Tm40 fråga från ett kex!

Wrank

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
KTM 640
Tjena har precis beställt en Mikuni Tm40,och nu kommer givetvis den vanliga frågan.Är det nån som har någe tips ang bestyckningen,nålen,munstycken,storlek osv.

640-05:a
Dubbla Acra slip-on
Öppnad luftburk

Skulle bli väldigt glad om nån har en liten aning därute/////Tack på förhand!

Hur gick det??

Har precis inhandlat samma prylar som dig och måste börja bestycka min förgasare med. Hur gick det för dig? Fick du någon ordning på din cykel?

Jag har en likadan cykel som dig fast ett år nyare och skulle gärna vilja ha beskrivet hur du öppnade din luftburk samt justerade in förgasaren. Det står ju om att folk har "öppnat" sina luftburkar, men inte på vilket sätt man har gjort det.

Om inte annat så kanske någon annan har några tips?

Har precis inhandlat samma prylar som dig och måste börja bestycka min förgasare med. Hur gick det för dig? Fick du någon ordning på din cykel?

Jag har en likadan cykel som dig fast ett år nyare och skulle gärna vilja ha beskrivet hur du öppnade din luftburk samt justerade in förgasaren. Det står ju om att folk har "öppnat" sina luftburkar, men inte på vilket sätt man har gjort det.

Om inte annat så kanske någon annan har några tips?

Du plockar bort locket bara så, har du öppnat luftburken:yoparty

Grattis till världen bästa fugge!! Tro mig jag har kört alla, kan lova att den fuggen ger 2kusar mer än alla andra i världen. fick du tag i den nyaste med axpump? Går ju bra utan med bara lite krångligare att få till svaret i från tomgång. Axpump är igenligen fusk för att man inte kan bestycka rätt:D
Jo bestyckning ska vara.... sopa i 160 i högfart Gäller att du får tag på ett äkta 160 dvs 1,6mm jag brukar alltid borra mina så jag är säker köp en borr på järnboa!! kolla sedan stiftet!! har du tur kan det bli perfekt med 1,5mm .. men prova först med 1,6mm. Lågfarten har jag endast ett 15 har jag för mig:va ev 17 eller 12 ääääuuumm ja det ska vara litet ivf ,om vi nu har samma fugge? Nålen är org som följer med??? orkar inte titta men sätt clippset lågt dvs höj nålen till näst max!! starta med det sen kan du prova att sänka den tills den dummar sig.. För utan axpump så är det bra för gassvaret att ha nålen så högt man kan utan att den surar förtåss!! Om ej axpump!! Så sätt i så pass stort lågfart att den nästan 4-taktar på tomgång. ÄÄÄuuuuu 4-taktar jag menar surar/bluddrar:D Luftburken ska vara max öppnad!! Hellst ingen alls endast ett knfilter:tummenupp

TM40 på en LC4 med nya toppen (03 och senare) och öppnad luftburk och ett system med slipon, bör landa i trakterna kring: 150 huvudmunstycke (det blir troligen alldeles för fett med större), pilotjet 30 och så nålen höjd ett hack (ska sitta i näst högsta position). Sedan får man justera lågfartsskruven så att den blir lättstartad. Sist ställs acc.pumpen in, gärna så att den går in ganska sent, för att inte dutta i för mycket soppa vid mjuk körning.

En mycket bra förgasare att skruva med och lätt att få fungerande :tummenupp

Se där vad lätt det var :tungan Då får man börja att prova det till en början. Många verkar ju byta filter helt och ta bort burken fullständigt, men räcker det där så är det ju helt okej.:hihi

Troligast har jag inte samma fugge som du min tm är igentligen till 2-takt så lågfarten ska vara enligt sista farbrons inlägg 30" och då garanterat 150 i högfart!

Tm 2-takts förgasaren är både billigare och av någon underlig anledning bätter drag i?? Enda nackdel är enkelvirer till gasen ej heller axpump..Funkar skitbra på 4-takt!! och kostar endast runt 1600kr ny i usa! Tull kan man råka ut för!!

TM40 på en LC4 med nya toppen (03 och senare) och öppnad luftburk och ett system med slipon, bör landa i trakterna kring: 150 huvudmunstycke (det blir troligen alldeles för fett med större), pilotjet 30 och så nålen höjd ett hack (ska sitta i näst högsta position). Sedan får man justera lågfartsskruven så att den blir lättstartad. Sist ställs acc.pumpen in, gärna så att den går in ganska sent, för att inte dutta i för mycket soppa vid mjuk körning.

En mycket bra förgasare att skruva med och lätt att få fungerande :tummenupp

Tack för ett bra och utförligt svar. Ska testa med denna bestyckning så få vi se.

Mvh
Jerker

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey