toppackning's problem

dennis_R1000

blabla
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Norway
Hoj
GSXR 1000 Turbo
hei jag trenger tips, jag sprengde min toppackning føre året :gnissla jag gjorde som marklund sa och kjøpte en ny org- toppackning som jag delade och brukte topp och bunn delarna fra org toppackningen och alu chimsen som jag hadde,, så limade jag alle 3 packnings delarna i hop med copper spray lim och monterade det. Så børjar skitett!!!:huvet jag klarar inte och lufte kylsystemet, han trykker vattnet over i expasnjons beholdaren, så jag fattar inget, har jag klart och få lekasje redan kjørt typ 30 km= 3 mil,
kylvattnet ser rent och fint ut och inte er det avleiring inne i ekspasjons tanken.
Inte ser mine kompisar ngt fel på min avgas da vi e ute och åker, och oljan e perfekt, och det luktar inte avgas i radiatoren/ekspansjons tanken. och jag har mkt bra motor effekt.

finnes det ngt firma som leverer turbo packning til min gsxr 1000 k1? , så slippar jag och leka hobby doktor med pakningen

er øpet før tips och teorier :confused: :)
 
Vad har du för laddtryck, topplocksbult samt moment på bultarna?
 
Det låter ju som om det borde hålla..

Om inte bättre packning hjälper pröva grövre bult med högre moment.
 
har nok en liten lekkasje når du får ladetrykk,monter større pinn bolter å
kobber pakning da er nok problem borte
 
Hvilken copperspray brukte du ?
Den som VHT lager er vel ikke å få tak i lengre ? Ihvertfall ikke i Europa.
 
Hvilken copperspray brukte du ?
Den som VHT lager er vel ikke å få tak i lengre ? Ihvertfall ikke i Europa.

Hei Yngve, jeg brukte en spray som heter Permatex "copper sapray-A-gasket"

men som jeg skreiv så fikk jeg lekasje med engang, begynner å lure på om jeg har sprekker i toppen :s
 
Fant feilen, 2 stk def. moment nycklar fikk dom testad vid 51Nm gav dom 39Nm, byttat til ny pakkning och fikk lånad mej en testas moment nyckel och da blev det bra :))))
drog til 56Nm :)
 
Om du inte är medveten om det - att dra hårdare än rekommenderat moment kan göra att bultförbandet blir SVAGARE och inte starkare.

Det viktigaste av allt är efterdragningen, dvs efter första lugna värmecykeln. Släpp upp ett 1/4 varv och dra åt med rätt moment igen, en bult åt gången.

Själv låter jag motorn "vila" över natten efter första dragningen och skippar värmecykeln innan jag drar om den igen. Har funkat för mig + att jag slipper skruva så mycket.
 
Last edited:
Back
Top