Tips till toastmaster?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag ska vara toastmaster på ett bröllop i sommar och tar gärna emot tips på hur jag kan göra festen lite roligare!

.

Se bara till att vara bestämd men endå tänka på att ha kul. Det är ju inge kul och ha en på tok för stram toastmaster, speciellt inte på ett bröllop. Fast samtidigt måste du ju får folk dit dom ska i hyffsad ordning. Se till att folk som vill prata får tillfälle att göra det när folk lyssnar. Men du ska verkligen inte ha massvis med tal på raken, och be dom att inte prata alltför länge!

Talen ska helst tajmas så att eventuell serverings personal kan utföra sitt jobb. Helst inge tal när varmrätten är på väg ut eller står på bordet. Maten blir kall och det är inte speciellt trevligt varken för gäster eller dom som ordnat maten.

Jag har jobbat på en del bröllop och det är iaf några tips för att få det att flyta fint!

Last edited:
Har också förärats med uppdraget i sommar så det är bara att hojta till om du skulle komma på lite bra idéer!

Tänk på alkoholintaget...
Finns inget pinsammare än en tokfull toastmaster som inte har koll på nånting och bara sluddrar fram en massa dynga....

Hade äran i somras för några kompisar. Varva tal med lite telegram och ev sång. Vi lade in lite "falska" telegram också för att lätta upp stämningen något. Kolla runt på nätet så hittar du hur mycket som helst.

Lycka till !!:tummenupp

Lurch skrev:
2676580 Jag ska vara toastmaster på ett bröllop i sommar och tar gärna emot tips på hur jag kan göra festen lite roligare!

.

Drick inte för mycket. Begränsa antalet talare och be dem anmäla sig i god tid om de absolut ska tala. Ge max tre till fem minuter åt talare som inte tillhör den absolut närmaste familjen eller är den allra allra bästa kompisen..

Jag genomled ett bröllop med typ tre timmar tal. En kille höll på i 25 minuter och han kände bara brudgummen genom en resa de gjort tillsammans tio år tidigare! :3freak

korvgubbe skrev:
2685718
Jag genomled ett bröllop med typ tre timmar tal. En kille höll på i 25 minuter och han kände bara brudgummen genom en resa de gjort tillsammans tio år tidigare! :3freak

Var på ett bröllop för några år sedan där brudens mamma tyckte att hon skulle vara lite orginell. Hon hade packat en väska med en massa plagg från brudens uppväxt. Sedan halades dessa upp ett efter ett och så kom det ett tradigt -jag minns när jag sydde den här till dig.... -jag minns att du knappt kunde gå när vi köpte den här.... osv. När hon halade upp plagg nr.23 hade alla slutat lyssna och fortsatt prata med varandra istället... :näsblod

Det klassiska med att varva tal osv har man nog ganska bra koll på, men om nån skulle ha några udda/roliga små inslag vore det ju kul att höra!

Last edited:
Korta tal.
Inga tal MITT I VARMRÄTTEN!!! :gnissla
I övrigt: Läs Korvgubbe

Sen: Ett garanterat sätt att få uppmärksamhet och respekt!
Jag var toastmaster på ett bröllop med ett par hundra gäster...;) Så vi körde ett practickal joke som nog folk minns än...
Vi lät en av killarna bli uppringd på mobil under mitt första anförande under inringningen...
Han pratar högljutt, och folk är verkligen irriterade. Han låtsas ignorera alltihop, ochjag som ju (som vanligt) går runt i auditoriet när jag talar sliter åt mig telefonen och drar den rätt i väggen! Skriker inte, men säger med hög stämma till killen: "Inga mobiltelefoner på det här brölloppet! fattaru?"
Jaja...pep killen, jag ska aldrig mer ringa när det är fest...

Att det var en gammal "tegelsten" som vi offrade gjorde bara saken bättre, för det sprutade delar! :lol
Och man såg många som diskret stack ner händerna under borden och slog av sina telefoner :tummenupp

Sen kom spontana applåder från alla som hade blivit irriterade hehe...

