Tjutande broms m.m.

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
2005, Honda Fmx650
Hej!

För 4 veckor sedan böt jag bromsbelägg i bak. Fungerar klockrent..

Nu till problemet..

Efter byte av bromsbelägg fram gnisslar det vid bromsning, framför allt hårda inbromsningar och känns/låter som att det ligger emot skivan lite väl ibland.

Innan byte kunde det gnissla till någon enstaka gång (beläggen var nästan slut).

Känns som att bromsen tar som den ska, men känns inte bra med gnisslet. Hjärnan säger (fan nu har jag kört för länge på beläggen så dom tjuter mot bromskivan).. Men i det här fallet är dom ju nya

Skivan ser fräsch ut. Kan det vara så att systemet behöver luftas eller vad kan det vara?

Tack på förhand knuttar!

Last edited:
Jag har liknande, om inte samma, problem. Mest märks det om jag använder bakbromsen vid krypkörning. Då ligger belägget kvar ett tag och tjuvbromsar så att det tjuter. Det är inte så mycket att det påverkar farten märkbart och efter ett tag, eller när jag ökar farten, så går belägget tillbaka ordentligt. Man kan även, om hojen står stilla, bända tillbaka med en skruvmejsel.

Har nyss köpt min GPz900 och enligt säljaren så är bromsbeläggen nybytta och de ser inte särskilt slitna ut så antagligen är det sant.

Eventuellt är det något som löser sig bara jag kör in hojen, vet nämligen att den inte körts särskilt mycket senaste 13 åren. Annars kanske det går att fixa genom att plocka isär, smörja och montera ihop igen. Jag är dock ingen veteran inom området, så jag vet inte säkert.

Har du testat att ställa hojen på centralstödet, bromsa till med bakbromsen och sen snurra på bakhjulet för hand? Om jag gör det så gnisslar det vid ett visst läge (det är alltså som om bromsskivan är någon knapp millimeter skev). Om jag bänder tillbaka bromsbelägget så slutar det gnissla, så allt talar för att mitt problem beror på att bromsen inte går tillbaka som den ska. Kanske är samma för dig?

Jag vet inte vad som är tok.. Ska montera loss och dit igen och se om det hjälper. Solen skiner.

Samma på min hoj... Har haft de tusen gånger. Ofta är det att de vibrerar mellan belägg och kolv. Finns speciellt medel att stryka på men många använder kopparpasta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph