Tips vid slangning

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hur bär ni er åt för att hålla er i balansläget egentligen!?
Jag är grymt imponerad av er som uuiiila hur långt som helst.
Jag får upp hojen hur fint som helst till balansläget, men sedan varvar motorn sakta men säkert upp mot varvstoppet och jag är tvungen att släppa ner den. Detta är förstås när det går bra, när det går sämre så varvar den snabbt upp och det blir en kortare wheelie.
Det är inte så att jag inte kommer upp till balansläget, ibland håller jag på att slå över och får dra ner den med motorbromsen.
Tips någon?
 
Träna träna träna!

Följ med ikväll vettja, samling Mcdonalds kl 18
 
Nickeluring skrev:
2299174 Gärna någon annan gång.
Ikväll måste jag hjälpa en polare montera nya pipor.
Var brukar ni åka?


Äääh piporna kan vänta till helgen, dra med honom också!

Nja bogesund-vaxholm-värmdö-skogskyrkogården-bulten lite överallt!
 
Nickeluring skrev:
2299155 ...men sedan varvar motorn sakta men säkert upp mot varvstoppet och jag är tvungen att släppa ner den...

...Tips någon?

Hur brukar du göra i vanliga fall när varvtalet tar slut? Växla!! :)

Prova gör det på bakhjulet också, det räcker förmodligen med att få i fyran så kan du nog hitta balansläget utan att behöva växla upp till femman, det räckte på min 660 i alla fall.

Generellt gäller att du ska försöka hålla så jämn gas som möjligt och luta dig bakåt så mycket som möjligt när du kör på bakhjulet. När du lutar dig bakåt behöver du inte hålla hojen lika högt för att hitta balansläget. Jag satt på samma ställe på dynan när jag körde på bakhjulet som när jag körde som vanligt, det vill säga mitt på ungefär.
 
Last edited:
motardnisse skrev:
2299192 Äääh piporna kan vänta till helgen, dra med honom också!

Nja bogesund-vaxholm-värmdö-skogskyrkogården-bulten lite överallt!

Låter skoj! Vi ska försöka hinna dit.


DR-Zätare skrev:
2299210 Hur brukar du göra i vanliga fall när varvtalet tar slut? Växla!! :)

Prova gör det på bakhjulet också, det räcker förmodligen med att få i fyran så kan du nog hitta balansläget utan att behöva växla upp till femman, det räckte på min 660 i alla fall.

Generellt gäller att du ska försöka hålla så jämn gas som möjligt och luta dig bakåt så mycket som möjligt när du kör på bakhjulet. När du lutar dig bakåt behöver du inte hålla hojen lika högt för att hitta balansläget. Jag satt på samma ställe på dynan när jag körde på bakhjulet som när jag körde som vanligt, det vill säga mitt på ungefär.

Ja, det låter ju enkelt...men så fort jag ens börjar fundera på att växla så håller jag på att slå över. Tänkte att jag skulle prova med att bara dra in kopplingen utan att växla till att börja med, men det var lika illa det.
Jag sitter ganska långt fram och jag lutar mig nog framåt när jag slangar, så balansläget är ganska högt. Ska prova att luta mig bakåt. Men då ser man väl inget, eller...?
 
Nickeluring skrev:
2299227 Låter skoj! Vi ska försöka hinna dit.




Ja, det låter ju enkelt...men så fort jag ens börjar fundera på att växla så håller jag på att slå över. Tänkte att jag skulle prova med att bara dra in kopplingen utan att växla till att börja med, men det var lika illa det.
Jag sitter ganska långt fram och jag lutar mig nog framåt när jag slangar, så balansläget är ganska högt. Ska prova att luta mig bakåt. Men då ser man väl inget, eller...?


Dra in kopplingen? :va

Har du prövat dra upp den på bakhjulet och känna efter med fotbromsen så du lär känna den innan du försöker vidare. Inga problem att kolla vid sidan av styret alt vinklar styret om du vill!

Ang körningen, säg en tid ni kan samlas upp vid lilla Mcdonalds i Väsby så kanske vi kan försöka åka förbi!
 
Ju längre bak du sitter , desto lägre behöver du ligga med framhjulet. Testa att växla utan koppling... Håll tryck på växelpedalen samtidigt som du dippar med gasen , så hoppar nästa växel i .... Du behöver inte ligga på balansläget för att kunna växla.
När du kommer upp i lite högre hastighet , så hittar du en idealhastighet där du nästan kan luta dig mot vinden o åka hur långt som helst.

Men som sagt... Det finns inga genvägar... Träna , träna o träna ! :)
 
Nickeluring skrev:
2299227 Låter skoj! Vi ska försöka hinna dit.




Ja, det låter ju enkelt...men så fort jag ens börjar fundera på att växla så håller jag på att slå över. Tänkte att jag skulle prova med att bara dra in kopplingen utan att växla till att börja med, men det var lika illa det.
Jag sitter ganska långt fram och jag lutar mig nog framåt när jag slangar, så balansläget är ganska högt. Ska prova att luta mig bakåt. Men då ser man väl inget, eller...?

Luta dig aldrig framåt när du kör på bakhjulet, om du inte håller på att slå över naturligtvis! För att kunna hitta balansläget måste du luta dig bakåt eftersom du i balansläget ligger med så gott som konstant gas och balanserar hojen med överkroppen. Det är inga problem med sikten, jag kommer inte ihåg om man ser över framhjulet eller vid sidan om det men det är inga problem med sikten.

Om du inte är rädd för att utsätta växellådan för lite påfrestningar så är det lättare för många att växla utan koppling när de kör på bakhjulet. Gör precis som du gör när du växlar utan koppling när du inte kör på bakhjulet, det vill säga släpp upp gasen lite och peta i nästa växel. För mig går det lättare att växla utan koppling när jag inte har så högt varvtal på motorn, att växla just innan varvtalsstoppen kräver lite mer bestämdhet när nästa växel läggs i.

Så nu har du tre saker att öva på nästa gång du är ute:
1. Luta dig bakåt.
2. Hålla jämn gas.
3. växla utan koppling.

Men framförallt: ta det försiktigt när du övar! Gör inget som inte känns bra och chansa ALDRIG! Se till så att det inte är några andra trafikanter i närheten och att det inte finns några anslutande vägar där det kan komma ut bilar eller annat, du syns väldigt dåligt när du åker på bakhjulet eftersom lyset inte syns.

Just ja, sen när du hittar balansläget så kör inte för länge på bakhjulet, det kan hända att motorn lutar så mycket att oljepumpen tillslut inte får någon olja och börjar pumpa luft istället. Då är haveriet inte särskilt långt borta och det kan bli en ganska otäck krasch som följd. För att inte tala om dyr reparation.
 
motardnisse skrev:
2299295 Dra in kopplingen? :va

Ja, tanken var att bara börja med att dra in kopplingen för att vänja mig vid "multi-tasking" medans jag balanserar och ha fortsatt kontroll. När jag känner mig bekväm med det så tänkte jag börja träna på att växla. Men enligt förslag nedan så är det kanske onödigt med koppling...


motardnisse skrev:
2299295Har du prövat dra upp den på bakhjulet och känna efter med fotbromsen så du lär känna den innan du försöker vidare.

Nej, det har jag inte provat. Däremot så har jag börjat tänka på att ha foten på bromsen ifall den skulle behövas vid överslag.


motardnisse skrev:
2299295Ang körningen, säg en tid ni kan samlas upp vid lilla Mcdonalds i Väsby så kanske vi kan försöka åka förbi!

Förhoppningsvis får polaren sina pipor idag (inte helt lätt att få tag i Ragnar på Lelles). I så fall så börjar vi mecka strax efter 16 och borde fixa det på någon timme eller så.
Vilken McDonalds menar du? Fysingen, Nytorp eller Truckvägen?
Vi åker från stan.


Folkezx9r skrev:
2299314 Ju längre bak du sitter , desto lägre behöver du ligga med framhjulet. Testa att växla utan koppling... Håll tryck på växelpedalen samtidigt som du dippar med gasen , så hoppar nästa växel i .... Du behöver inte ligga på balansläget för att kunna växla.
När du kommer upp i lite högre hastighet , så hittar du en idealhastighet där du nästan kan luta dig mot vinden o åka hur långt som helst.

Men som sagt... Det finns inga genvägar... Träna , träna o träna ! :)

Ja, jag får prova utan koppling. Men dyker inte framhjulet om man dippar med gasen? Särskilt om man inte är uppe i balansläget?
Vad brukar idealhastigheten ungefär vara då? 100+?
Ja, här ska tränas! :tummenupp
 
Nickeluring skrev:
2299384

Ja, jag får prova utan koppling. Men dyker inte framhjulet om man dippar med gasen? Särskilt om man inte är uppe i balansläget?
Vad brukar idealhastigheten ungefär vara då? 100+?
Ja, här ska tränas! :tummenupp

Det går mycket fortare att växla utan koppling och det blir en jämnare övergång så framhjulet dippar inte i närheten av lika mycket som när du växlar med koppling. Tvärtom så kan man få se upp med att inte gå upp för högt efter en växling eftersom du ofta hamnar mitt i där vridmomentet är som högst och dels så är det lätt att slå på lite för mycket gas just efter växlingen. Håll foten beredd att bromsa med bakbromsen. Det ska du ju alltid i och för sig när du kör på bakhjulet...
 
DR-Zätare skrev:
2299372
Så nu har du tre saker att öva på nästa gång du är ute:
1. Luta dig bakåt.
2. Hålla jämn gas.
3. växla utan koppling.

Ja, där har jag lite att träna på.
Jag har försökt balansera med gasen, men det ska man ju tydligen inte göra...
Bra tips angående säkerheten oxå.
 