Dr.Bike skrev:
2686617 Korta tal.
Inga tal MITT I VARMRÄTTEN!!! :gnissla
I övrigt: Läs Korvgubbe

Sen: Ett garanterat sätt att få uppmärksamhet och respekt!
Jag var toastmaster på ett bröllop med ett par hundra gäster...;) Så vi körde ett practickal joke som nog folk minns än...
Vi lät en av killarna bli uppringd på mobil under mitt första anförande under inringningen...
Han pratar högljutt, och folk är verkligen irriterade. Han låtsas ignorera alltihop, ochjag som ju (som vanligt) går runt i auditoriet när jag talar sliter åt mig telefonen och drar den rätt i väggen! Skriker inte, men säger med hög stämma till killen: "Inga mobiltelefoner på det här brölloppet! fattaru?"
Jaja...pep killen, jag ska aldrig mer ringa när det är fest...

Att det var en gammal "tegelsten" som vi offrade gjorde bara saken bättre, för det sprutade delar! :lol
Och man såg många som diskret stack ner händerna under borden och slog av sina telefoner :tummenupp

Sen kom spontana applåder från alla som hade blivit irriterade hehe...

Haha, klockrent :)
Jag ska på bröllop idag och ska komma håg att stänga av mobilen :)

Det börjar närma sig toastandet! Kan ni tipsa om nåt roligt spex eller nån kul lek att underhålla med?

.

... och roliga falska telegram tar jag gärna emot också!

.

Last edited:
En kul grej de gjorde på ett bröllop jag var på i sommras var att när de skulle servera tårtan som var utomhus, så var det en faketårta. Några runda frigolitblock staplade på varandra, spritzad grädde och gubbar. Han som bar ut tårtan sen låtsades snubbla och tappade hela tårtan. Alla gästar blev förskräckta, sen kom ju den riktiga tårtan ut. Det är dock bäst att låta bruden få veta innan så att hon inte får hjärtsnörp. Lycka till

Se bara till att vara bestämd men endå tänka på att ha kul. Det är ju inge kul och ha en på tok för stram toastmaster, speciellt inte på ett bröllop. Fast samtidigt måste du ju får folk dit dom ska i hyffsad ordning. Se till att folk som vill prata får tillfälle att göra det när folk lyssnar. Men du ska verkligen inte ha massvis med tal på raken, och be dom att inte prata alltför länge!

Talen ska helst tajmas så att eventuell serverings personal kan utföra sitt jobb. Helst inge tal när varmrätten är på väg ut eller står på bordet. Maten blir kall och det är inte speciellt trevligt varken för gäster eller dom som ordnat maten.

Jag har jobbat på en del bröllop och det är iaf några tips för att få det att flyta fint!

:tummenupp de där tänkte jag skriva :)
De ska inte vara nå tal när de är mat på bordet, och då helst inte under varma rätter...

Bli tokrak och ragga på brudtärnorna, gärna tafsa lite lätt också för att känna på varorna!! ;) :tuttar Största vinsten om du lyckas ragga upp bruden på bröllopsnatten!

Nej fan! Så beter man sig inte, du är nykter tills dansen börjar, skåla gör du, men inte mer!!

Det finns säkert några som du kan ana dig till vill pladdra på festen, ta reda på vad de vill säga INNAN, planering är A och O. Kanske dags för en dans innan desserten om det ska flyttas runt på folket lite?

Vill du aktivera gästerna och få upp tempot så glöm allsång, däremot lite trevliga visor med rörelser? Låt de gå på tigerjakt? Eller nått annat från Mora Träsk!

Det beror iofs på vad det är för folk som gifter sig! Tänk efter och hitta på ett tema!

Kommer du på ett bra tema, prata med päron och kompisar till de lyckliga tu och gadda ihop er? Ta inte över det planerade bara osv... Funkar lättare om två extremsportare med paintballfetisch ska gifta sig än om två torra skattemäklare utan vidare vilda fritidssysslor byter ringar!

Yeeeessuuus... jag vill inte planera nått sånt här. Damsupéer och storpartaj på studentkårer är lättare! :yoparty

När min morsa skulle gifta sig så gjorde dom en rolig "lek". Först så hade dom delat ut ett gäng nyckelknippor till en massa olika karlar. Sen när morsan var på toa så reste sig en upp med en skål och sa det att:

- Ja, nu får vi väl respektera att Birgitta har gift sig så det är kanske dags att lämna tillbaka nycklarna. Sen fick alla som hade fått sig en nyckelknippa lämna den i skålen.

Morsans gubbe fick först ett långt ansikte men skrattade sedan gått :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...