Torx bult

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
har ett problem när jag hade tänkt skruva bort lite kåpor på hojen. Det är så att ena bulten är helt rund så att torxnyckeln inte ens greppar. Har testat allt från att skruva av med tång,insex osv. Har till och med borrat för att göra hålet större så en större torx skulle passa men tyvär funkar detta inte heller .....
Är helt lost , hur f*n ska jag få bort den nu ? någon som har ett vettigt tips :P
 
Posta en bild på hur den ser ut och var den sitter så kanske någon kommer på något episkt sätt som inte inkluderar att borra
 
Borra bort huvudet helt och ta det därifrån. Sitter förmodligen med gänglås som måste värmas. Svetsa på ett nyckelgrepp och skiftnyckla bort den varm.
 
Finns inga torx bultar. En bult har inga gängor. En torx skruv däremot kan vara svår att få ur om torx fästet är sabbat.
 
https://gyazo.com/22fd179992e7bf43d482e1415e39dde1

såhär ser bulten ut och den sitter längst ner på kåpan som är vid fotbromsen

hojen är en suzuki katana eller gsxf som andra kallar den :)

På fotot är det INSEX skruvar. Försöker du ta ut sådana med TORX bits ?
Har du provat med INSEX innan du började använda TORX bits ?
Brukar själv börja med 5-56 på skruvar som inte lossnar.
(skruv har gängor, bult saknar gängor som redan påpekats)
 
1. Det där ser ut som insex om du frågar mig. (Som någon redan påpekat)
2. Om den är dragen rund och du inte vill borra bort den så är det bara att skaffa en urdragare (Brukar väl populärt kallas svinpitt tror jag) i lämplig storlek som precis går att få i hålet. Den kommer att greppa och kunna dra ur skruven med stor sannolikhet. Har funkat för mig i alla fall.

Ett annat alternativ som eventuellt kan funka på runddragen insex är att ta en torx som är något för stor och slå in den. Det brukar rätt ofta fungera men om den sitter för hårt så är risken stor att det inte funkar. Det kostar dock inte mer än en bit att testa.
 
Banka in en rak något för stor skruvmejsel i hålet. Funkar inte det kan du svetsa fast den i skruvmejseln.
 
Kåpor, boys. Jag fattar det som att det är kåpor som skall skruvas loss?
Inte så lämpligt att banka speciellt mycket, eller svetsa heller.


Hur man nu kan dra sönder skallar på kåpskruvar, men men...

Att kila in en vanlig spårskruvmejsel är en bra ide, helst med en som breddar sig ut från själva spåret så att den har chans att gotta in sig i metallen även ute på sidorna.

Fyll håligheten i skruven/runt mejseln med ett bra 2-komponentslim för att öka chanserna att kunna skruva ut.
OBS! Även om texten på tuben säger "härdningstid 5 minuter" så är det viktigt att du håller mejseln blixtstilla under exaCkt 1 timma!

...detta för att du skall få tid på dig att tänka över hur det kunde gå så illa, och så att du aldrig gör samma misstag igen.
Blixtstilla!
 
Last edited:
Kåpor, boys. Jag fattar det som att det är kåpor som skall skruvas loss?
Inte så lämpligt att banka speciellt mycket, eller svetsa heller.


Hur man nu kan dra sönder skallar på kåpskruvar, men men...

Att kila in en vanlig spårskruvmejsel är en bra ide, helst med en som breddar sig ut från själva spåret så att den har chans att gotta in sig i metallen även ute på sidorna.

Fyll håligheten i skruven/runt mejseln med ett bra 2-komponentslim för att öka chanserna att kunna skruva ut.
OBS! Även om texten på tuben säger "härdningstid 5 minuter" så är det viktigt att du håller mejseln blixtstilla under exaCkt 1 timma!

...detta för att du skall få tid på dig att tänka över hur det kunde gå så illa, och så att du aldrig gör samma misstag igen.
Blixtstilla!

Intressant metod.
Som alternativ till alla oss som inte sover med svetsen.

Jag hade tagit till tvåkomponent
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Kemisk-metall-2000019604/
eller liknande.
Har haft liknande från Plastic Padding.
 
På fotot är det INSEX skruvar. Försöker du ta ut sådana med TORX bits ?
Har du provat med INSEX innan du började använda TORX bits ?
Brukar själv börja med 5-56 på skruvar som inte lossnar.
(skruv har gängor, bult saknar gängor som redan påpekats)

har testat med insex på dom andra skruvarna men då snurrar skiten bara. torx funkade perfekt på dem andra men just denna som är helt utnött funkar varken de ena eller andra. ska testa att borra som vissa föreslog och hålla tummarna att kåpan inte går åt skogen !!!
 
Problemet med att borra är att skruven är bredare där den går igenom kåpan än vad den gängade delen är. Det innebär att när du fått loss kåpan sitter skruven kvar i det gängade hålet och det är inget som sticker ut. Då har du ett drygt jobb med att borra ur den och rensa med gängtapp. Du kan borra på sidorna av skruvskallen med ett 3mm borr så det blir en spårskruv. Sen tar du loss den med en skruvmejsel.
 
Problemet med att borra är att skruven är bredare där den går igenom kåpan än vad den gängade delen är. Det innebär att när du fått loss kåpan sitter skruven kvar i det gängade hålet och det är inget som sticker ut. Då har du ett drygt jobb med att borra ur den och rensa med gängtapp. Du kan borra på sidorna av skruvskallen med ett 3mm borr så det blir en spårskruv. Sen tar du loss den med en skruvmejsel.

smart , ska testa detta :)
 
Jag brukar plocka fram Dremeln med lämplig kapskiva och kapa upp ett spår, lämpligt för en vanlig spårmejsel de gånger jag springer på runddragna insex-/torx-/stjärnskruv. Funkar nästan alltid, framförallt om det rör sig om saker som kåpskruvar och liknande småskruv.
 
Införskaffa slagmejsel. När man märker att verktyget vrider runt ."blir mos utav själva verktygs/infattningen" fast bulten inte rör sig en tum.har en så länge slagmejseln gjort underverk för mig
 
ok såhär ser situationen ut just nu. har testat det mesta men är för feg för att borra då jag verkligen är rädd om kåporna (inte min hoj) . dremel är inget verktyg jag har eller känner för att köpa. är verkligen borra den sista lösningen ? har inte heller testat slagmejsel/grispitt men tror inte detta skulle funka då jag har testat att banka in torx och insex men den "hoppar" bara. om jag nu ska borra (vilket jag mest troligen kommer göra) hur ska jag bära mig åt ? vet att "Vrak2005" skrev något om att borra på sidorna, har letat efter en video eller liknande men inte hittat något speciellt. är inte den händigaste så typ en video på hur man ska göra skulle inte skada :hihi:hihi
 
ok såhär ser situationen ut just nu. har testat det mesta men är för feg för att borra då jag verkligen är rädd om kåporna (inte min hoj) . dremel är inget verktyg jag har eller känner för att köpa. är verkligen borra den sista lösningen ? har inte heller testat slagmejsel/grispitt men tror inte detta skulle funka då jag har testat att banka in torx och insex men den "hoppar" bara. om jag nu ska borra (vilket jag mest troligen kommer göra) hur ska jag bära mig åt ? vet att "Vrak2005" skrev något om att borra på sidorna, har letat efter en video eller liknande men inte hittat något speciellt. är inte den händigaste så typ en video på hur man ska göra skulle inte skada :hihi:hihi

Mejsel och tvåkomponentslim är annars en icke-destruktiv lösning som bör vara intressant. Skulle nog räcka att blanda ihop limmet och fylla i skruven och sen peta/banka i en mejsel av lämplig storlek och vänta tills det härdat.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top