håll beskåda det Bridgestone BT-014 han hade inköpt dagen innan. Idag hade han nämligen bestämt att han skulle slita bort den halkiga ytan, som vanligtvis finns på nya däck.

Samtidigt hör han ett ljud bakom sig, och han förstår genast att det är bäste Herr Felix i sin
Saab 9-5 Aero som lika ståtligt som vanligt gör entré. Aldrig förr har väl en sådan här respektabel herre gjort en mer pompös entré än just idag.
Med bestämda steg kliver han fram mot garaget, samtidigt som han svänger lite nonchalant med skinnjackan. Han stannar vid garageöppningen, och plockar ut sin blanka Shoei-hjälm ur sitt skyddande tygstycke.
Herr Felix och Herr Masterlord tittar kort på varandra utan att säga någonting. De bara nickar samstämmigt mot varandra, som en bekräftelse på att idag ska det bli en tur som ger mersmak.

M har redan startat sin hoj som står och mullrar på tomgång. F tar med ack så van, men ändå varsam hand ut sitt lilla skötebarn, som han så ömt vårdar.
Snart är all skyddsutrustning på plats, och det är dags för avfärd.
I fönstren på bostadshusen intill står det fullt av människor, som med beundran i blicken ser dessa två hjältar ge sig ut i den hårda skoningslösa trafiken.

M svänger runt huset och ut på gatan. Han känner att bakhjulet känns lite ostabilt, det vill liksom kana iväg både hit och dit. De stannar för rött ljus, och i bilen intill sitter en mor och far med sin lille son i baksätet. Pappan tittar drömmande mot dessa undersköna hojar, och minns sin egen ungdomstid på sin gamla blåa Puch Dakota av årsmodell 1974.
Mamman, en blond bimbo, stirrar ogenerat vilket man kan förstå, för vilken dam skulle inte vilja sitta på bönpallen bakom dessa ståtliga herrar? Lille sonen i baksätet sitter bara och kletar glass mot rutan, och verkar inte alls ha förstått vad som pågår utanför.

F & M står och gasar lite hetsande mot varann, för det gäller ju att vara beredd när det slår om till grönt ljus. Som ett brev på posten kommer signalen efter ca 12-13 sekunder, och de blänkande transportmedlen åker med hög fart iväg…..

Nä, det här kommer ju att ta för lång tid.

Vi gör sähär istället……….

Förhållandena var i alla fall perfekta nu när bakdäcket skulle slitas in.
Vi åkte ut på några kurviga vägar runt Alingsåstrakten, och nedläggen var ganska försiktiga i början. Efter ca 6-7 mil var det dags att åka tillbaks till Alingsås och tanka.
När vi sedan körde vägen via Ödenäs till Hindås började det kännas bättre.
Beläggningen på denna väg var inte den bästa, men den svängde i alla fall rätt gött.
Vi kom ikapp en röd R1 och en annan sporthoj, vilket märke hann vi inte se när vi blåste om dem.

Väl inne i Hindås har vi ju höger-vänster kombinationen som man kan lägga ner rejält i, och efter några vändor där kunde man se på däcket att man lyckats bra.

Sedan blev det den omtalade vägen över Härskogen till Lerum.
Vilket otroligt härligt grepp det var i däcket! Man kanske borde byta framdäcket också om man fick pengar över. Kollade datumet på det däcket, och fick till min förvåning se att det var tillverkat i Oktober 1996!!!!!

Väl tillbaks i Maffiadistriktet var det dags för lite stunts på Borgens industriområde.
Vi kunde kanske hållit på längre, men när det kom ut en ful snubbe ur en byggnad och glodde rejält samtidigt som han pratade i telefon, tyckte vi det var bäst att åka. Skulle inte förvåna mig om den surkuken ringde farbror blå…

Tro det eller ej, men Masterlord gjorde sitt livs första stoppies trots det gamla hårda framdäcket. Första försöket lyfte det kanske 5 cm,
men sen blev det högre, gissningsvis 40-50 cm. Detta kommer med all säkerhet att bättras på och även dokumenteras med kamera.
Felix slangade på fram och tillbaks, och lyckades väl bättre än Masterlord i alla fall.
Sedan på tillbakavägen gjorde Felix en wheelie-omkörning av herr Masterlord.
Upp på slangen och gasa till varvstoppet var det som gällde.

Både F & M var lyriska efter denna lyckade kväll på två hjul, som verkligen gav mersmak.
Lyckan var total och humöret på topp när vi motvilligt var tvungna att parkera hojarna igen.

Felix, du har säkert en del kommentarer också???

/Masterlord

sven666 skrev:
men va fan lord.. har du skrivkramp ? :p
Njae, det säger ju inte så mycket om jag skriver:
-Vi åkte lite igår, det var kul... :)

Tänkte jag skulle beskriva in i minsta detalj, fast det hade nog blivit en hel roman, och så mycket tid har jag inte... :3freak
Jag fick banta historien rejält istället...

alltid lika kul å läsa om era små seniorturer i skogarna!!

Last edited:
fint

mycket fin berättelse av dig m.

hoppas att man snart kan säga.."Nej men jag har sett filmen" :)

Jag var uppe i a-sås igår o kika lite på torget men inga hårda knutters syntes till... :confused:

Blev nästan pålurad en ducce 916 sps av patrik på biscaya me..det e som att gå runt i en kombinerad godis & leksaks affär när man kommer dit..