Nickeluring skrev:
2299416 Ja, där har jag lite att träna på.
Jag har försökt balansera med gasen, men det ska man ju tydligen inte göra...
Bra tips angående säkerheten oxå.

Problemet med att balansera med gasen är att du måste öka farten hela tiden och tillslut tar även den högsta växeln slut. Jag har det problemet med min nya hoj, jag hittar inte riktigt balansläget så det går bara fortare och fortare tills jag inte vågar köra fortare längre och måste sätta ned...

Säkerheten kommer alltid först, med tanke på hur utsatt du är när du kör på bakhjulet på en motorcykel får man inte tumma på de saker som man faktiskt kan påverka, det vill säga att se till så att det inte är några i närheten och att det är bra beläggning på vägen där man kör.
 
Men för helvete.. Växla utan koppling ??

Lär dig att göra rätt redan från början. Jag kopplar alltid på slangen, det känns mycket skönare och mjukare. Det är inte fan inte svårt. Det är svårare att komma upp i rätt vinkel och hålla uppe där. Det tycks som att du är nästan där nu. LÄR dig och koppla !!!!!!
 
Hjälp!

Jag har också feta problem med att wheela. Har bara tränat ett par veckor men så är jag lite osäker på min hoj... Det är en FZR 1000 -88 med förgasare, så den är lite seg i axet. Men det borde gå va??
Jag har kollat på Superbike's film snutt på internet om att wheela, och jag får hojjen att lätta något med framhjulet. Men jag får liksom "rycka" upp den med armkraft. Ska jag luta mig bakåt som faan och sitta långt bak?
 
Jag övar utan att andvända bromsen men är tydligen mkt mera ryckit pga kjedjan har ju lite spel mellan spänd o slak..
Motorbromsen funkar fint annars i början för mig iaf...
Föresten när man wheelar o ska växla jag fick tipset o ha ett finger på kopplingen redan när man börjar wheelien men är skitläskigt o växla ju, är det lättare om man har ena foten på sadlen så man sitter lite högre när man ska växla?
 
-MLM- skrev:
2299519 Men för helvete.. Växla utan koppling ??

Lär dig att göra rätt redan från början. Jag kopplar alltid på slangen, det känns mycket skönare och mjukare. Det är inte fan inte svårt. Det är svårare att komma upp i rätt vinkel och hålla uppe där. Det tycks som att du är nästan där nu. LÄR dig och koppla !!!!!!

Koppla, inte koppla... :confused:
Är det måhända en smaksak och man gör det som känns bäst?
I så fall vill jag träna på det som är lättast till att börja med i alla fall.
Om fler har synpunkter angående koppla eller inte så är de välkomna.
 
Nickeluring skrev:
2299666 Koppla, inte koppla... :confused:
Är det måhända en smaksak och man gör det som känns bäst?
I så fall vill jag träna på det som är lättast till att börja med i alla fall.
Om fler har synpunkter angående koppla eller inte så är de välkomna.

Jag tycker att det är lättare utan koppling men som många säger så är det bättre i det långa loppet att lära sig att koppla eftersom det sparar på grejerna, framförallt växellådan.
 
DR-Zätare skrev:
2299372 Just ja, sen när du hittar balansläget så kör inte för länge på bakhjulet, det kan hända att motorn lutar så mycket att oljepumpen tillslut inte får någon olja och börjar pumpa luft istället. Då är haveriet inte särskilt långt borta och det kan bli en ganska otäck krasch som följd. För att inte tala om dyr reparation.

Just det.. Detta hände mig på en XR600 jag hade för några år sedan. Oljan ligger ju i ramen och jag hade den fylld till mitt emellan min och max. Det räckte inte för slangning tydligen.. Med lite vinkel på hojen hamnade all olja som pumpen skickar tillbaka i ramen "bakom" styrkronan och kunde inte rinna tillbaka "över kanten" ner i främre ramröret till pumpen i motorn igen..
Och på den var det iaf så att om pumpen väl gick torr började den inte pumpa igen när den fick tillbaka oljan utan var tvungen att "primas" med olja manuellt.. :död
(Efter detta hade jag den fylld till max. Då verkade det ok.)

Hur är det med "moderna" motorer? Detta kan väl inte hända på nyare KTM etc? Dom ju för fan byggda för slangning.. :tomten
 
Nickeluring skrev:
2299666 Koppla, inte koppla... :confused:
Är det måhända en smaksak och man gör det som känns bäst?
I så fall vill jag träna på det som är lättast till att börja med i alla fall.
Om fler har synpunkter angående koppla eller inte så är de välkomna.


Det kan kännas otäckt i början att släppa greppet och koppla. Men det går fort över och sen tänker man aldrig på det. Jag är glad att jag inte började med crossväxlingen. Har läst att några rasat lådan pga detta.

jag brukar koppla med bara två fingrar, det räcker för mig!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top