TL1000R vs. GSX1000R. Vilken ska jag välja?

magnushansson

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX 1400
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

Vilken skulle ni rekommendera?

/M
 
Det är väl mest en smaksak. Gixxern har ju som sagt mer pulver och är smidigare, så om du vill köra bana sen så är ju den det bästa valet av dom två.

V-twin ljud är ju underbart, fast gixxern låter inte så hemskt den heller =)
 
Enda som talar för en TL1000R är väl att försäkringen möjligtvis kan vara lite lägre, men annars finns det ingen anledning att skaffa en om man jämför med en gixxer 1000.
 
magnushansson skrev:
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

Vilken skulle ni rekommendera?

/M
TL1000R är en blysläde jämfört med gsxr,en och max vridet är högre på
gixxern, En lätt vinst för gixxern då den är mycket bättre på allt.
Men visst Gött ljud i TL,en är det.
 
magnushansson skrev:
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

Vilken skulle ni rekommendera?

/M


Vill du ha ljudet så välj V-twinen. Hade valt gsx r:n utan tvekan.
 
magnushansson skrev:
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

Vilken skulle ni rekommendera?

/M
En vanlig missuppfattning som diskuterats i oändlighet här Vtwin vs R4

Effekten kommer inte tidigare jfr moment kurvor och effekt så ser du ganska likartad utveckling bara det att rad4 ans topp kommer senare.
Jämför K3 mot andra 10hk starkare och 10 kg lättare Vtwinnar än TL1000R så
förstår du.
Vore jag dig skulle jag glömma svullo tillern ganska snabbt då det finns bra mycket bättre twinnar.
146-0308-GSXR1000.dyno-zoom.jpg


146-0310-twin-dynohp-zoom.gif



Dvs du har ett längre register attleka med i rad4:an.
 
Last edited:
Hittade du ingen kurva på en ostrypt mille?, eller ärligare kurva rc51 borde ej ha högre effekt än 999.
 
blom skrev:
vart har du fått det ifrån :confused:
det skiljer ju inte så många tusenlappar ju..
bara genom att titta på försäljningsannonserna här på SH. så finner man TLR från 49-65000 Gixxern vet ju du att man kan få från 55 och uppåt.
 
Lam-Kaka skrev:
Hittade du ingen kurva på en ostrypt mille?, eller ärligare kurva rc51 borde ej ha högre effekt än 999.

Ville bara ha jämförbart från samma källa och skillnad R4-V2.

Men så klart en Mille delux kurva men jag hittade ingen :argpådato
 
Konstig strypning på Millen isf som stryper till 113hk på slangen. Håndan ger rätt bra med pulver, sen har du ju som bekant skillnaden mellan olika exemplar.
För att tala till trådskaparen, en Tl har inget att hämta mot en Gixxer nånstans. P.s. det heter gsxr1000, inte gsx1000r :tungan
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
För att tala till trådskaparen, en Tl har inget att hämta mot en Gixxer nånstans. P.s. det heter gsxr1000, inte gsx1000r :tungan

Ok. Bugar och tackar.
:bow :)

blom skrev:
vart har du fått det ifrån :confused:
TL1000R, år 2000 = 50000 kr
GSXR1000, år 2001 = 60000 kr
Enligt annonserna på Blocket och andra annonssiter.

Med hänsyn taget till årsmodellen så tycker jag att det är nästan samma pris.

CeltaniC skrev:
Utan tvekan Gixxern!
Hmm. Ni verkar vara rörande överens om att det är GSXR1000 som gäller...

Synd att TLR är så tung och svag då. Den är ju så grymt snygg.

http://www.vonhofs.com/TL1000R.html
Särskilt bild fyra...

/Magnus
 
magnushansson skrev:
Ok. Bugar och tackar.
:bow :)


TL1000R, år 2000 = 50000 kr
GSXR1000, år 2001 = 60000 kr
Enligt annonserna på Blocket och andra annonssiter.

Med hänsyn taget till årsmodellen så tycker jag att det är nästan samma pris.


Hmm. Ni verkar vara rörande överens om att det är GSXR1000 som gäller...

Synd att TLR är så tung och svag då. Den är ju så grymt snygg.

http://www.vonhofs.com/TL1000R.html
Särskilt bild fyra...

/Magnus
Det har ju funnits flera av dom här trådarna och svaret till dig är provkör och bestäm efter provkörning.Gixxern spöar tillern på allt utom ljud och den känslan som en V-tvin har :tummenupp
 
GSX är tveklöst bättre på allt. Lägre vikt, mer effekt och modernare konstruktion. Men vilken är ballast att köra? Det kan du aldig få svar på genom att fråga andra, det måste du fråga dig själv, helst efter att ha testat båda.

De flesta här på SH vill åka fort på bana eller blågasa rätt fram. Då gäller 1000R.
Några skiter i att vara snabbast, då kan tillern vara ett alternativ tack vare underbar motor. Tillern har antagligen en högre andel "entusiaster" än GSX. Missförstå mig inte nu, vi är alla MC-entusiaster men det finns olika varianter på detta också. Tillern har enligt min mening större chans att anses kult i framtiden.

Om du ska provköra tiller så kan detta vara bra att veta:
Om chassiet är helt standard så kan dom upplevas som tungkörda. Åtgärdas genom sänkning fram, höjning bak och ev med ett 180-däck bak. De flesta har antagligen redan gjort detta och detsamma gäller borttag av strypning.
Såvitt det gäller vikt/effekt så skulle jag vilja påstå att det räcker åt de flesta i alla fall men jag vet att det är alldeles för lite effekt för dom som har färskt kort. :D
Mer info finns i TL-tråden. Så mycket info att du kommer att spy över det. :hihi

Vad jag väljer? Tillern (men så har jag redan haft två st). Tycker jag att vikt/effektförhållandet inte räcker till rakt fram så plockar jag väl fram min gamla Katana. Det är bra att ha mycket leksaker att välja bland! :tummenupp :D
Mindre bra att inte ha tid med dom. :mad:
 
Jag har haft 2 TLR 98:or var nöjd med maskinerna, har torkat av ZX-9:or och en R1:a med dom och legat som ett frimärke i arslet på en Gsx-r1000 med helrör och PC i 8 mil på kurvig väg.

Har bara testat en gsx-r 1000 nån kilometer, men i höstas fick jag prova en 03:as R1:a i ca 10mil efter kurvig väg.
Kan säga att jag funderade allvarligt om jag kunde kalla TLR för en sporthoj efter det jag tror fan det är lättare att gå en brottningsmatch med Karelin.
Ok 180:s däck och en sänkning fram gör lite skillnad men R1:an var ju som en dröm att köra jämfört med TLR. Visst den är lite festlig på sitt sätt och att den mullrar fint men den låter inte vass, har stått på balkongen och sett TLR och TLS:er dundra förbi och det låter inte sportigt.

Om jag skulle köpa en TLR igen skulle det vara ett jävla superpris på den annars väljer jag något annat.
 
Skulle jag bara köra gata och ha mycket pengar så skulle jag nog kunna tänka mig en RC 51. Dom är ju faktiskt tokfina och brudar gillar dom, har jag hört.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top