Men ni verkar inte vara lagda å pasta hållet så ni kanske inte förstår mig riktigt...

/peppo

Masterlord skrev:
Häng på så får ni uppleva live hur kul vi har!!!! :banana

de e bättre du följer me oss... ville lämna in bågen på service idag men då har dom stängt verkstan!! va e de för service?? dom kan ju inte stänga bara sådär...

Peppo skrev:
Jag var uppe i a-sås igår o kika lite på torget men inga hårda knutters syntes till... :confused:
/peppo

Som vanligt sitter man på arbetstid och föröker fixa barnvakt.
Sen stressar man hem, hämtar barnen, gör middag och kör dem till barnvakten. Lite tråkigt att man vet så sent om man kan åka ut, att man inte hinner kolla med några andra... :4skrika

Vilken tid var du i Alingsås då?

GSX-R Micke skrev:
de e bättre du följer me oss...

Ja, fast Ni gör ju precis som vi i Alingsåsmaffian, ringer varann och sen åker själva, utan att meddela de andra via sporthoj. :gnissla Fast oftast är ju tiden knapp, och man åker ju hellre än att sitta vid datorn för att se om någon kanske är intresserad... I dessa regntider är varje minut av solsken väldigt dyrbar...

Men vi får fanimej samlas snart och köra lite...

Masterlord skrev:
Som vanligt sitter man på arbetstid och föröker fixa barnvakt.

Tror runt ½ 6 - 6 nånting...

såg bara en hoj, en svart vfr eller nått sånt.Han heja, jag heja sen skildes vi åt..

Peppo skrev:
Tror runt ½ 6 - 6 nånting...

såg bara en hoj, en svart vfr eller nått sånt.Han heja, jag heja sen skildes vi åt..
Vi åkte iväg strax innan kl 18, så vi kan inte ha varit långt ifrån varann...

Masterlord skrev:
Vi åkte iväg strax innan kl 18, så vi kan inte ha varit långt ifrån varann...

Nej...för jag tyckte att jag hörde nått surrande hysteriskt välbekant ljud men jag kunde inte lokalisera det...

FRÅGA? Hur går favvorutten för er runt a-sås det går ju rätt fort upp dit..
Om det fins nån okänd §uper §kön krokig väg runt hörnet..

Tacksam för svar snarast..
Ska nämligen ut å ta en snabbis me tjejen i eftermiddag å hon behöver mjukas upp lite inför sommaren...(jag me iåförsig)..

/peppo

Peppo skrev:
FRÅGA? Hur går favvorutten för er runt a-sås det går ju rätt fort upp dit..
Om det fins nån okänd §uper §kön krokig väg runt hörnet..

Tacksam för svar snarast..

/peppo
Alt. 1: Om du kommer från Borås kan du ta höger när du kommer till E20 i Alingsås. Kör mot Stockholm ca 5 km, sväng sedan höger mot Ljurhalla. Denna vägen har bra asfalt, förutom de sista kilometrarna. Rätt sköna svängar också.
När du sen kommer till Ljurhalla, kan du svänga höger mot Borås. Därifrån till Borås e det ca 30-35 km nånting.

Alt. 2: ca 7-8 km innan du kommer till Alingsås kan du svänga vänster mot Hemsjö. Avfartsvägen är precis där 70-vägen övergår i 90-väg. (Man kan efter ca 2 km svänga vänster mot Ödenäs och Hindås, denna väg svänger skönt, men det är nylagt oljegrus och allmänt dåligt underlag.)
När Ni kommer till Hemsjö och E20, kör ut på E20 (Tråkigt) mot Göteborg, sväng sedan av till höger vid den planskilda korsningen i Floda. Kör sen vänster in mot Floda centrum, och fortsätt mot Stenkullen och Lerum. Vid första rondellen, tar du vänster och kör uppför en backe och under E20. Sväng vänster efter tunneln, och sedan första till höger mot Härskogen. Halva Härskogsvägen är helt underbar med kraftiga svängar, andra halvan lite sämre beläggning. När vägen tar slut kan du välja Höger mot Landvetter, eller vänster mot Hindås tror jag. ör du till Hindås e vägarna ganska ok via Bollebygd tillbaks till Borås.

Vare sig du väljer något av dessa alternativ, eller tar egna vägar, hoppas jag Ni får en härlig tur!!! :tummenupp :D

/Masterlord

Masterlord skrev:
Vare sig du väljer något av dessa alternativ, eller tar egna vägar, hoppas jag Ni får en härlig tur!!! :tummenupp :D

/Masterlord

Tackar så mycket..åkte faktiskt härskogen i helgen fast me bil+släp å de ska man inte underskatta heller..vad sugen jag blev på att åka där igen..å upplevelsen blev inte mindre erotisk när vi hade soffan göteborg från ett svenskt möbelföretag i släpet på vägen hem :drool

/peppo

Peppo skrev:
å upplevelsen blev inte mindre erotisk när vi hade soffan göteborg från ett svenskt möbelföretag i släpet på vägen hem :drool

/peppo
Jag hoppas du körde av vägen vid en rastplats utmed härskogsvägen, och testade soffan??? :hihi

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul