Totalt jätteny...

Rybergs

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Sparar...
23-årig studerande göteborgare. Har sneglat på mc länge, och nu är det dags.

Skulle gärna vilja ha tips av er som bor i staden angående vilken körskola som gäller. Att få en bra lärare är ju värt mycket...

Är just i farten att köpa utrustning och inte bestämt mig riktigt än för vad det blir. Helst så billigt som möjligt. Norskarna på mölndalsvägen har ju (förhoppningsvis fortfarande) ett paket med stövlar, allvädersbyxor, allvädersjacka, ryggskydd, handskar och hjälm för 5000 eller vad det var. http://www.elspecialisten.se/ har ju annars jacka & hjälm för 2k. Det jag funderar på är hjälmarna, kan man lika gärna vara utan som att köpa en sådan, eller är det lika bra som allt annat (ej glasfiber)?
 
Last edited:
Välkommen! Vad gäller utrustning så spring inte och köp nytt när
du inte haft hoj förut.
Utrustningen beror på vad du tänkt dig för hoj, allväder är nog
bra men skinnställ är bättre. Försök hitta begnat ställ allväder
eller skinn.
 
Välkommen!

Tänk en sak när du köper skyddsutrustning: Detta ska jag ha på mig när jag vurpar.

Vill du ha en hjälm för 1500:- på skallen när du kanar ned för E4'an i 140 blås på arslet?

Det kan vara skillnaden mellan liv och död :)
 
BMW R90s skrev:
Välkommen! Vad gäller utrustning så spring inte och köp nytt när
du inte haft hoj förut.
Utrustningen beror på vad du tänkt dig för hoj, allväder är nog
bra men skinnställ är bättre. Försök hitta begnat ställ allväder
eller skinn.

Det kommer bli sporthoj som uteslutande kommer användas för transporter i stan... så helt skinnställ känns inte så lockande. Köper kanske ett som dras på vid längre turer.
 
xfader skrev:
Välkommen!

Tänk en sak när du köper skyddsutrustning: Detta ska jag ha på mig när jag vurpar.

Vill du ha en hjälm för 1500:- på skallen när du kanar ned för E4'an i 140 blås på arslet?

Det kan vara skillnaden mellan liv och död :)

Om den billiga är billig pga okänt märke men i stort sett skyddar lika bra som de dyra så ja... men om det är uppenbar skillnad så nej. Även de billiga uppfyller ju någon klassning, vad innebär denna?

Jag tycker det är väldigt trevligt med nya kläder och att slippa använda något som någon annan svettat in :) Tanken är att köpa billigt i början och dyrare när jag kört ett tag och vet vad jag vill ha, är det fel tänkt? Under övningskörningstiden blir det ju troligtvis inte så mycket kanande i 140 blås :)
 
Rybergs skrev:
Det kommer bli sporthoj som uteslutande kommer användas för transporter i stan... så helt skinnställ känns inte så lockande. Köper kanske ett som dras på vid längre turer.

hör dig för med de som klotat i tygkläder och se om de skadat sig mycket. Sen kan du fråga om skydden satt kvar på rätt plats.
 
johanrehn80 skrev:
hör dig för med de som klotat i tygkläder och se om de skadat sig mycket. Sen kan du fråga om skydden satt kvar på rätt plats.

Är helt skinnställ det enda som gäller? Tygbyxor och skinnjacka känns som en najs kombination annars, men jag vill gärna ha synpunkter (även ironiska) så jag kan göra ett bra val.
 
Rybergs skrev:
Är helt skinnställ det enda som gäller? Tygbyxor och skinnjacka känns som en najs kombination annars, men jag vill gärna ha synpunkter (även ironiska) så jag kan göra ett bra val.

jag har båda sorter, men åker bara i skinn + separat ryggskydd. Bryter småben lite då och då, och det skulle vara rena katastrofen att slå i ett knä eller en armbåge om skyddet som är inbyggt i en sladdrig goretexjacka glider lite åt sidan när du tumlar och studsar mot asfalten. Ett skinnställ är ju nästan alltid tajt och håller skydden på plats. Att du sen kan kana och glida på skinnet längre är väl sekundärt. Det viktigaste är ju att inte krossa ben och leder.

Det är min åsikt iallafall.
/johan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top