Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jag behöver ett Top End Oiling Kit till min Gixxer så jag har tänkt tillverka ett, men finns det intresse så kan jag tillverka några extra. Satsen kommer att bestå av 2st "hundben" och 4st banjobultar, inga slangar (de får ni fixa själva) Priset blir 1000kr + frakt 70kr.

För dom som åker GSXR med kåpor så funderar jag på att göra ett hål med M6gäng i dom bakre banjobultaran.

Anslutnings hålet på undersidan kommer att leveras utan gäng pga att ni skall ha valfriheten att välja gäng. (det blir mest troligt olika gäng om ni skall har dyra snygga röd/blå kopplingar eller vanliga hydralkopplingar) se bild 4, hål A
 

Bifogat

  • IMGP3225 (Small).JPG
    IMGP3225 (Small).JPG
    32.5 KB · Visningar: 474
  • IMGP3226 (Small).jpg
    IMGP3226 (Small).jpg
    25.1 KB · Visningar: 311
  • P1240030.jpg
    P1240030.jpg
    67.7 KB · Visningar: 849
  • toppsmorjning_4.jpg
    toppsmorjning_4.jpg
    23 KB · Visningar: 353
Last edited:
Jag är med på ett par! :tummenupp

Hur lång leverans tid?
 
Åsell skrev:
Jag är med på ett par! :tummenupp

Hur lång leverans tid?

Det vete tusan när dom är klara för leverans, orginalet ligger iaf hos fräskillen och han är beredd att beställa mtrl så fort som möjligt. Men förhoppningsvis så går det ganska fort.
 
Toppen :tummenupp , väntar med förtjusning på dom. Precis hämtat motorn från lacken & om jag får säga det själv så blev det sketans bra, bara hundbenen som saknas.
 
I slutet av denna vecka beställer vi materialet till toppsmörningskitén så ni som är intresserade bör ha hört av er tillsdess om ni vill vara med. Ni som har visat intresse kommer jag att PMá så jag vet exakt vad ni vill ha.
 
GixxerMike skrev:
Hur går det med toppsmörjningskitten?

Materialet till kiten beställs på måndag, så vi tar inte imot några fler beställningar. För er som inte beställde nu men ändå är intresserade finns det fortfarande hopp för, vi gör några kit extra. Jag PMár er när jag vet nåt mer.
 
Får en rookie fråga varför man behöver ett Top End Oiling Kit?
Är smörjningen dålig eller?
 
sandstream skrev:
Får en rookie fråga varför man behöver ett Top End Oiling Kit?
Är smörjningen dålig eller?

Det går snabbare att få upp oljan till toppen på gammelsuckor(olje luftkylda) samt mer olja vilket behövs vid hårdare trimning både som smörjning och kylning ungefär.
 
sandstream skrev:
Får en rookie fråga varför man behöver ett Top End Oiling Kit?
Är smörjningen dålig eller?

Luft/olje-kylds smörjning av kamaxlar och vippor sker via en liten oljekanal från vevaxelns överskott. Det går upp via ett litet munstycke beläget vid yttre bakre cylinderdragstängerna, upp via dragstängernas hål in till kamaxelvippornas axlar och ut till vipporna via små hål i vipparmsaxlarna.

När hojen varit avstängd i ca 30 minuter eller mer tar det ca 30 sekunder för oljan att nå upp och smörja kamaxlarnas lober. Tar man oljan från kylningen av topplocket får kamaxlarna olja inom 5 sekunder.

Ivfsh ska inte motorn varvas mer än 2500 och inte under 1500 den första halvminuten efter start - än vilken typ av oljesmörjning man har installerad.
 
Back
Top