Tomgång zxr 750 -89.

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Hej jag har en kawasaki zxr 750 -89 som jag har lite problem med. När jag är ute och kör med den och jag släpper gasen och den skall gå ner på tomgång så tar det en stund innan den går ner på tomgångsvarv från 3000 varv. När varvtalet har sjunkit till tomgångsvarv (ca 1000-1100 varv) så håller sig varvtalet jämt, vad kan det bero på? skall den här modellen bete sig så här? Jag har tänkt att plocka av tanken och inspektera insugningsgummina efter sprickor, jag har också tänkt inspektera vakuumgummina under trottellocken efter eventuella sprickor , kan det bero på något av det här eller beror det på något annat? Jag vore tacksam för hjälp, axeljohan.
 
Last edited:
Lånar din tråd när det ändå är samma cykel jag har. Är det bara min som blir obehagligt jobbig å köra i allt över 5000 varv? Känns som den ska ramla isär=P

Ska ut och köra lite imorn, ska kolla om min beter sig som din då så får du lite svar iaf
 
har ju också en sån!:)
över 5kk varv ska det inte kännas som den ska gå sönder... kanske lite obalans nån stanns! runt 9-10kk rpm börjar det kännas som den är smått stressad!

ang tomgång:
min är lika dan om jag har tomgången förhögt ställd! sen när jag sänkt den till ca 1000rpm så funkar det som det ska! vet inte vad det beror på men du kan ju testa att sänka tomgången.

//Robin
 
Jo, det kan bero på dom sakerna men jag tycker det låter som förgasarna behöver synkas.

/Andreas
 
Låter som en bra åtgärd att inspektera gummi till att börja med.
Det kan vara smutsiga lågfartsmunstycken också.

Mats
 
har ju också en sån!:)
över 5kk varv ska det inte kännas som den ska gå sönder... kanske lite obalans nån stanns! runt 9-10kk rpm börjar det kännas som den är smått stressad!

Hmm tror bestämt jag får hitta ngn som har lite bättre koll än mig, känns som smärtgränsen på min går runt 6k rpm.
Får försöka hitta ngn i uppsala som är en riktigt klippa å kan testa å säga om de är jag som är sne eller hojjen :tungan
 
Känner igen det där med den knepiga tomgången från min gamla ZXR. När man synkade förgasarna, som jag gjorde ganska ofta, blev det bättre men inte helt bra. Eventuellt skulle man kunna justera luftskruvar och grejer i bänk, alltså för respektive cylinder men jag tyckte inte att det var värt besväret riktigt.

har ju också en sån!:)
över 5kk varv ska det inte kännas som den ska gå sönder... kanske lite obalans nån stanns! runt 9-10kk rpm börjar det kännas som den är smått stressad!


Jag skulle vilja säga att det inte borde vara några problem alls att dra den ändå till varvstoppet. Min gamla gjorde strax över 240 i verklig fart utan någon som helst dramatik.
 
Last edited:
Min gröna var likadan med tomgången, körde en sommar sedan blev den svårstartad som fan när den var kall. Då var det dags att börja leta fel, och kom fram till att ventilspelet på insugssidan var obefintlig.
Efter justering av ventilspel så förvann både tomgångs o startproblem.
Kan ju vara något att kolla upp iallafall eftersom det är ett ganska vanligt problem på zxr...
//KK-72
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top