TL1000S vägrar starta HJÄLP!

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Har en TL1000S -97 som vägrar starta. Motorn går runt med det blir ingen gnissta. Har kollat bägge tändstiften och ingen av dom tänder. Både tändstiften ser däremot OK ut, inte kolade eller nåt sånt. Körde hojen så sent som i torsdags och då fungerade den fint. Startade helt utan problem.

Har även testat med startgas och den har startat ett par ggr med hjälp av det men nu händer inget alls. Vad kan det vara? CDI-boxen? Bör jag testa med nya tändstift?

tacksam för svar!

Tändstiften är det nog inte fel på, inte så troligt att båda går sönder samtidigt. Jag skulle mer tro att det är någon kabel som sitter "innan" tändstiften som inte har riktig kontakt. Prova med att kolla alla kopplingar som har med tändningen att göra.
Lycka till

YL motorerna än ökänd för att bränna stift. Byt dom och återkom.

Jag kör med Bosch UR3CC á 35:-

YL motorerna än ökänd för att bränna stift. Byt dom och återkom.

Jag kör med Bosch UR3CC á 35:-

Tack för tipsen.
Tyckte också att det verkade skumt att båda stiften skulle gå samtidigt. Men att CDI-boxen skulle ryka är väl ganska ovanligt också?

R har haft lite problem med att tändspolarna blir för varm, men det är ingen större fara på S.

Dom är känsliga på tändstiften och att det finns ordentligt med ström i batteriet. Så ladda och byt stift. Då bör den snurra igång sen.

ECU:n har hänt att den rykit, men det är väldigt sällan.

R har haft lite problem med att tändspolarna blir för varm, men det är ingen större fara på S.

Dom är känsliga på tändstiften och att det finns ordentligt med ström i batteriet. Så ladda och byt stift. Då bör den snurra igång sen.

ECU:n har hänt att den rykit, men det är väldigt sällan.

Tycker att det är konstigt om ECU skulle vara kass eftersom den gick så bra bara några dagar tidigare. Har testat med att koppla startkablar till en bil så att det inte ska vara batteriet det hänger på. Startar ändå inte. Ska testa med tändstiften först och främst.

Känner en som har en tl1000S 97:a. Den gav heller ingen gnista på båda stiften när han skulle ta ut den efter vintern. Det var båda stiften som var kassa.

Känner en som har en tl1000S 97:a. Den gav heller ingen gnista på båda stiften när han skulle ta ut den efter vintern. Det var båda stiften som var kassa.

har testat byta stiftmen det hjälper inte. Kan det vara så lätt som en säkring?
har kollat dom och dom ser hela ut. har inte mätt upp dom än dock.

Jag hör ingen bränslepump när jag vrider om tändningsnyckeln. För där ska väl vara en bränslepump på en 97:a?

har testat byta stiftmen det hjälper inte. Kan det vara så lätt som en säkring?
har kollat dom och dom ser hela ut. har inte mätt upp dom än dock.

Jag hör ingen bränslepump när jag vrider om tändningsnyckeln. För där ska väl vara en bränslepump på en 97:a?
Du ska höra en pump tydligt, när du har tändningen på och slår av och på dödaren på högersidan så ska du höra den snurra till.

Det sitter en kontakt under tanken, 3 kablar tror jag det är, kolla så den inte är ärgad.

Du ska höra en pump tydligt, när du har tändningen på och slår av och på dödaren på högersidan så ska du höra den snurra till.

Det sitter en kontakt under tanken, 3 kablar tror jag det är, kolla så den inte är ärgad.

Ska kolla den kontakten. Tack för det tipset.

Ok, saker som är kontrollerade:

Tändstift - köpt nya
Bränslepump - kopplat till 12V och den snurrar
Relä till bränslepumpen - osäker på hur man mäter det men får inte ihop det riktigt. Kan vara ett bekymmer.

Testade att tjuvkoppla bränslepumpen direkt till 12V så att den snurrade. Körde igång med "ignition" knappen men det hände inget mer än att startmotorn gick. Ingen tendens till tändning alls. Fick ju ingen gnissta innan med dom gamla tändstiften och antagligen inte med dom nya heller. Fick inte riktigt ihop det där med reläet till pumpen heller. 4 stift varav ett är minus, ett är plus och dom andra två till spolen. Fick inte ut 12V till kabeln som går till bränslepumpen.

Testade att starta skiten med startgas men eftersom där antagligen inte kommer gnissta med de nya tändstiften heller så gick ju inte det. Det ska tilläggas att den startade upp 1 gång under dagen men sen vägrade den igen.

ECU-boxen?

HJÄLP!!!

Jag lägger upp den här nu, sitter o läser elschemat oxå,

Bifogat

• vapor.JPG
    vapor.JPG
    63.8 KB · Visningar: 87
  • vapor2.JPG
    vapor2.JPG
    12.1 KB · Visningar: 69
  • vapor3.JPG
    vapor3.JPG
    66.6 KB · Visningar: 104
  • vapor4.JPG
    vapor4.JPG
    49.1 KB · Visningar: 80
  • vapor5.JPG
    vapor5.JPG
    135 KB · Visningar: 88
  • vapor6.JPG
    vapor6.JPG
    78.2 KB · Visningar: 86
Last edited:
Ok, nu ska vi se, relät har du en beskrivning på där hur du mäter upp.
Jämför med sidostödsrelät som sitter intill. Om du kollar hu du ska koppla för att koma förbi sidostödsrelät så kan du sätta det relät på tankkopplingen.

Sen har du en crankshaft positioning sensor som du kan mäta upp.

Ok, nu ska vi se, relät har du en beskrivning på där hur du mäter upp.
Jämför med sidostödsrelät som sitter intill. Om du kollar hu du ska koppla för att koma förbi sidostödsrelät så kan du sätta det relät på tankkopplingen.

Sen har du en crankshaft positioning sensor som du kan mäta upp.

Vad menas med "check the contunuity between 1 and 2". ?!

Vad menas med "check the contunuity between 1 and 2". ?!

Det står ju att du ska lägga 12V över stift 3 & 4 (12V+ på 3 och 0V på 4). Iom detta ska relät sluta kontakten mellan 1 och 2; alltså sätter du spänning över 3 & 4 ska du ha kontakt mellan stift 1 & 2, kollas enklast med summer eller resistansmätning med multimeter. Har du inte kontakt där när du tvångskör relät på detta sätt är det kass.

Det står ju att du ska lägga 12V över stift 3 & 4 (12V+ på 3 och 0V på 4). Iom detta ska relät sluta kontakten mellan 1 och 2; alltså sätter du spänning över 3 & 4 ska du ha kontakt mellan stift 1 & 2, kollas enklast med summer eller resistansmätning med multimeter. Har du inte kontakt där när du tvångskör relät på detta sätt är det kass.

FAN va dum jag är. klart man mäter så! :huvet

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back