Tips till fulbygge, ej räcerhoj

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Tja!

Var på swap i helgen och hittade en gammal tysk stationär Dkw motor för 100:-
Ett absolut måste. :tummenupp

Nu är det inget sporthojs objekt direkt men det finns ju mycket kunnande på detta forum, så jag ber er om hjälp!

Om jag får gissa så är det 50-60 tal, säkert 10 friska hk och har använts som vattenpump.
Encylindrig tvåtaktare som låter förjävligt :)

Min tanke är att göra ngn form av "hämta ved gocart" eller fultrike av den.
Jag behöver en växellåda, vad kan jag använda?
Gräsklippare, rasad moped, skoter?

Jag vill inte lägga några större summor pengar på det.
Kom med tips.

Kan lägga upp bilder skönheten framöver.

Bygg en propellerryggsäck av den och skaffa långfärdsskridskor alt. rollerblades!:yoparty

En stabil stålrörsram formad efter ryggen, en begagnad träpropeller eller ny komposit beroende på ekonomin, en rejäl skyddsbur runt propellern och ett gashandtag. Voila!:tummenupp

Mer kul per krona än så kommer du inte ens kunna ha på en baltisk arbetarbordell.

Ha ha.
Tack för ett mycket bra tips :tummenupp

Likväl vill jag ha en växellåda till min ryggsäck.

Funderade också på en variator.
Borde väl funka från en skoter?

Funderade också på en variator.
Borde väl funka från en skoter?

Blir för tungt om du tänkt ha det på ryggen, kilrem med en manöverbar spännrulle blir lätt och fungerande. Dessutom blir det problem med variatorns variabla utväxling eftersom ett ganska litet gaspådrag kan få propellervarvet att skena iväg.

Har hittat lite mer grejer till bygget.
Motorn är f.ö på 192cc, 4,5 hk och årtalet är 1936.

Har bytt åt mig en Triump stelbensram, tror att det är en T80, okänt årtal.
Väntar på en defekt åkgräsklippare som ska få donera koppling och låda, är osäker om det får plats.

I kombination med en gammal sportstertank och fishtails kan detta troligtvis bli den fulaste hoj(?) som byggts och går under arbetstiteln "Haschmoppe 2000"

Bifogat

• haschmoppe2000.jpg
    haschmoppe2000.jpg
    40.3 KB · Visningar: 300
Jag föreslår en hämtavedpackmoppe.

Det var faktiskt syftet med bygget från början!

Nu kan det dock bli så att jag även kommit över en komplett v twin motor på 250 cc som skulle passa perfekt i åkgräsklippar chassit.

Vi får se vilket av dem som blir hämta-ved-fordon

Montera båda motorerna i tandem!

:D

/e

....Väntar på en defekt åkgräsklippare som ska få donera koppling och låda, är osäker om det får plats.

De allra flesta åkklippare "slackar" remmen från motorn till lådan när du byter växel, ingen "koppling" i ordets rätta betydelse.
De större finns också med "hydrostatlåda" där styr man hastighet och fram o back med att byta rikning på oljeflödet.

En variator från en snöskoter funkar nog bäst, enkelt att justera vikterna så att varvtalet på motorn ger dig rätt fart.

/KentW

Vet inte ännu vad det är för åkgräsklippare, allt jag vet är att det finns "koppling" och låda.

Har letat febrilt efter variator på nätet, det enda jag hittade var en avslutad tradera auktion.

Kul projekt. Jag tycker du ska skaffa en gammal rullstol och bygga en räserpermobil. Utväxlingen får bli slumpmässig, det blir roligare så. Lycka till.

Bilder!
Detta låter helt underbart:tummenupp

Med ett sådant utgångsläge kan det bara inte misslyckas! :tummenupp

Variator borde vara svaret på allt?

Last edited:
Variator låter klumpigt och avancerat.

Kolla efter någon växellåda till en gammal engelsk hoj. Triumph flinta, Royal Enfield eller liknande. Kanske en växellåda till någon gammal speedwayhoj. Du kan hålla ögonen öppna efter en gammal Burman växellåda också (de satt i bland annat AJS och Matchless). http://cgi.ebay.co.uk/AJS-MATCHLESS...09?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2311ac7585

Eller från vilken gammal moppe som helst! Blir lite meck med att få drivning mellan vevaxel till växellåda, men det kan bli ballt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT