torrvikt och tjänstevikt Bandit

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Bandit1200N har enligt specifikation en torrvikt på 211kg och en tjänstevikt på 250kg.Tanken rymmer 19liter. Är det något mer än bensin, olja, och verktyg som skiljer tjänstevikt från torrvikt? Hur kan olja och verktyg i annat fall väga ca 20kg? :va

Last edited:
Tillverkarna brukar speca vikten lite i underkant "Det ser bättre ut". I både "AlltOmMc" och "McNytt" tester 2001 landade min på ca 245kg när de kontrollvägt med full tank i körklart skick. Läser du tester på andra mc och i olika tidningar verkar de också väga mer än vad som fabrikanten uppgivit. På min S modell har jag torrvikt 220 kg enligt fabrikant och tjänstevikt 230 kg enl SBP. Oljor ca 3,5 + 1liter (motor + gaffel) bensin ca 20 liter. Totalt 24,5 liter ggr faktor .8(läste nånstans om det) ungefär 20kg dvs jag borde ha 240kg och du ca 230kg. Verktygen är försumbara.

De påstås mäta torrvikt utan alla oljor (jo i gaffel o bromsar med), bensin, verktyg, luften i däcken och batteri.
Det brukar ändå inte stämma av nån anledning, så de har nog konstiga vågar på fabrikerna (ja det gäller faktiskt inte bara japanska hojar, andra tillverkare ljuger de med).
Man önskar de kunde uppge vikt utan bensin rakt av, för vem kör utan batteri o olja?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti