Tl 1000 går bara på en burk

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
1979 Yamaha SR500, 1997 Aprilia Moto 6,5 och 2st Fjordlingar med 200 hp men det är på sjön
Hej!
Min Tl 1000 går bara på en burk. Den brukar tjura lite på bakburken men nu är den helt död. Vad göra?

//bbenny

Vore ju bra att fråga innan. Någon kanske har stött på samma problem men du verkar ju bara gilla att skriva skrivmaskin så jag lär ju inte bli klokare av dina bokstäver

UrbanTiger skrev:
Den är trasig.... släng den :gnissla

Her du undersökt nått själv, LR räknar du med att någon ska komma och titta på den :confused:

bbenny skrev:
Hej!
Min Tl 1000 går bara på en burk. Den brukar tjura lite på bakburken men nu är den helt död. Vad göra?

//bbenny
Kollat så att tändhatten sitter som den ska?
Fukt? Vid stiftet alltså.
Glappis nånstans på vägen från tändspolen till stiftet?

Börja kolla det... Bakre cylinderns tändhatt sitter ju under tanken så tja... lätt att kolla....

Tänkte på det åxå. Har ställt ner bågen i garaget över natten. Ska testa imorgon. K/n filtret? Var sitter det och vad betyder k/n?

//bbenny

ZpiX skrev:
Kollat så att tändhatten sitter som den ska?
Fukt? Vid stiftet alltså.
Klappis nånstans på vägen från tändspolen till stiftet?

Börja kolla det... Bakre cylinderns tändhatt sitter ju under tanken så tja... lätt att kolla....

bbenny skrev:
Tänkte på det åxå. Har ställt ner bågen i garaget över natten. Ska testa imorgon. K/n filtret? Var sitter det och vad betyder k/n?

//bbenny

K/N är en tillverkare av (sport-)luftfiler. Det är alltså luftfiltret som menas. Det ska vara en lite "öppnare" modell av ditt originalfilter + att det är tvättbart så du behöver inte köpa nytt "hela tiden". Tvätta och olja in med luftfilterolja. Som nytt.

Det sitter i luftburken som sitter under tanken.

Lyft på tanken, genom att skruva av de två främre bultarna, sedan är luftburken den stora svarta "lådan" därunder.

Skruva av de fyra skruvarna och lyft på locket. Där sitter luftfiltret.

Tack för tips men jag tvivlar på att det är luftfiltret som har ställt till med problemen. Kanske sparkar igång med startgas. Bågen blev stulen och jag fick tillbaks den med brutet tanklås och tändningslås. Har tejpat fast tanklocket med silvertesa så det kanske har kommit in vatten i tanken. Jag hällde i k-sprit och tog en sväng men den vägrade sparka igång på bakburken.

//bbenny

ZpiX skrev:
K/N är en tillverkare av (sport-)luftfiler. Det är alltså luftfiltret som menas. Det ska vara en lite "öppnare" modell av ditt originalfilter + att det är tvättbart så du behöver inte köpa nytt "hela tiden". Tvätta och olja in med luftfilterolja. Som nytt.

Det sitter i luftburken som sitter under tanken.

Lyft på tanken, genom att skruva av de två främre bultarna, sedan är luftburken den stora svarta "lådan" därunder.

Skruva av de fyra skruvarna och lyft på locket. Där sitter luftfiltret.

bbenny skrev:
Tack för tips men jag tvivlar på att det är luftfiltret som har ställt till med problemen.

Nej luftfiltret är det med största sannolikhet inte, tänkte att du undrade lite allmänt bara. Lät som det. :)

Men börja med att kolla bakre stiftet så att det får gnista ordentligt. I och med att främre cylindern verkar gå bra(?) så ska det nog inte bara problem med soppan. Om du vill vara säker så dränera tanken. Lite tidsödande och skvättigt men, men...

Har själv rivit min TL nu och håller på att fixa upp henne i TippTopp skick, i sommar (höst?) blir det busa med liter-hojen igen. Tur man har KTM'en att leka av sig lite med.

Nä! Lånade en jobbarkompis ktm. Den blev snodd förra veckan. Tyckte den var ganska tråkig. Särskilt på högre varv. Gick som min sr 500 fast bättre vrid men det är klart kul på crossbana och i grustag. Håller tummarna att det är stiftet.

ZpiX skrev:
Nej luftfiltret är det med största sannolikhet inte, tänkte att du undrade lite allmänt bara. Lät som det. :)

Men börja med att kolla bakre stiftet så att det får gnista ordentligt. I och med att främre cylindern verkar gå bra(?) så ska det nog inte bara problem med soppan. Om du vill vara säker så dränera tanken. Lite tidsödande och skvättigt men, men...

Har själv rivit min TL nu och håller på att fixa upp henne i TippTopp skick, i sommar (höst?) blir det busa med liter-hojen igen. Tur man har KTM'en att leka av sig lite med.

bbenny skrev:
Nä! Lånade en jobbarkompis ktm. Den blev snodd förra veckan. Tyckte den var ganska tråkig. Särskilt på högre varv. Gick som min sr 500 fast bättre vrid men det är klart kul på crossbana och i grustag. Håller tummarna att det är stiftet.

Två olika hojar. Man måste ju ha en för varje underlag :tummenupp

Klart det är stiftet, sätter en Sofiero på det. Skriv i morrn hur det gick...

Lär inte hinna imorrn. Jobbar på dagen å måste vattna strupen på kvällen och det brukar dra ut på tiden med efterfester och gegga med olika kroppssafter så lördagen blir förstörd. På söndag måste båten få sitt så den får bada i början på maj men jag meddelar så fort jag kan.

//bbenny

ZpiX skrev:

Ok!
Jag är skyldig dig en Sofiero. Nu går bågen som en klocka!

//bbenny

ZpiX skrev:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman