Tjuvstoppsbenägen Rallyekam!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tjena, jag vet att det kanske inte är så många här som åker i skogen med sina LC4:or men ja chansar endå.
(Det finns ju dock många med Rallyekam här.)

Jag gör den långa storyn kort ...
För en vecka sedan bytte jag till Rallyekammen i min 625SXC-07, allt är frid och fröjd vad gäller gången och kröbaheten förutom att motorn tenderar till att vilja tjuvstanna ibland när man drar in kopplingen på en tajt stig tex.

Vad tror ni angående detta, är Rallyekammen tjuvstoppsbenägen av sig?
(Förgasaren är nydonad med, ny nålventil, ny nål, nya munstycken ny bränsleskruv m.m.)

Och vad kör ni grabbar med för bestyckningar till Ralleykammen?

Följande är gjort med förgasaren och avgaset.
FCR41MX:
-Bestyckad 48/168 bränsle skruven 1,7 varv ut och OBEKR nålen i 4:e hacket från topp.
-R&D Powerpump 2 ställd på ca:40# i leak jet.
-SXS axpumpsfjäder.
-Öppnad luftburk-

Avgas:
-STD grenrör med egenbyggd fullflödes dämpare med 42mm innerrör (94db)

Det är inget jag har tänkt på fast den ökade durationen gör att det blir mer overlap och tvärdrag på riktigt låga varv så i teorin är det absolut möjligt....

Bestyckningen verkar vettig....

Det är inget jag har tänkt på fast den ökade durationen gör att det blir mer overlap och tvärdrag på riktigt låga varv så i teorin är det absolut möjligt....

Bestyckningen verkar vettig....
Hur kommer det sig att det blir mer tvärdrag på låga varv än på höga? Eller är det att rörelseenergin (eller bristen på) gör att det påverkar mer på låga varv? Men isf borde man väl ha en viss effektförlust om det är öppet rakt igenom oavsett varv? Eller är jag ute å cyklar nu? :va

Hur kommer det sig att det blir mer tvärdrag på låga varv än på höga? Eller är det att rörelseenergin (eller bristen på) gör att det påverkar mer på låga varv? Men isf borde man väl ha en viss effektförlust om det är öppet rakt igenom oavsett varv? Eller är jag ute å cyklar nu? :va

Vid lägre varv har man mer tid för färskgaserna att strömma genom så en elakare kam fungerar sämre vid riktigt låga varv. Ställ dig och lystna på en riktig trimmad V8, oftast går de väldigt oroligt och dåligt på tomgång.
Fast givetvis behövs overlap mellan insug och avgas för att använda undertrycket i avgasystemet för att hjälpa till att suga in färskgas.

Sen är denna kam i en 625 absolut inte lika extrem som i fallet ovan men vid varvtal under normal tomgång kan jag tänka mig att den längre durationen och överlappet spelar roll.

Vid lägre varv har man mer tid för färskgaserna att strömma genom så en elakare kam fungerar sämre vid riktigt låga varv. Ställ dig och lystna på en riktig trimmad V8, oftast går de väldigt oroligt och dåligt på tomgång.
Fast givetvis behövs overlap mellan insug och avgas för att använda undertrycket i avgasystemet för att hjälpa till att suga in färskgas.

Sen är denna kam i en 625 absolut inte lika extrem som i fallet ovan men vid varvtal under normal tomgång kan jag tänka mig att den längre durationen och överlappet spelar roll.
Just ja, tänkte aldrig på sugeffekten från avgassystemet! Fast hur synkar man överlappningen med avstämningen av längden på grenrören och insugstrattarna? Det måste vara grymt svårt att få ett brett och fint register, och det känns som att motorn kan bli väldigt konstig om inte allt lirar ihop?

Just ja, tänkte aldrig på sugeffekten från avgassystemet! Fast hur synkar man överlappningen med avstämningen av längden på grenrören och insugstrattarna? Det måste vara grymt svårt att få ett brett och fint register, och det känns som att motorn kan bli väldigt konstig om inte allt lirar ihop?

Svart magi?!:tummenupp

Det är inte så fruktansvärt kritiskt som man kan tro. Med en rimlig grunddesign blir det nästan aldrig fel. Tittar man på en cross/enduro/offroad så är både insug och avgas snarare designat för att passa på cykeln och är långt ifrån de optimala trattarna och diametrarna som skolboken föreskriver, lik förbannat går de rätt bra...

Men visst finns där utrymme för förbättring. Grabbarna i supermono lägger ju en hel del tid på att optimera motorerna och det lönar sig...

Min hoj går inte riktigt jämnt under 3000 varv, med lite gas och låg belastning.
Under belastning går den bättre, eller på högre varv.

Jag tror jag fann orsaken ...
Överrinnings slangen från flotörkoppen hadde inte fritt att dränera pga att den lagt sig olämpligt på skyddsplåten.:D
(Därav dränkte jag hojen vid kraftiga lutningar, typiskt vid kambytet!!!)

När vi ändå nämt bestyckningar, vad åker ni med?
(slipon, öppen lufburk & Rallye kammen.)

Är det någon som bänkat med detta här?
(Det skulle vara kul att se kurvan.)

Jag tycker Rallye kammen går klart bättre/finare än jag trodde den skulle göra.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...