Tjafs med yamahacenter: Bakhjulsglapp/lager R6 R1 HJÄLP!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Såhär startade allt: Hade r6an inne för service och allt var tipp topp enligt meken. Åkte hem och ett par dar efter (kört ca 20mil) var det dags för bakdäcksbyte, innan jag krängde av hjulet kände jag på lagren alá trafikskolevis och upptäckte ett glapp. Detta borde ha funnits redan på servicen...
Lämnar in hojen igen och mummlar lite om att det borde upptäckts redan vid service. De byter lager och drar samtidigt åt svingen som enligt dem inte satt ordentligt (ingen har någonsin skuvat på svingen innan).
Glad som fan att allt är frid och fröjd kilar jag hem, får för mig att känna på hjulet igen...GLAPP! Åker tillbaka fort som fan och skäller lite, de ser ut som frågetecken men lovar att detta ska vara fixat till på torsdag (gotland ring på gång!).
Åkte dit igen igår och hämtade den igen, och då hade de bytt distansen som sitter över nållagret som var slitet enligt dem. Frågade flera ggr om det absolut var hel ok nu.
Åker hem igen och hakar upp den på depåstödet (litar inte på dem) och känner igen...GLAPP!! Va i helvete, tillbaka igen och gormar en del, nu börjar de ifrågasätta om det inte kanske SKA vara lite glapp (observera att det klonkar när man rycker i det på trafiksolevis, dvs 12/6 och dra motsatt håll).
Åker hem igen då klockan är rätt mycket och river själv för att inspektera lite. Hittar ett spår i navet som är ca 1,5 mm brett och 0,5-1mm djupt. Men nav menar jag där nållagret pressas in, spåret fortsätter ner under lagret vad man kan se. Min teori är att lagren var slut från början, de bytte lager men sabbade samtidigt lagerbanan som orsakar det "nya" glappet.
Nutid: Ringde dem precis och berättade om "spåret", lät som frågetecken som vanligt och kunde inte ens svara på om det ska vara så eller inte. Vad de kunde säga var att de hade fått in en R1a för service nu som hade samma "fenomen". (Skriver fenomen för att det glappar inte lika mycket runt hela hjulet utan det beror lite på var man tar.)

Till själva frågan: De hävdar nu att det SKA vara ett spel (för mig är klonkade inte spel utan glapp) eftersom R1an har likadant. Hur är era lager? är det något spel? klonkar? Har ni något "spår" i lagerbanan? Måste få så mycket på fötterna som möjligt nu... Tänker kräva ny fälg om det ät så att "spåret" inte ska finnas!

Nu känns helt plötsligt gotland ring inte lika kul... :huvet :mad: :4skrika

Hoppas någon orkar läsa...

För mig så ska hjulet vara stumt och något glapp ska inte existera...
det tyder på en krasch eller felaktig hantering..

Ordet glapp är relativt! Jag förstår dock vad du menar men du kan ge dig sjutton på att de har en annan åsikt beroende på vad som passar dem!

Men för att svara på din fråga:
- NEJ, du skall INTE ha ett glapp som är så stort att du kan känna det när du tar tag och vrider fälgen så som du beskriver det hela. Då är det något som är fel.

Normalt sett använder man sig av kullager med C3-spel som just hjullager. Ett C3-lager har större glapp än andra lager vilket dock är normalt (vet tyvärr inte vad de andra lagrena heter).

Att du skall få en ny fälg för detta problem torde bero på om det är möjligt att laga eller inte. Ev. kanske det går att bussa om lagerbanan men det måste man se fälgen för att kunna avgöra.

Det låter heller inte som om det är ett normalt slitage pga. lång tids användning (läs många mil). Eftersom det glappar, så som jag uppfattar dig, betydligt mer på ett ställe än ett annat!

Jag körde 22 500 mil med min gamla VFR 750 -89 och bytte några hjullager men aldrig svinglager (behövdes aldrig). Och jag hade aldrig några problem så som du beskriver (inga andra heller för den delen). Så det är definitivt något som orsakats vid en vurpa eller ovarsamt handlav i samband med mekning!

Stå på dig och försök finna en lösning så du "kommer på hjul" igen så snabbt som möjligt!

Lycka till!
// Niklas

AleX skrev:
För mig så ska hjulet vara stumt och något glapp ska inte existera...
det tyder på en krasch eller felaktig hantering..

Precis min åsikt, vi kände även på en helt ny r6a de hade i butiken. Den va helt stum, inga klonk eller spel där inte. Då menar de att den är ju helt ny så det ska inte vara glapp, men saken är den att allt är bytt i min också så den är "helt ny".
Då kläcker de ur sig något som för mig är ofattbart:
-du har ju kört hem din...

Fråga då om jag kör hem den nya r6an från butiken så kommer samma glapp uppstå på den?:
-ja...

Säkert... :huvet

Vill ha gärna ha så många som möjligt som kan gå ut och känna på sina bakhjul, gärna r6 då. Men även r1or då de säger att de har samma "fenomen" som min. Måste ha så mycket fakta som möjligt! Jag tänker då fan inte ge mig! Har lagt ut över 3000:- nu i lager mm... :(

medhåll, det skall inte vara ett sånt klonkande glapp, det är ju för fan trafikfarligt.

Vilka tomtar, byt grejorna själv så det blir gjort.
Jag har känt på min, inget klonkglapp överhuvudtaget.
det är en R1 men det bör vara exakt samma sak.

Risken är givetvis att det är glapp i själva fälgen, att tex ett hjullager då som skurit o fastnat o sen rensat material ur fälgen helt enkelt.
Eller som du misstänker så kan de ha tryckt i/ur lagret felaktigt i fälgen vid monteringen och skadat den.

Det borde dock gå att lösa på nåt sätt.

Låter tokigt :va Skall inte gå att känna glapp på hjul lagren för då är det just glapp. Ge inte upp! Överbevisa dom. Det finns alldeles förmycket klåpare i mc verkstäderna som det ser ut nu :(

Avarage skrev:
... Att du skall få en ny fälg för detta problem torde bero på om det är möjligt att laga eller inte. Ev. kanske det går att bussa om lagerbanan men det måste man se fälgen för att kunna avgöra. ...
En hojverkstad har oftast inte möjligheter att laga en fälg (även om det förvisso oftast är tekniskt möjligt). Och Soulama :va (det där var tydligen svårt :) ) Suomalainen ska ju inte acceptera en lagad fälg om verkstaden kvaddat fälgen (lagerläget). Edit: Däremot blir det kanske att acceptera en beg (felfri) fälg. //Edit.

Friska lager har normalt sett ett glapp som möjligen är kännbart längst ut på hjulet men är det så stort att det "klonkar" så är det nåt fel. Och det gäller helt oberoende om det är R6, R1 eller nån annan hoj. Hjul ska inte glappa. Och de börjar inte glappa på 20 mil. Eller 200 mil. Knappast inte ens på 2000 mil.

Det verkar som om din verkstad snackar en massa skit.

Robban_C skrev:
En hojverkstad har oftast inte möjligheter att laga en fälg (även om det förvisso oftast är tekniskt möjligt). Och Soulama :va (det där var tydligen svårt :) ) Suomalainen ska ju inte acceptera en lagad fälg om verkstaden kvaddat fälgen (lagerläget). Edit: Däremot blir det kanske att acceptera en beg (felfri) fälg. //Edit.

Friska lager har normalt sett ett glapp som möjligen är kännbart längst ut på hjulet men är det så stort att det "klonkar" så är det nåt fel. Och det gäller helt oberoende om det är R6, R1 eller nån annan hoj. Hjul ska inte glappa. Och de börjar inte glappa på 20 mil. Eller 200 mil. Knappast inte ens på 2000 mil.

Det verkar som om din verkstad snackar en massa skit.

Exakt, det enda jag kräver är att jag får det jag betalat för. Dvs en hel fälg med nya lager, utan glapp. Ny eller beg kvittar, det ska bara funka helt enkelt!

Ingen har skrivit att det är normalt med glapp/spel (så att det klonkar) som de vill hävda. Känns bra, för när man står där själv och blir motarbetad av flera "kunniga" mekaniker så börjar man ibland tvivla på sig själv fast man egentligen är 100% säker på sin sak... tack.

Samla kött på benen.

Det är bra att du samlar kött på benen o får lite info av andra hur deras lager o bakhjul beteer sig.O ge dig inte i första taget,när du är säker på din sak att det inte ska vara så som de vill påstå så hota lite med konsumentverket.
Som kund har man ju oftast många rättigheter o dom är inte så villiga o få med konsumentverket o göra.Annars kanske ni kan göra upp i godo på nåt sätt.
Lycka till o hoppas det ordnar sig.

Sådär snabbt går inte ens bakhjuls lagrerna till crosshojar, och jag tror inte det ska glappa något alls på din. Och att det klonkar låter ju inte alls bra...vet inte om jag skulle våga köra då, om det skulle låta så på min hojj (då jag redan pajjat ett nav pga trasigt lager, som spritt ut kulor i hela navet och svarvat runt alltihop till något oigenkännligt)

En bild på det fina lilla spåret i navet...

(det som stog här förut går inte ihop riktigt till 100% när man tänkter efter...så jag tog bort det...)

Bifogat

• nav2.JPG
    nav2.JPG
    48.6 KB · Visningar: 178
Last edited:
Nållager eller vad är det jag ser längs ner i bilden? Förklara gärna.

Om spåret är i ett lagerläge (dvs lagret är borttaget på bilden) så borde faktiskt det där spåret inte spela någon större roll, eftersom det bara är på en kort bit av lagerbanans anligg mot fälgen. Men det är ju inte bra.

Suomalainen skrev:
En bild på det fina lilla spåret i navet...

(det som stog här förut går inte ihop riktigt till 100% när man tänkter efter...så jag tog bort det...)

Det är något annat som förorsakar glappet su känner. Det där lilla spåret gör varken till eller från så till vida resten av lagerläget är intakt!

// Niklas

Robban_C skrev:
Nållager eller vad är det jag ser längs ner i bilden? Förklara gärna.

Om spåret är i ett lagerläge (dvs lagret är borttaget på bilden) så borde faktiskt det där spåret inte spela någon större roll, eftersom det bara är på en kort bit av lagerbanans anligg mot fälgen. Men det är ju inte bra.

Precis, det är ett nållager. På drevsidan.
Spekulationer: Bara för att själva spåret inte är så jättestort betyder det kanske inte att skadan är liten. Om de tex har bänt emot kanten där så blir den synliga skadan bara där verktyget tagit emot (spåret), medans det blir ytterligare utbuktningar runt om som inte syns med blotta ögat. Överdrivet så blir hela navet ovalt. Och slår man ner ett nytt lager i ett ovalt hål så borde lagret även det bli ovalt. Nu pratar vi tiondels millimetrar eller så, vilket är mycket. Jobbar inom bilindustrin och vi skulle ALDRIG under några omständigheter pressa i ett lager i någonting som har en så tydlig skada, fälgen skulle skrotas omedelbums.

Skrev förut (för dem som hann läsa) att jag trodde glappet var på andra sidan (skivbromssidan), axeln mot ett kullager, men den teorin går bort ändå pga när man sen drar ihop allt så stabiliseras det och borde inte gå att rubba.

Jag är helt rådlös... Allt är bytt förutom axeln och några distanser, de som heter spacers i rephandboken. :va :va :va

Last edited:
Silwer skrev:
känner du glappet med hjulet löst och hjulaxeln i stoppad med?
isf måste du ju lätt kunna kolla VAR glappet finns.

Ja, det gör man, och det är på bromskivesidan, mot kullagret där. Men det funkar ändå inte riktigt. För när man drar ihop det så blir allt stumt. Alla distanser och lager dras ihop och ska inte kunna röra sig, axeln dras fast och går inte att rubba den heller då.

Jag känner det när allt är löst, dvs rubbar axeln upp och ner. men så kan det inte röra sig när allt är fast...

Sen är det ju ett spel på nållagersidan också, men det känns mer normalt. Men det skumma är att det glappar olika mycket beroende på var på hlulet man tar. Det skulle förklara ovalteorin lite. OBS: Hojen är aldrig vurpad eller fälgen misshandlad mot kanter eller liknande.

Last edited:
Allt som är bytt är inringat...

Bifogat

• lager1.JPG
    lager1.JPG
    82.5 KB · Visningar: 137
  • lager2.JPG
    lager2.JPG
    78.3 KB · Visningar: 101
Suomalainen skrev:
Precis, det är ett nållager. På drevsidan.
Spekulationer: Bara för att själva spåret inte är så jättestort betyder det kanske inte att skadan är liten. Om de tex har bänt emot kanten där så blir den synliga skadan bara där verktyget tagit emot (spåret), medans det blir ytterligare utbuktningar runt om som inte syns med blotta ögat. Överdrivet så blir hela navet ovalt. Och slår man ner ett nytt lager i ett ovalt hål så borde lagret även det bli ovalt. Nu pratar vi tiondels millimetrar eller så, vilket är mycket. Jobbar inom bilindustrin och vi skulle ALDRIG under några omständigheter pressa i ett lager i någonting som har en så tydlig skada, fälgen skulle skrotas omedelbums.

Skrev förut (för dem som hann läsa) att jag trodde glappet var på andra sidan (skivbromssidan), axeln mot ett kullager, men den teorin går bort ändå pga när man sen drar ihop allt så stabiliseras det och borde inte gå att rubba.

Jag är helt rådlös... Allt är bytt förutom axeln och några distanser, de som heter spacers i rephandboken. :va :va :va

Jag håller med ett flertal talare om att den skadan borde inte göra så nämnvärd skillnad... Om det nu är dom du säger att hålet skulle bli några tiondelar ovalt så undrar jag hur mycket våld det går åt för att få i och ur lagret?? Men om du tror att det är boven i dramat så är det väl enklast att mäta hur illa det är med lagerläget. Mitt lagerläge såg mycket värre ut än ditt efter ett lager haveri. Till saken hör att jag putsade av alla grader med smärjelduk och pressade i ett nytt lager, inget glapp och inget missljud.
Anledningen att lagret gav sig var att ägaren före mig hade haft hojen hos däckmojen, han drog inte åt bakhjulet med rätt moment vilket gav ett gediget lagerglapp. Trots att jag drog moment på hjulet så var det försent eftersom hojen hade gått en bra bit med halvtaskigt moment och det slutade med haveri. vad jag märkte var att om man drar löst så glappar det och drar man för hårt så kärvar det... Lösningen var, moment enligt handboken.

Hoppas det löser sig för dig.

Suomalainen:
Har dom inte bytt packboxarna (oil seal)?
Läget är ju att man oftast inte får loss packboxarna utan att göra skada på dom. Och även om man får loss dom så byter man ju alltid till nya fina packboxar om man nu ändå byter lager.

Ang skadat lagerläge så är passningen mellan lager och fälg en eller några fåtal hundradels millimeter. Det behövs alltså inte så mycket skada för att lagret ska glappa i fälgen men det märker du ju direkt om det skulle vara det som är felet.

glapp R6

Har samma problem på min R6-02.
Tog av bakhjulet idag och kollade lagren, kunde inte känna nåt glapp.
Vet ifan vad det kan vara.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...