Torskar jag kortet? (bil)

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Körde på en annan bil bakifrån på motorvägen idag, var långa köer och var inte beredd (höll inte tillräckligt avstånd..) på att framförvarande bil rullar i 20-30km/h på 110-väg 06.50 på morgonen.

Givetvis var jag vållande men är det någon som vet om jag åker på böter och blir av med körkortet?

Polisen kom inte till platsen så länge jag var där i alla fall och jag har inte heller pratat med någon polis efteråt.

Även om du var vållande så är det inte synonymt med vårdslöshet i trafik om framförvarande bil krypkör i 20-30km/h. Det är ju därför du tex inte får framföra traktor eller traktorredskap på motorväg, eller bogsera mer än till närmaste avfart etc.
Så precis som Tussilago säger, nej du blir inte av med kortet. Du behöver heller inte bli orolig om du blir meddelad att de utreder olyckan då det antagligen är fullkomligt normalt.

Varför körde framförvarande bil så sakta? Lagen säger ju att man aldrig ska hålla högre hastighet än att man kan stanna för eventuella hinder men i det här fallet så är det ju nästan så att han ska hållas ansvarig för olyckan...

Varför körde framförvarande bil så sakta? Lagen säger ju att man aldrig ska hålla högre hastighet än att man kan stanna för eventuella hinder men i det här fallet så är det ju nästan så att han ska hållas ansvarig för olyckan...
Den som kör på någon bakifrån är alltid skyldig. Jag skulle tippa att anledningen till den låga farten den här gången var köbildning.

Anledningen till att bilen framför körde så långsamt var att det var ytterliggare en olycka längre fram som orsakade massiva köer, jag uppmärksammade detta försent och hann inte stanna.
Bilen som jag körde på hade inte bromsljusen tända utan rullade långsamt (fattade försent att den körde så sakta).

Den som kör på någon bakifrån är alltid skyldig. Jag skulle tippa att anledningen till den låga farten den här gången var köbildning.

Jag är medveten om detta, dessvärre läste jag lite för snabbt och missade det med köerna. Då är det inget konstigt med det, utan jag var mer inne på om bilen körde 20-30km/h mitt på motorvägen utan andra hinder. Men som sagt så fanns ju svaret i första inlägget redan :D

Btw, min tjej körde rätt in i arslet på en stillastående lastbil på motorvägen. Han stod still för att det var en bil som hade snurrat och min tjej kunde inte göra annat än bara släppa gasen då det var så halt så att man inte kunde gå på vägen. Polisen på plats sa omgående att det inte var fråga om något fel från hennes sida utan skulle någon åka dit för något så skulle det möjligtvis vara vägverket för att de inte hade utfört sitt jobb med att salta vägen, vilket man såklart inte kan kräva vid blixthalka.
Hon såg förvisso lastbilen på flera hundra meters avstånd, men jag ville bara poängtera att det inte alltid är bakomvarande om är skyldig även om man utgår från det i första skedet.

Med skillnaden att det utreds mer noggrant om det sker på köfri motorväg där du inte får hålla onödigt låg hastighet då du själv framkallar fara för andra då.

Ifall du åker på något så är det vårdslöshet i trafiken a 2000:-
Fast köbildning osv talar för dig.

Många olika bud här, verkar vara lite lotteri över det hela så jag får väll hålla tummarna.

Nej du kommer inte åka dit. Det kommer bli en försäkringsfråga av det.

Done deal.

Jag är medveten om detta, dessvärre läste jag lite för snabbt och missade det med köerna. Då är det inget konstigt med det, utan jag var mer inne på om bilen körde 20-30km/h mitt på motorvägen utan andra hinder. Men som sagt så fanns ju svaret i första inlägget redan :D

Btw, min tjej körde rätt in i arslet på en stillastående lastbil på motorvägen. Han stod still för att det var en bil som hade snurrat och min tjej kunde inte göra annat än bara släppa gasen då det var så halt så att man inte kunde gå på vägen. Polisen på plats sa omgående att det inte var fråga om något fel från hennes sida utan skulle någon åka dit för något så skulle det möjligtvis vara vägverket för att de inte hade utfört sitt jobb med att salta vägen, vilket man såklart inte kan kräva vid blixthalka.
Hon såg förvisso lastbilen på flera hundra meters avstånd, men jag ville bara poängtera att det inte alltid är bakomvarande om är skyldig även om man utgår från det i första skedet.

Fast det du säger är ju att hon körde för fort i förhållande till väglag.

Jag anser att det är hennes fel.

Eftersom jag själv provat att göra nästan exakt samma som du för ett antal år sedan så kan jag väl svara vad som hände för mig.

Jag låg på E4 på väg söderut och utanför norrköping så var det en skrymmande transport som krypkörde under en bro och det blev därför köbildning i båda filerna. Jag kom över krönet i ca 110 (Faktiskt lagligt för en gångs skull) och var väl inte så uppmärksam som jag borde ha varit.
Följden blev att jag inte hann bromsa utan drog rakt in i baken på en Volvo 945.
Polisen kom till platsen och skrev en rapport om det.
Sen gör dom per rutin en förundersökning om huruvida du varit aktsam eller inte. Huvudfrågan är om du hållt tillräckligt avstånd till framförvarande. I ditt liksom i mitt fall så är ju svaret att ja. Det har du eftersom dom framförvarande redan hade bromsat in så du inte såg några bromsljus och därför inte uppfattade att det gick så sakta.
Dom kommer då med största sannolikhet att avskriva förundersökningen då dom inte kan styrka att du varit synnerligen oaktsam eller vårdslös. Särskilt om din historia kan styrkas genom samtal med övriga inblandade.

Dock kommer du ju naturligtvis, som du redan räknat ut, att bli räknad som vållande och därmed får du stå för självrisken.

Med andra ord. Du kommer inte att bli av med körkortet eller åka på vårdslöshet om dom inte kan styrka vårdslöshet och har du inte varit vårdslös så går det ju inte att styrka.
Sen kan man ju argumentera för huruvida man verkligen varit så uppmärksam somman borde ha varit men att brista i uppmärksamhet är ett förarmisstag och dom är inget som man dölmer folk för i normalfallet.

ända vettiga lösningen i en sådan situation är ju såklart att skrika..

** VAD I HELVETE!! BACKAR DU I KÖN?!!? :mad:

Fast det du säger är ju att hon körde för fort i förhållande till väglag.

Jag anser att det är hennes fel.

Absolut, jag skulle inte säga emot dig i de allra flesta fall på den punkten MEN enligt poliserna så brukar ingen åka dit när det är så kallad "svart is" på vägen då det är totalt omöjligt att uppmärksamma detta innan det är för sent. Och förhållandena för övrigt var inte så att man kunde räkna med det. Sprillans nya dubbdäck gjorde ingen nytta alls och jag kunde knappt gå på vägen med mina Cat-kängor som brukar ha bra grepp på is annars.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show