Topplocksrenovering!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag håller på att renovera toppen på min FZR 600.
skulle byta styrningar samt tätningar, samt slipa in säten och ventiler.

jag ringde just till min lokala Yamaha handlare och frågade vad detta kostade, fick svaret tätningar: 43:- helt okej...

sen till det underliga, styrningarna ville dom ha 433kr för!!! :kocko
detta var altså per st... jag som hade tänkt byta alla 16... :3freak :näsblod

är ventilstyrningar såhär dyra? finns det pirat?
snälla hjälp mig, för ja har verjkugeb inte råd att lägga 7000kr på detta.

Mvh Patrik

Fluxir skrev:
jag håller på att renovera toppen på min FZR 600.
skulle byta styrningar samt tätningar, samt slipa in säten och ventiler.

jag ringde just till min lokala Yamaha handlare och frågade vad detta kostade, fick svaret tätningar: 43:- helt okej...

sen till det underliga, styrningarna ville dom ha 433kr för!!! :kocko
detta var altså per st... jag som hade tänkt byta alla 16... :3freak :näsblod

är ventilstyrningar såhär dyra? finns det pirat?
snälla hjälp mig, för ja har verjkugeb inte råd att lägga 7000kr på detta.

Mvh Patrik

Är det verkligen nödvändigt att byta styrningarna??? Be någon som kan kolla på toppen och avgöra om det behövs. Känns lite onödigt att lägga de pengarna på en sån gammal hoj, men det är bara min åsikt. Lycka till!

Ska du byta originalstyrningarna själv ska du fundera en extra gång. De ska ha en krymppassning om 1/250 av diametern. Räkna med att förstöra en eller två styrningar om du gör det själv. "Piratstyrningar" (kostar ca 130 kronor stycket) är gjorde av en bronslegering och "nyper fast" i aluminiumet när man monterar dem lite knasigt. Har du en brotch (à 750 kronor) för styrningen, honingsborste à 250 kronor, slaghammare, monteringsvertyg och styrningar? Du vet du måste (det blir 100% otätt annars) göra ett ventiljobb efteråt?

Mitt råd är (tyvärr), ge upp. Låt en van person renovera din topp (jag gör det inte, jag renoverar inte toppar med så små styrningar utan bara med med minst 5.00 mm ventilskaft).

andersbrink skrev:
Mitt råd är (tyvärr), ge upp. Låt en van person renovera din topp (jag gör det inte, jag renoverar inte toppar med så små styrningar utan bara med med minst 5.00 mm ventilskaft).

göra ventiljobb måste jag göra endå, så det är skit samma.
farsan tog med toppen idag, skall åka in med den till Pelganders motorslip AB här i Örebro, dom bör ha koll på vad man behöver göra.
känns som det blir onödigt svårt och dyrt att göra detta själv. :3freak

hur kommer det sig att du inte vill göra iordning toppar med så små styrningar? att du inte har grejer eller för att det är för svårt? är det att det blir för svårt lär det väl kosta en ganska bra slant att göra det...

om pelganders tycker att jag behöver byta styrningar, så är väl pirat att föredra känns det som, är dessa sämmre på något sätt?

Tack för all hjälp!

Små styrningar kräver små styrspindlar vid ventiljobbet vilket gör det väldigt svårt att få det rakt och snyggt med en MIRA-fräs. Inte värt jobbet man får lägga ned på det.

Original stålstyrningar håller längst. Pirat i alu-brons håller lite sämre men leder bort värmen bättre från ventilskaften. Race=alu-brons. Gata=stål.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna