Toppen spruckit- KTM 450- 07

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Hoj
KYM 990 SM
Tjenare!

Skulle behöva ha en ny topp till min hoj. Då den nuvarande toppen har spruckit.

Har någon en begagnad topp liggande så KÖPER jag den gärna.

Har några funderingar.

1. Passar toppar från nyare och äldre modeller med samma kubik min ktm sxf 07?

2. Någon som vet någon bra utländsk sida för köp av en ny topp? Någon pålitlig sida med snabb frakt och bra priser. En original topp skulle gå på 10000kr i sverige:(

3. Hur mycket får man räkna med i tullavgifter m.m?

Alla tips och förslag uppskattas hjärtligt:)

Last edited:
1. Från vilket land ska man ta hem reservdelar ifrån?

2. Från vilket land får man mest reservdelar för pengarna?

3. Någon sida från detta land som du själv eller någon du känner köpt ifrån och som är seriösa?

Vill beställa en ny topp så snart som möjligt:)

1. Från vilket land ska man ta hem reservdelar ifrån?

2. Från vilket land får man mest reservdelar för pengarna?

3. Någon sida från detta land som du själv eller någon du känner köpt ifrån och som är seriösa?

Vill beställa en ny topp så snart som möjligt:)

Tullverket har en bra guide på sin hemsida med tull+moms. Fyl i varuvärdet och räkna fram priset när paketet är hemma. Jämför med england och tyskland....

Men skulle gärna vilja beställa från något eu land. Då man slipper tullavgifter m.m.

http://shop.jimaimracing.co.uk/acata...sxf_07-11.html

Från denna sida skulle jag få betala 524 pund * 9,61= 5035kr. Vilket jag tycker är rimligt för en topp. Dock är jag osäker på om jag vågar beställa från denna sida då ingen verkar känna till sidan och vet ej vad frakten skulle gå till.

Last edited:
Har beställt alla reservdelar som jag behöver till crossen förutom själva toppen. Tycker fortfarande att priset springer iväg när man kollar på en ny topp.

OM NÅGON SKULLE HA EN TOPP TILL EN KTM SXF 450 -07 SOM BARA LIGGER OCH SAMLAR DAMM. TVEKA INTE OCH KONTAKTA MIG. LETAR SOM EN GALNING EFTER EN BEGAGNAD TOPP. HÖR GÄRNA MED BEKANTA SOM KAN TÄNKAS HA EN LIGGANDE. GÄRNA KOMPLETT.

TACKSAM FÖR ALLA TIPS/FÖRSLAG SOM KAN LEDA TILL ATT HOJEN SNART ÄR PÅ CROSSBANAN IGEN:)

Vad är du beredd att betala för en ny topp?

Jag har en del kontakter för att fixa fram grejer till bra pris men det förutsätter att du inte backar ur så jag sitter där med en ny topp själv.

Last edited:
Fick ett pris av en handlare från tyskland. 4500kr för en ny ktm topp inkl frakt. Vet att detta är ett bra pris om man jämnför mot vad en ny topp från butik i sverige skulle kosta.

Dock så känner jag att det bästa hade varit om jag får tag på en begagnad komplett topp ifrån sverige. Då vet jag att allt fungerar lirar med varandra annars måste jag beställa massor extra grejer förutom toppen som nya insugsventiler, insugskamaxel m.m.

Skulle du kunna kolla vad dina kontakter skulle ta för en ny/begagnad topp gärna komplett så vore det kanon.

Fick ett pris av en handlare från tyskland. 4500kr för en ny ktm topp inkl frakt. Vet att detta är ett bra pris om man jämnför mot vad en ny topp från butik i sverige skulle kosta.

Dock så känner jag att det bästa hade varit om jag får tag på en begagnad komplett topp ifrån sverige. Då vet jag att allt fungerar lirar med varandra annars måste jag beställa massor extra grejer förutom toppen som nya insugsventiler, insugskamaxel m.m.

Skulle du kunna kolla vad dina kontakter skulle ta för en ny/begagnad topp gärna komplett så vore det kanon.

Vad är det eg som är trasigt i toppen? Hur ser ventilerna ut?

Är inte dina ventiler slitna så är de bara att stoppa i de i en ny topp och byta kam är totalt onödigt om den inte är nedgången.

Komplett topp med ventiler och kammar kan du glömma att hitta billigt. Det är inte direkt något som växer på träd. Ventiler och fjädrar går lös på 4500kr nytt så det är ingen som säljer en fräsch komplet topp för småpengar.

Last edited:
Stången som ventiltryckarna glider på har böjt sig på insugssidan och tagit sönder toppen. Stora jack i insugskammen samt kamkedjan har kuggat och är förstörd. Märke i ventilbrickorna samt insugsventilerna har böjt sig och slagit i kolven.

1. Funderar själv på varför avgas sidan inte blev drabbad?
2. Kan något mer tagit stryk än toppen när kamkedjan kuggade? något speciellt som ska kollas?
3. Kan man använda samma kolv trots att det är några småmärken som blev av insugsventilerna.
4. Hur ska skrapringen samt kompressionringen ställas mot varandra.
5. Hur ska vevaxeln ställas mot kamaxlarna? Några märken?

Den tyska sidan heter http://www.ktmteamwest.com/oxid/
För priser kontaktar man onlineshop@ktmteamwest.de - snabb support och trevlig.
Fick tipset från detta forum http://forum.soe.se/showthread.php?t=47400
Han hade själv köpt från denna sida.

Stången som ventiltryckarna glider på har böjt sig på insugssidan och tagit sönder toppen. Stora jack i insugskammen samt kamkedjan har kuggat och är förstörd. Märke i ventilbrickorna samt insugsventilerna har böjt sig och slagit i kolven.

1. Funderar själv på varför avgas sidan inte blev drabbad?
2. Kan något mer tagit stryk än toppen när kamkedjan kuggade? något speciellt som ska kollas?
3. Kan man använda samma kolv trots att det är några småmärken som blev av insugsventilerna.
4. Hur ska skrapringen samt kompressionringen ställas mot varandra.
5. Hur ska vevaxeln ställas mot kamaxlarna? Några märken?

Den tyska sidan heter http://www.ktmteamwest.com/oxid/
För priser kontaktar man onlineshop@ktmteamwest.de - snabb support och trevlig.
Fick tipset från detta forum http://forum.soe.se/showthread.php?t=47400
Han hade själv köpt från denna sida.

Det är troligen inte ventilstyrningarna som gått sönder utan ventilerna som krockat med kolven, blivit krokiga och när de sedan stängdes med våld krökte de ventilstyrningarna som spräckte toppen.
2. JA
3. JA men vill gärna se en bild på vad du definierar som små märken
4. Läs i manualen
5. Läs i manualen (den finns i piratbukten eller så kan du få den på mail)

Så du behöver en topp med insugsventiler +ev avgasventiler samt en insugskam. Korrekt?

KTM Team West är helt ok att ha och göra med. Det är den driftiga personalen från KTM Sommer (som gick i KK) som ligger bakom. De har stor erfarenhet av KTM....

Ja. Som sagt så behöver jag en topp, insugsventiler, kamaxel, kamkedja plus lite små grejer.
Det bästa hade väl varit om någon hade haft en komplett fungerande topp till försäljning. i annat fall får jag köpa topp m.m från ktmwest. Mycket billigare än i sverige. Dock inte lika billigt som begagnat samt behöver ja få ihop allt i toppen på korrekt sätt. Känner mig lite osäker. Första hojen som repareras.

Märket på kolven är som en halvmåne med 1 mm jack, dock bara jack på sidorna om halvmånen. i mitten av halvmånen är det inga märken. Dreven som kamkedjan gick på är det märken. Dreven saknar inga taggar och inga flisor har gått bort dock så ser man tre små märken på varje sida om taggarna. Något att oroa sig för?

Angående fråga 4 och 5 så står inte detta i manualen som jag laddade ner från ktm hemsida. Står bara basic info. Länka gärna till någon manual där detta står.

ps. blev inga bilder då kameran var kass.

Ja. Som sagt så behöver jag en topp, insugsventiler, kamaxel, kamkedja plus lite små grejer.
Det bästa hade väl varit om någon hade haft en komplett fungerande topp till försäljning. i annat fall får jag köpa topp m.m från ktmwest. Mycket billigare än i sverige. Dock inte lika billigt som begagnat samt behöver ja få ihop allt i toppen på korrekt sätt. Känner mig lite osäker. Första hojen som repareras.

Märket på kolven är som en halvmåne med 1 mm jack, dock bara jack på sidorna om halvmånen. i mitten av halvmånen är det inga märken. Dreven som kamkedjan gick på är det märken. Dreven saknar inga taggar och inga flisor har gått bort dock så ser man tre små märken på varje sida om taggarna. Något att oroa sig för?

Angående fråga 4 och 5 så står inte detta i manualen som jag laddade ner från ktm hemsida. Står bara basic info. Länka gärna till någon manual där detta står.

ps. blev inga bilder då kameran var kass.

Att fixa en komplett fungerande topp är inget problem om man bara lägger fram plånboken. 4500kr för toppen, lika mycket för 4 ventiler och 1500kr för en kam. Men beg topp med ventiler i så bra skick att man vågar montera och köra växer inte riktigt på träd. Jag har kontaktat lite folk som kollar i reservdelshyllorna men man skall inte vara dumsnål. Fräscha ventiler är försäkringen om att detta inte inträffar om 10h igen...

Kolven behöver filas till i ytan för att inte ge hotspots som skadar i framtiden men mindre märken kan man leva med. Dreven hade inte bekymrat mig.

Infon står i Service manual men givetvis inte i User manual som du kan skriva ut från KTM hemsida. Skicka PM så fixar jag manualen till dig.

Det ser inte bra ut för toppar just nu. Där gick en helt ny topp på ebay för 250£ nydligen men jag missade den. Har kontakt med en kille som kan fixa ny topp komplett med kam och ventiler för 7000kr.

Det var ju synd:(

Är toppen helt komplett alltså med ventilfjädrar, brickor, ventiltätningar alltså rubbet?

Fortsätt gärna och hör dig runt. 7000kr för en komplett topp är ju ett redigt bra pris men jag känner ändå att det svider lite för mycket i plånboken. Någon begagnad eller ny som säljs för 250 pund skulle ju vara kanon att få tag i:)

Åker iväg och är borta onsdag till söndag. Men vi får höras. Du ska ha tack så länge.

ps: Har du fått tag i någon service manual?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka