tisp på kätting att ha till hojen

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja jag vet detta har funnes uppe för men nu har jag leta ett bra tag men hittar inte dom/den tråden. :huvet

Jag behöver tips på en bra kätting och lås att ha till hojen när den är parkerad i ett garage......förhoppnings viss kommer hyresvärden att göra det jag bad om att säta något i väggen eller golvet så att man kan sätta fast kättingen i den (eller heter de kedja hmmm :va ), så hjälp mej nu med massa tips på detta och gärna vart man kan inhandla också.

:Bugar Tackar på förhand. :)

Kakan

tackar ska läsa vad det står om den.
mmmm jo jag hålle rmed jag har också det så det gäller att ha bästa möjliga då får de gärna kosta lite extra.
:) :tummenupp

KawaChris skrev:
Länk har jag. Dyr kanske men hojen är kvar iaf. Har man bara trafikförsäkring så måste man ha det bästa..

kolla i lelles kattalogen dom har en del lås.
även ögglor som man kan sättas i vägg lr golv

obruT skrev:
som allt annat
clas ohlsson har några "bra" kedjor(både till båtar och hoj

här är en länk 250cm kätting klass 3 är ett fynd (tils man ska frakta den :D )

http://www.clasohlson.se/?AFP=store...80q261&CampPath=&NoCache=8224855&IsCampaign=N
Jag har gjutit fast ett par såna i mitt garagegolv, men det finns mycket fetare abuskättingar visserligen dyrare(kolla på mc-varuhuset där finns endel).. men smakar det så kostar det. Å andra sidan så spelar det ingen roll vad du har för kätting om tjuven har vinkelkap eller skärbrännare..

Köpte abus kätting med löpögla 250cm godkänd klass3 för mc,båt, atv, skoter mm.Var billigare än 1-metersvarianten hos mc-handlaren, skillnaden tycks vara att man inte har en tygstrumpa runt kättingen. Rekomenderas varmt.

hittas vart?? hos mc handlarn eller båt handlarn??

Pebl skrev:
Köpte abus kätting med löpögla 250cm godkänd klass3 för mc,båt, atv, skoter mm.Var billigare än 1-metersvarianten hos mc-handlaren, skillnaden tycks vara att man inte har en tygstrumpa runt kättingen. Rekomenderas varmt.

Tja!

Jag kan rekomendera Abus 10KS110 (Kätting, finns i olika längder), Abus WBA100Granit (Förankring) och sen ett klass3 hänglås. Finns hos låssmeden och mc-handlaren.

/Jocke

Jag köpte en Abus maximum level 20 kätting, den gick förvisso på 2 lapp, men det är det värt. Dessutom om dom bryter upp kedja och lämnar kvar den så får jag tillbaka 3000 spänn cash och det är ju halva självrisk. Det är bara att kolla med mc-firmorna.
//TwinSucker

:)

Kätting jo. Visst men det är falsk trygghetskänsla. Jag köpte 12mm kätting på löpmeter. När dom sen fråga hur mycket jag sku ha så sa jag..1½ meter. Ok sa han och klippte till 1½ meter med bultsax! :)
Visserligen fick han stå på bultsaxen för att det skulle klippa men klippte gjorde det. Hydrauliska bultsaxar kostar en tusenlapp typ. Och mycket behändigare att ha med än en manuell. :D Nej Parkera hojen inne i vardagsrummet över vintern. Vackert och se på och mycket säkrare.

TwinSucker skrev:
Jag köpte en Abus maximum level 20 kätting, den gick förvisso på 2 lapp, men det är det värt. Dessutom om dom bryter upp kedja och lämnar kvar den så får jag tillbaka 3000 spänn cash och det är ju halva självrisk. Det är bara att kolla med mc-firmorna.
//TwinSucker

Det är kanske en bra kätting men jag tror inte att den är lika stark som en som väger 4-5 gånger mer. Abus lås är tunna för att dom skall kunna tas med på hojen..

:3freak lite trött i dag ja ghar jobbba natt lovar att sätta mej ner och kolla alla råd jag har fått här.
:7peta För den delen så är jag jätte glad för alla tips jag får mer än vad ni kanske kan förstå då. :)

Neanderthalaren skrev:
Vad är det för mening med att skapa en tråd om en fråga om man sedan inte kollar igenom den? Titta fyra poster upp.

:tummenupp ska jag kolla upp.

TwinSucker skrev:
//TwinSucker

:lol har inte plats med den i mitt hem....då måste jag ofra en annan möbel hmmmm kanske sängen då :)
(bor i en etta på 30 kvm)

Snowjob skrev:
:)

Kätting jo. Visst men det är falsk trygghetskänsla. Jag köpte 12mm kätting på löpmeter. När dom sen fråga hur mycket jag sku ha så sa jag..1½ meter. Ok sa han och klippte till 1½ meter med bultsax! :)
Visserligen fick han stå på bultsaxen för att det skulle klippa men klippte gjorde det. Hydrauliska bultsaxar kostar en tusenlapp typ. Och mycket behändigare att ha med än en manuell. :D Nej Parkera hojen inne i vardagsrummet över vintern. Vackert och se på och mycket säkrare.

Ok, här kommer något som kanske kommer att få några att reagera:

Det spelar ingen roll vilken kätting du köper, vill de ta hojjen klipper de den ändå; bara de får tid. Då spelar det ingen roll om det står ABUS och kättingen kostar 1500 spänn, eller om det är något mindre känt märke.

Claes Ohlson säljer Gunnebo-kättingar (klass 3 - tyvärr bara en rätt kort längd) för 398 spänn. De håller precis lika bra kvalitet som många dyrare varianter från ABUS. Är du tveksam, gå in till en låssmed och fråga.

Om jag behövde en längre kätting skulle jag köpa en Gunnebo, klass 4 och kombinera det med ett "anchor of Sweden" klass4-lås, i kombination med vägg/golv-fäste. Låssmederna är rätt dyra överlag, men ring runt lite så kan du säkert få ett hyfsat pris någonstans.

I min mening finns det EN ENDA anledning till att köpa MC-dedikerade lås, och det är för den gulliga tygpåsen som omsluter kättingen. När det gäller Gunnebo är det antingen gummerat, eller "naket", så då får du ordna det på egen hand.

/T

mmmm jo det har du rätt i vill dom ta hojen så tar dom den, har kollat runt lite av de tips som jag fått här och insett att kätting gå att klippa av om de skulle vara så.
Jo klass 4 lås har jag redan som jag har använt till nå annat....så nu är det kättingen mmmm men det gäller att hitta nån som tar lite längre tid än dom andra *ler*

// Kakan

Thunderbird skrev:
Ok, här kommer något som kanske kommer att få några att reagera:

Det spelar ingen roll vilken kätting du köper, vill de ta hojjen klipper de den ändå; bara de får tid. Då spelar det ingen roll om det står ABUS och kättingen kostar 1500 spänn, eller om det är något mindre känt märke.

Claes Ohlson säljer Gunnebo-kättingar (klass 3 - tyvärr bara en rätt kort längd) för 398 spänn. De håller precis lika bra kvalitet som många dyrare varianter från ABUS. Är du tveksam, gå in till en låssmed och fråga.

Om jag behövde en längre kätting skulle jag köpa en Gunnebo, klass 4 och kombinera det med ett "anchor of Sweden" klass4-lås, i kombination med vägg/golv-fäste. Låssmederna är rätt dyra överlag, men ring runt lite så kan du säkert få ett hyfsat pris någonstans.

I min mening finns det EN ENDA anledning till att köpa MC-dedikerade lås, och det är för den gulliga tygpåsen som omsluter kättingen. När det gäller Gunnebo är det antingen gummerat, eller "naket", så då får du ordna det på egen hand.

/T

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...