tips, turbokonv en pitbike 125cc?

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
1997 TL1000S
Hejsan, har som ett litet projekt att turbokonvertera min pitbike på 125cc "4takt"
Såg för några år sedan på Mc mässan i GBG att någon i en monter hade en turbokonverterat deras Pitbike, vilket jag blev väldigt fascinerad av :tungan
dock då hade jag inga planer att göra nåt själv, förräns nu.

Tänkte höra lite tips om vad som rek att göras?
Har hittat en liten liten liten snurra som är en GT12 modell som tänkt användas, intergrerad WG och AV var det sagt iaf GIKturbo rek den.

Cykeln ligger på 8hk och hade inte tänkt att kräma ut så mycket men
bara känslan att den har en turbo.
Tänkt att ladda kanske max 0.2bar.

Grejer som jag själv förstår e att jag måste sänka kompet,tjockare packning typ..
men hur ska man få grejerna att lira?
Sitter ju förgasare, ska man montera sprut?

a den som kan kanske kan svara?

// purex

Turbo

Hej! Jag har klurat lite också på ett liknande projekt på kul. :tummenupp
Aggregat mitsubishi TD02 (det minsta mitsubishi har, dock inte gratis att få tag på! = som en hel pitbike/fiddy om inte mer!?) Smartcar ska också ha små aggregat.
Och så en liten trycksatt cv förgasare dvs vakum styrd.
Har sett att det finns billiga sådana på blocket och div kina importfirmor!
Sen behöver du en bränsletrycksregulator och en soppa elpump mm mm.:gnissla
Det bästa är om du läser på lite genom att läsa lite trådar här på sporthoj om turbokonvertering av förgasare etc..... Förmodligen det matnyttigaste och mest
pedagogiska förklaringarna i sverige finns ju här! :) Lycka till! mvh Micke

några grejer mer att veta :)

ang Aggregaten, Just Smartcar har ju GT12 agg.. kostar 9200kr hos GIK..
som sagt lika mycket som hojen..
Jag har dock kikat på en Landsvägsreggad 125cc, för jag vill ju kunna busa omkring lite i centrum :)
Cykeln kostar 10.900kr, nedsatt från 18.900. så hela bygget kommer ju att bli 2ggr så dyrt som inköpet för cykeln hehe..

Du skrev nåt om div kina importfirmor, Kan du klistra in några länkar tro?

Sen e det ju detta om man ska bygga en liten Intercooler, o oljekylare m.m?
Oljepump o oljetank till turbokylning, eller om pitbikens egna oljesystem klarar driva runt å kyla turbon, efter man leder oljan vidare såklart..
Jaa finns många grejer å undra över..

Enkelt kanske e å montera sprut?
Skaffa ett gas-spjäll å bygga ett insug med spridaruttag koppla haltech E6X?
eller om man som sagt skaffar en trycksatt vakumstyrd förgasare.
Men vilken?

lycka till själv.. finns mååånga frågor :)

Kul projekt:tummenupp

Men det kan nog bli lite klurigt för allt måste ju va mini för att få plats på en pitbike, är ju krångligt nog på en landsvägshoj, Plus att det är inte många som lyckats få turbo att funka på encylindrig 4-takt. Sen blir ju inte effektökningen så jättestor pga utgångseffekten, men coolhetsfaktorn blir enorm däremot.

Jag röstar på att du konverterar SV:n istället:yoparty

xr650 turbofilm http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&id=28

Enkelt:tummenupp Tänk bara på en sak stoooorrrrt plenium runt 4ggr cc. intercooler kan du lungna dig med till du ser att den orkar snurra upp turbon i något vettigt tryck,, Förgasare går utmärkt med vilken flaslide som hellst eller vacumfugge ..vanlig rund trottelfugge fungerar skit!! Oljetrycket räcker säkert från motorn:tummenupp prova med den turbin du för det ska vara överdrivet stor turbo:tummenupp

Snåla inte med längden på grenröret heller. Första XR turbo bygget jag såg satt turbon under bakstänkan för att få så jämnt flöde och snurr på turbon som möjligt.

Min polare "Knotan" har byggt en först seriöst sugmotortrimmad Fiddy som sedan fick turbo från en smart... Den var kul å köra, men började ladda först på mycket gas på 4an... = udda effekt ! Kolla på www.projekteffekt.se

Bifogat

• turbofiddy.jpg
    turbofiddy.jpg
    32.1 KB · Visningar: 461
Last edited:
Ser rätt kul ut :) Jag ska nog satsa på en trycksatt ist.. Se hur det kommer å funka.. Leta upp ett super litet turboagg, förhoppningsvis ett mindre än till smartcar..Kan behöva få upp trycket lite snabbare.. dels ska den ju inte leverera så mycket mer effekt utan bara ballhetsfaktorn som sagt.

Men tack för tipsen såhär långt, när mitt projekt drar igång (kan ta ett tag till) så kommer jag föra dagbok här på Sporthoj..

Fortsätt gärna skriv tips å tricks, desto lättare för mig :P

Ser rätt kul ut :) Jag ska nog satsa på en trycksatt ist.. Se hur det kommer å funka.. Leta upp ett super litet turboagg, förhoppningsvis ett mindre än till smartcar..Kan behöva få upp trycket lite snabbare.. dels ska den ju inte leverera så mycket mer effekt utan bara ballhetsfaktorn som sagt.

Men tack för tipsen såhär långt, när mitt projekt drar igång (kan ta ett tag till) så kommer jag föra dagbok här på Sporthoj..

Du kommer helt klart få laddtrycket högt upp i registret pga stor turbo hur än liten du hitta så lär den vara överdim, Så så kort grenrör & smalt som möjligt krävs för att den ska börja snurra tidigt!! Jag ska Just flytta min turbo fram för att just få snabbare uppspol och högre laddtryck .Att jag satt den bak berodde på platsbrist och utsende främst ej nogot pullsproblem. Stort plenium är vad som är viktigast!!

Killen i länken ovan skriver:
"I haven't got the carburation close enough for the engine to rev out nicely and generate any noticable boost."

Är TD02:an verkligen världens minsta serietillverkade turbo , RHB3:an (VZ21) ser betydligt mindre ut speciellt på avgassidan.

Alla turbobyggen man sett på fiddymotorer verkar endast ge extra effekt i det övre varvtalsregistret. (överdimensionerad turbo , för liten slagvolym , för lågt motorvarvtal)

Killen i länken ovan skriver:
"I haven't got the carburation close enough for the engine to rev out nicely and generate any noticable boost."

Är TD02:an verkligen världens minsta serietillverkade turbo , RHB3:an (VZ21) ser betydligt mindre ut speciellt på avgassidan.

Alla turbobyggen man sett på fiddymotorer verkar endast ge extra effekt i det övre varvtalsregistret. (överdimensionerad turbo , för liten slagvolym , för lågt motorvarvtal)

Sant.

Hörde talas om motorsåg med turbo och kollade upp det, och det visade sig att Jonsered turbo endast var "turbo" rengörning av luften till motorn, en liten fläkt som blåser bort spån:huvet

Finns det inte riktigt små och lättdrivna komressorer då, ett alternativ är ju oxå ett litet sött nos-system:yoparty

Fiat uno turbo har bland dom minsta på bil!! Daihatsu charad 3cyl turbo är rätt liten men lite väl ålders stigen:näsblod

Läst på mig lite nu oxå, som sagt lutar nog med åt ett RHB3 agg som sagt ser lite mindre ut.. min granne säljer Fiddys och massa andra cross/mc grejer, så tänkte man kanske kunde på tag i lite kul prylar, som ett 150cc kit, Annan vassare vevaxel, man kanske skulle lättat på svänghjulet?
Dock har jag inte läst på mig några komplikationer om man lättar på svänghjulet, mer än enligt bilvärlden vet att det funkar om man gör rätt.
Ställa in tändningen m.m
Få lite bättre respons!
Vad tror ni?

Ladda direkt på en YX150 motor då (Kawasakis KLX topp)
Med förhållandevis enkla medel verkar man kunna få ur omkring 16-17hk.

Den har allt du behöver.

Bifogat

• yx150left.jpg
    yx150left.jpg
    33.3 KB · Visningar: 135
  • yx150right.jpg
    yx150right.jpg
    29.5 KB · Visningar: 102
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa